Az Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm F4.0 PRO bemutatója

A kisfilmes világba átültetve 16-50 mm-nek megfelelő látószögtartományt kínál az Olympus legújabb profi zoomja, ami érdekes átfogásának köszönhetően ideális választás lehet például városnézőknek, vagy csillagfotósoknak.

Az Olympus, akarom mondani, az OM Digital Solutions hazai képviseletétől egy OM-D E-M1 Mark III vázzal karöltve jutott el hozzám bemutatóra az M.Zuiko Digital ED 8-25 mm F4.0 PRO, ami még az Olympus márkajelzésével került forgalomba. Az objektív belsejében tíz csoportba rendezve összesen 16 lencsetag található, amelyek közül egy DSA („Dual Super Aspherical” – kettős szuper aszférikus), kettő aszférikus ED („Extra-low Dispersion Aspherical” – különlegesen alacsony szórású aszférikus), egy szuper ED („Extra-low Dispersion”), egy ED, egy szuper HR („Super High Refractive” – különlegesen magas fénytörésű), egy HR és egy HD felépítésnek örvend, ráadásul a frontlencsét fluorin és Zuiko Extra-low Reflection Optical Coating (ZERO) bevonatokkal gőzölték fel – látszik tehát, hogy a mérnökök igen magasra tették a mércét, ami az optikát illeti.

Az újdonság a szokásos PRO objektívsorozatnak megfelelően szigetelt, tehát por- és cseppálló kivitelű, ha megfelelően szigetelt vázon használjuk. A kezdő F-érték a teljes tartományban él, azaz F4-22 áll rendelkezésünkre 8-tól 25 mm-ig. A legkisebb tárgytáv 23 cm, ami ekvivalens 0,42-szeres nagyításnak felel meg – szinte makrózni is lehet ezzel a lencserendszerrel. Bár ultra nagylátószögű gumiobjektívvel állunk szemben, hagyományos, menetes szűrőket csavarhatunk a 72 mm átmérőjű szűrőmenetébe. Az objektív tömege 411 gramm, terjedelme 88,5 x 77 mm összecsukva. Igen, összecsukva, ugyanis a helytakarékosság érdekében ezt a zoomot 8 mm alá csavarva „teljesen” össze lehet húzni. 8 mm-es állásban a leghosszabb, 18 mm-en a legrövidebb, 25 mm-en pedig valahol az előző kettő közötti hosszt vesz fel.


Összecsukott állapotban így fest

Az M.Zuiko Digital ED 8-25 mm F4.0 PRO a professzionális objektívektől megkapta a speciális fókuszgyűrűt is, amit hátrafelé húzva automatikusról kézi élességállításra válthatunk. A szokás szerint ennek az optikának is elektromechanikus az élességállító gyűrűje, azaz AF pozícióban nincs fizikai végpontja. A tubuson megtalálható továbbá a szinte szabadon felprogramozható L-Fn gomb – ehhez a váz menüjében többféle funkció közül választhatjuk ki az éppen használni kívántat.

A tubust fix pozíciójú hátsó lencse zárja, így nem csak a bajonettet körbeölelő gumigyűrű felel a szigetelésért. Zoomoláskor változik az objektív hossza, de élességállításkor nem, és a frontlencse sem forog el. Apropó AF: az Olympus lineáris motorja némán és hihetetlenül gyorsan végzi a dolgát!

A m4/3 rendszerű, 3,125-szörös átfogású objektív blendéjének írisze hét lamellából áll, ami valamivel kevésbé „krémes” háttérelmosást eredményez, mint a több lamellával felszerelt lencserendszerek – de egy ilyen ultra nagylátószögű gumiobjektívnél ez (szerintem) nem nyom annyit latba, mint egy portré objektív esetében.

Az M.Zuiko Digital ED 8-25 mm F4.0 PRO tömegét és terjedelmét tekintve nagyon szépen harmonizál az E-M1 Mark III vázzal; a páros szinte tökéletesnek mondható kapcsolatban él szemünk előtt, és a kezünkben. Lássuk, milyen a képminőség!

A beépített korrekciós profilnak hála az M.Zuiko Digital ED 8-25 mm F4.0 PRO nagyon csekély mértékű geometriai torzításokat mutat: 8 mm-en enyhe hordózás, majd 10 millimétertől felfelé gyakorlatilag semmilyen torzulás nem látható a felvételeken. Csak a kíváncsiság kedvéért megnéztem, mi a helyzet akkor, ha olyan szoftverrel nyitjuk meg a RAW fájlokat, ami nem veszi figyelembe a beégetett profilt (RawTherapee):

Itt már azért más a helyzet: 8-14 mm között hordózás, 18 mm-en egyenes kép, majd 25 mm-en párnatorzítás fogad. A torzítások mértéke még így sem drámai, ráadásul hullámmintától mentesek, így könnyen korrigálhatók.

Kattints!

A színhibákat, a lilás él-elszíneződéseket nagyon szépen kordában tartja a különleges lencsetagok hada, csak négyszeresre kinagyítva, a kép extrém sarkában látni pár pixelnyit a jelenségből.

Zoomoláskor nem nagyon mozdul el a középre beállított pont, így nem kell attól tartani, hogy látószögváltáskor újra kell komponálni a jelenetet.

A fókuszlégzés mértéke is csekély, szóval a filmkészítők, operatőrök bátran belevághatnak a fókuszhúzásokkal telített jelenetek forgatásába. Sőt, gyújtótávolsági tartományának és a már említett fókuszának köszönhetően az M.Zuiko Digital ED 8-25 mm F4.0 PRO egy tökéletes lencserendszer filmkészítéshez!

Kattints!

Bár az ultra nagylátószögű objektívek esetében mindig számolni kell a becsillanásokkal, ha erős fényforrásokat is felveszünk a jelenetbe, de az M.Zuiko Digital ED 8-25 mm F4.0 PRO ezeket is nagyon jól lekezeli, még a Napot bevonva is kemény marad a kontraszt, s a becsillanások csak elvétve válnak láthatóvá a fotón.

Az M.Zuiko Digital ED 8-25 mm F4.0 PRO nem parfokális, tehát zoomolás után újra ellenőriznünk kell a kép élességét, ha manuálisan állítottuk be azt előzőleg.

Kattints!

Az Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm F4.0 PRO képélessége fenomenális: a teljes tartományban azonosan viselkedett az objektív. Mind 8, 10, 14, 18, illetve 25 milliméteren már teljesen nyitott blende mellett is borotvaéles, kontrasztos, „kemény” a kép. Egyedül 8 mm-en kellett egy FÉ-t szűkíteni a rekeszt, hogy az extrém képsarkok is tökéletesen fessenek! A diffrakció valamivel F8 alatt már itt-ott láthatóvá válik, de F11-re már nem éri meg szűkíteni a rekeszt. Ugyanez a helyzet a peremsötétedéssel: tulajdonképp csak 8 mm @ F4.0 volt némi vignettálás észlelhető. A képmintákat ide töltöttem fel.

Kattints!

Értékelés

Az Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm F4.0 PRO talán az egyik legjobb ultra nagylátószögű optika, amit a m4/3 rendszerhez megvásárolhatunk. Rendkívül gyors a fókuszmotorja (ami ráadásul némán végzi a dolgát), nincs látható CA (egyedül laterálisból van 1-2 pixelnyi a sarkokban), nincs peremsötétedés, minimális mértékűek a becsillanások, a beépített képkorrekciós profillal minimális a geometriai torzítás, akár makrózni is lehet vele, szigetelt, fém tubus, az AF/MF váltás a hátra húzható fókuszgyűrűvel a másodperc töredéke alatt elvégezhető, és nem utolsósorban hihetetlenül éles a rajz már teljesen nyitott blendével is. Egyedüli hátrányként az F4.0-ról induló rekeszt említhetném, de valamivel esélyt kellett adni a többi gyártónak is.. Bruttó 370 000 forintos ára sincs elszállva, így jár tőlem a „Kedvenc” biléta!

Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm F4.0 PRO

Az Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm F4.0 PRO objektívet és az OM-D E-M1 Mark III vázat a gyártó hazai képviseletétől kaptam kölcsön. Az objektív műszaki lapja itt található.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...