A Panasonic DC-S5 bemutatója – a full frame lapkás arany középút?

Videofelvétel, értékelés

A Panasonic mindig is élen járt a mozgóképkészítés terén, így nem csoda, hogy a DC-S5 – csakúgy, mint szinte az összes újabb keletű (értsd: GH3-tól számított, komolyabb) Panasonic fényképezőgép – remekel ezen a területen. Az S5-öt azonban korunk legújabb divatirányzatának, a „vloggolásnak” vetették alá, tehát a készülék tudástárát elsősorban a vloggerek igényei szerint igyekeztek kialakítani a mérnökök.

Már a 20-60-as üveg is nagyjából pont azt a tartományt fedi le, amit az „influenszerek”, YouTuberek megkívánnak: az önvideózás és a termékbemutatók javarészt ezt a gyújtótávolsági skálát kívánják. Persze, hogy a szett kellően könnyű, kicsi, és elfogadható árú legyen, valahol kompromisszumot kellett kötni. Mivel az említett célközönség és feladatkör nem kíván különösebben nagy fényerőt, így a 20-60-as esetében is elegendő, hogy F3.5-5.6 a kezdő F-érték. A beépített képstabilizátor pedig remek kisegítő eszköze a filmkészítőnek, ugyanis így kézben tartva, az objektívet saját magunk felé fordítva remek felvételeket készíthetünk állványzat és gimbal nélkül is. Íme, két példa, ahol az egyikben csak a mechanikus, míg a másikban a mechanikus és az elektronikus stabilizációt használtam:

A DC-S5-höz nem csak külső mikrofon, hanem fejhallgató is csatlakoztatható, így „teljes operatőri” vértben indulhatunk filmet készíteni. A beépített mikrofon is teszi a dolgát (önvideózáskor, szobában teljesen elegendőnek bizonyult), de igény szerint akár fantomtápot igénylő külső egységet is csatlakoztathatunk a DC-S5-höz.

Videóink felbontása legfeljebb 3840 x 2160 pixel lehet (4K), ahol a képfrissítési frekvencia maximuma 50/60 fps attól függően, hogy PAL, vagy NTSC frissítést használunk. Az 50/60 kép/mp frissítésnél azonban 1,56-szoros képvágással, azaz kvázi APS-C képmérettel kell számolnunk. Ha a teljes szenzor méretét (és így az ultra nagylátószögeket is) szeretnénk kihasználni, akkor a 25/30 fps a csúcs. Belső felvételre (SD kártya) a 4K @ 60 fps 4:2:0 10-bit LongGOP (200 Mbps) jelenti a maximumot, vagy full frame képterülettel a 4K @ 30 fps 4:2:2 10-bit LongGOP (150 Mbps). Ebben a két maximális minőségi beállításban a HLG is választható opció, de megfelelő kijelző nélkül kár a gőzért.

Lehetőségünk van még arra is, hogy kiválasszuk a formátumot, tehát MP4 és MOV konténerek közül választhatunk. Előbbi kisebb, de nehezebben szerkeszthető fájlokat eredményez, míg utóbbi nagyobb tárterületet igényel, de számítógépes utómunkákhoz az ideális választás.

Van időkód, ahol az összes lényeges paramétert megváltoztathatjuk (szabadon futó, csak felvételkor futó, időkód érték, időkód mód, kiküldés HDMI-re):

Videofelvétel során folyamatos élességállítást is használhatunk, ami lehet állandóan működő (élőkép), vagy csak élő felvétel alatt működő. A készülék teljes érzékenységi tartománya videó alatt is elérhető, sőt, még a kiterjesztett ISO értékeket is beállíthatjuk. A Panasonic DC-S5 az előző oldalakon taglalt különleges videós módok mellett lassított felvételt is kínál, ahol 180 kép/mp lehet a csúcsérték – ekkor azonban le kell mondanunk a teljes szenzorfelületről. Ha full frame-es lassított felvételre szomjazunk, akkor a 180 kép/mp-nél lassabb értékeket kell választanunk.

A videó képterületének kiválasztásakor nem csak az APS-C és a full frame áll rendelkezésünkre, hanem akad egy úgynevezett pixel/pixel opció is, ami elvileg a lehető legélesebb képet nyújtja, azonban a mellékelt optikát használva én nem láttam különbséget a sima APS-C területű videóhoz képest (a pixel/pixel is kb. akkora képvágást alkalmaz).

Az utómunka szerelmesei a képstílusok közt megtalálják a Cinelike, a 709, valamint a V-Log profilokat, ezekkel tágabb dinamika érhető el, és a mozgóképek színezése, színkorrekciója is egyszerűbbé válik.

Összességében látható tehát, hogy a Panasonic mindent bevetett annak érdekében, hogy a DC-S5 egy kívánatos videokamera (is) legyen, de az illetékesek arra azért kínosan ügyeltek, hogy ne veszélyeztesse a nála jóval drágább (és kategóriákkal fejlettebb) DC-S1H-t.

Értékelés

Aki full frame szenzoros Panasonic fényképezőgépre vágyik, de nem akarja a DC-S1/R méretét és tömegét cipelni, az jelenleg a legjobban ezzel a készülékkel jár. Képminősége az arany középutat jelentő 24 MP-es CMOS-nak hála kiváló, dinamikatartománya is kellően széles, zajszintje is kellemesen alacsony. Adatainkat is biztonságban tudhatjuk, mivel a két memóriakártya foglalatba helyezett SD kártyákat többféle konfigurációban használhatjuk (többek közt tükrözve is). Itt-ott kénytelenek vagyunk kompromisszumokra, hiszen a DC-S1 párhuzamosan az S5-tel a gyártó palettáján marad, így nyilván nem veszélyeztetheti a magasabb kategória-besorolású váz piaci létjogosultságát, de ezek a hátrányok a célközönség szempontjából elenyészőek. A DC-S5 és a 20-60 mm-es objektívből álló szett jelenleg bruttó 830 000 Ft környékén vásárolható meg, illetve csak a vázért 720 000 forintot kérnek a forgalmazók, ami nem sokkal, csupán 60 000 Ft-tal kevesebb, mint amennyibe a „profibb”, de régebbi, és más célokra szánt S1 kerül. Tőlem jár neki az „Ajánlott” biléta!

Panasonic DC-S5

A Panasonic DC-S5 fényképezőgépet és a Lumix 20-60 mm F3.5-5.6 S zoomobjektívet a márka hazai képviseletétől kaptam bemutatóra. A termék részletes műszaki adatlapja itt tekinthető meg.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...