A Panasonic DC-GH6 bemutatója

Videó I.

Nos, 25,2 MP-es szenzor ide, 100 MP-es nagyfelbontású mód oda, aki a Panasonic GH6-ra feni a fogát, az elsősorban, de minimum 60%-ban a videós részleg miatt teszi azt. Nem mondom, fényképezésre is remekül használható a készülék, de aki megnézi videós tudástárát, az elmerenghet azon, valóban többet tud-e a szomszéd 2-3x ennyibe kerülő videokamerája (nem). A Lumix DC-GH6 hihetetlenül hosszú funkció- és szolgáltatáslistája még a profi filmkészítőket is elismerésre készteti; íme, a legfontosabb újdonságok mozgóképek terén:

  • Eredeti, igazi V-Log profil
  • MP4, MOV, Apple ProRes kodekek
  • Legfeljebb 5,8K @ 25/30 fps anamorf videó 4:2:0 10-bit LongGOP 200 Mbps adatfolyam
  • Legfeljebb 5,7K @ 25/30 fps videó 4:2:2 HQ 1,6 Gbps adatfolyam (200 MB/mp!)
  • Legfeljebb 5,7K @ 50/60 fps videó 4:2:0 10-bit
  • HLG videó
  • Választható képterület (full, pixel/pixel)
  • XLR mikrofonnal kiegészíthető, így négy hangcsatorna válik elérhetővé
  • Anamorf felvételi módok
  • V-Log és HLG nézetsegéd
  • Zebraminta, vektorszkóp, színes sávok (SMPTE és társai)
  • Dinamikatartomány fokozás
  • Timecode fogadás és küldés
  • 4K @ 100/120 fps
  • Full HD @ 200/240 fps (akár 4:2:2 10-bit All-I 800 Mbps adatfolyammal!)
  • C4K/4K @ 50/60 fps 4:2:2 10-bit
  • HFR/VFR @ 10-bit (hangrögzítéssel!)

Mivel a GH6 videós képességeiről napestig lehetne előadást tartani, inkább címszavakba szedve próbálom meg leírni a tapasztaltakat. Aki el szeretne merülni a paraméterek tengerében, az nézze meg a Panasonic GH6 magyar nyelvű honlapján a specifikációkat. Előre szólok, hogy ijesztő!

A GH6 videós menürendszere akkor jelenik meg teljes pompájában, ha a módválasztó tárcsát „Videó” pozícióba forgatjuk. A felvételi minőségnél roppant hasznos, hogy a kiválasztott felbontáshoz kapunk egy alapvető információs táblát, amelyből kiderülnek a legfontosabb paraméterek, mint például a képarány (pl. 4:3), a képfrissítés (pl. 25p), a színkódolás (pl. 4:2:2), a színmélység (pl. 10-bit), az adatfolyam sűrűsége (pl. 800 Mbps), a képkocka kódolás (pl. All-I), a hang, az elérhető extra módok (pl. HLG, VFR stb.), illetve milyen adathordozóra menthető a videó (a 800 Mbps-nál nagyobb adatsűrűségű videókat már csak a CFexpress kártyára engedi a készülék, hiszen az SD sebessége nem lenne elegendő a folyamatos felvétel biztosítására).

Mielőtt azonban kiválasztanánk a kívánt felbontást és képfrissítést, első lépésben döntsük el, milyen célra készül a videó, szeretnénk-e majd vele foglalkozni felvétel után (utómunka). A GH6-tal MP4, MOV és Apple ProRes kodekekkel dolgozhatunk. Az MP4 akkor hasznos, ha kisebb, jól tömörített, „fogyasztásra kész” filmeket szeretnénk rögzíteni, amiket akár azonnal fel is tölthetünk a közösségi platformokra. A MOV fájlok már gépigényesebbek, kevésbé tömörítettek, így könnyebben feldolgozhatók, mint az MP4 fájlok, de az igazán profik az Apple ProRes kodeket használják, ami kvázi olyan, mint a RAW formátum állóképeknél. Ha ezzel megvagyunk, akkor válogathatunk a felbontások közül. Egyébként a készülék kodek szerint engedi, vagy tiltja a különböző felbontásokat és képfrissítéseket, ezért nem biztos, hogy az, amit pont szeretnénk, elérhető lesz a kiválasztott kodekkel!

Szerencsére a Panasonic fejlesztőmérnökei is tisztában lehettek a masina komplexitásával, ezért beépítettek egy szűrőt, ahol képkocka, felbontás, kodek, illetve VFR alapján választhatjuk ki a kiszemelt formátumot.

Szóval, a GH6-ban „igazi” V-Log profilt is kapunk (nem kell érte pluszban fizetni), azaz nem azt a lájtosat, ami a korábbi GH modellekben volt elérhető. Azonban V-Loggal ISO 250 lesz az alapérzékenység, ha pedig bekapcsoljuk mellé a dinamikanövelést, akkor ISO 2000-re ugrik ez az érték (és még így is szebb lesz – szerintem – a képminőség), alá nem mehetünk. Apropó dinamikanövelés: érdemes észben tartani, hogy ez a funkció jellemzően 50/60 kép/mp-es képfrissítésig érhető el (még az 5,7 és 5,8K felbontásokban is), 100 és 120 fps mellett le kell róla mondanunk.

Ha túl hosszú lenne a videó, akkor beállítható a szegmentált fájlrendezés, ahol időtartam alapján adhatjuk meg a mozgókép fájlok méretét (1, 3, 5, illetve 10 perc).

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...