Nikon Z 5 – ütős kis drágaság

Funkciók, szolgáltatások II.

A Nikon Z 5-nél is kiválaszthatjuk a használni kívánt képterületet, így az lehet FX (teljes lapka), DX (APS-C), 1:1 oldalarány (24 x 24 mm), illetve 16:9 (36 x 20 mm) méretű. Bár szerintem, mivel én kizárólag RAW-ban szoktam fotózni ez nem egy túl hasznos funkció, aki JPEG-ben használja a masinát, az mégis hasznát veheti, mivel nem kell emiatt utófeldolgozásba kezdeni.

A Picture Control sem hiányozhat a készülék menüjéből: a Z 5 esetében a szokásos hat alap profilon kívül (általános, semleges, élénk, monokróm, portré, tájkép) összesen húszféle előre definiált hangulatú és színvilágú profil közül válogathatunk.

Egy érdekes, és elsősorban a makrózás szerelmeseinek ajánlható szolgáltatás a fókuszléptetéses fényképezés, ahol a Z 5-tel akár „végtelen” mélységélességű képeket készíthetünk. Fókuszsorunk legfeljebb 300 képből állhat, ahol a folyamat indítása előtt beállíthatjuk az élességlépés méretét (keskeny és széles között összesen kilenc lépésben), a felvételek közti időközt, az expozíció rögzítését (első képen be/ki), a néma felvételi módot (érdemes kiválasztani, így a gép nem rázódik be, mivel elektronikus zárat használ), valamint a tárolási mappát. Sajnos, a Z 5 nem rakja össze a kompozit képet, azt nekünk kell utólagosan egy külső szoftverrel végrehajtanunk.

Nem maradhattak ki az olyan funkciók sem, mint például a perspektíva korrekció, a kiegyenesítés, amelyek főleg épületfotózásnál lehetnek igen praktikus segédletek. Persze, ha RAW-ban fotózunk, ezeket a lépéseket az utómunkálatok során is elvégezhetjük:

Bár a legújabb Adobe Camera RAW már támogatja a Nikon Z 5 NEF fájljait, aki az Adobe világán kívüli szoftvereket használ, annak jól jöhet a gépen belüli nyerskép feldolgozás. Igaz, ez a szolgáltatás eléggé alapszintű, de ha épp nincs kéznél más konvertáló szoftver, akkor ez is kihúzhat a csávából.

Mint a többi újabb Nikon váznál, úgy a Z 5-nél is beállíthatjuk a kijelző és az elektronikus kereső színhőmérsékletét, színvilágát, hogy az a lehető legjobban tükrözze a valóságot. Már a gyári beállítás is megfelelő, de aki igényli, az a menüben megtalálja ezeket a korrekciós lehetőségeket csakúgy, mint az objektívek hibáinak javítását szolgáló funkciókat:

A többszörös expozíciónak is hasznát vehetjük, hiszen művészi hatások mellet zajcsökkentésre is használhatjuk statikus témák fotózásakor. A több expozícióból összerakott, rétegzett kép minimum kettő, maximum tíz felvételből állhat, módja lehet hozzáadásos (ADD), átlagolós (AVG), világosítás (LIGHT), vagy sötétítés (DARK). Az egyes felvételek mentését kérhetjük külön is, így nem csak az összeadott kompozit kép lesz meg a memóriakártyán. Az épp elkészített képet „rátétként” is megjeleníthetjük, így a következő expozíciót hozzá képest igazíthatjuk a kijelzőn (vagy a keresőben).

Választható a HDR mód, ahol széles dinamikatartományú fotókat lőhetünk a Z 5-tel. Az expozíciók közti eltérés lehet automatikus, vagy 1, 2, 3 FÉ, a simítás (a képi aberrációk csökkentése), alacsony, normál, vagy magas (nagy átfogásnál érdemes a magas értéket használni). Mint a többszörös expozíciónál, itt is kérhetjük az egyes expozíciók mentését, vagy csak a végeredmény rögzítését.

Furcsálltam a menüben, hogy az időzített felvételkészítés és a time-lapse videó szeparált szolgáltatásként szerepel, hisz a kettő gyakorlatilag ugyanaz, utóbbinál annyi pluszt kapunk, hogy mozgóképet rak össze helyettünk a gép a képkockákból. Íme, az időzített felvételkészítés paraméterei:

Igaz, a tükörnélküli fényképezőgépeknél még soha nem volt rá szükségem, a Z 5 is rendelkezik AF finomhangolási lehetőséggel, ahol lencserendszereink fókuszának pontatlanságait korrigálhatjuk, s menthetjük el.

Nos, nagyjából ezek a Nikon Z 5 legfontosabb funkciói, szolgáltatásai, most lássuk, milyen a készülék képminősége!

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...