Két évvel ezelőtt mutatta be Z-bajonettel a Nikon a Nikkor Z 14-24 mm F2.8 S ultra nagylátószögű zoomját, ami majdnem 35%-kal könnyebb lett, mint a tükörreflexes, F-bajonettes előde: az újdonság ugyanis csak 650 grammot nyom, ami részben annak köszönhető, hogy magnéziumötvözetből készült a tubusa. Az optikai formula tizenegy csoportba rendezve összesen 16 lencsetagot számlál, ahol 4 db ED kialakítású, de a gyártó alkalmazta a legújabb, úgynevezett „Arneo”, valamint a már jól bevált Nano Crystal bevonatait is, hogy csökkentse a becsillanásokat és a színhibákat. Az F2.8-ról induló blendét F22-ig lehet szűkíteni, az írisz pedig kilenc lamellából áll. Az objektív legkisebb tárgytávja 28 cm, legnagyobb nagyítása 0,13-szoros. A gyors és halk élességállításról egy léptetőmotor gondoskodik. A fókusz- és a zoomgyűrűn kívül az AF/MF kapcsoló, egy felprogramozható L-Fn gomb, valamint egy OLED kijelző is felkerült a tubusra – utóbbinak egy saját nyomógombja van, ami a különféle adatok megjelenítését (távolság, gyújtótávolság, F-érték stb.) szolgálja.
Az objektív 89 x 125 mm terjedelmű, s mivel a frontlencse szinte teljesen sík kialakítású, ezért hagyományos, de elég nagy, 112 mm átmérőjű szűrőkkel is felszerelhető (a filtereket a mellékelt HB-97 típusú kupakba kell becsavarni). Aki azonban inkább zselés szűrőket használna, az a hátsó lencsetag mögé csúsztathatja be azokat. A Nikkor Z 14-24 mm F2.8 S természetesen por- és cseppálló.
A próbához egy Nikon Z 5 vázat kaptam a márka hazai képviseletétől, ugyanis arra voltam kíváncsi, hogyan viselkedik ez a csúcs optika egy kisebb, full frame szenzoros vázon. A 114-84°-os látószögtartományt lefedő objektív belső élességállítású; az AF némán is fürgén zajlik még egy „kisebb gépen” is.
A hátsó lencsetag nem lát el záró feladatkört, zoomoláskor a tubusba behúzódik: 24 milliméteres állásban található legmélyebben az üvegtag. A fenti animáción az is látható, hogy a bajonettet gumigyűrű veszi körbe. A fémgyűrűt négy csavar rögzíti a tubushoz, továbbá a zselés szűrőknek kialakított rekesz is megfigyelhető.
A Nikkor Z 14-24 mm F2.8 S elölnézetből impozáns; a frontlencse is ki-be mozog zoomoláskor. A diszkréciót próbálja növelni az a tény, hogy a frontlencse körül nem található hivalkodó felirat. Nem csak első ránézésre, hanem sokadikra is furcsa látvány a szokatlanul „lapos” lencsetag, ami egyáltalán nem mondható szokványosnak ebben a kategóriában.
A fentebb már említett OLED kijelző a váz bekapcsolásakor a „NIKKOR” feliratot jeleníti meg, majd ezt követően átvált a korábban használt paraméterek kijelzésére. Egy választógombbal lehet lapozni a gyújtótávolság, a rekeszérték, illetve a tárgytáv kijelzése között. Ha nem történik paraméterváltás, a kijelző pár másodpercen belül kikapcsol. Mivel OLED technológiát alkalmaztak a mérnökök, a fogyasztása amúgy sem lenne számottevő, ha folyamatosan megjelenítené az információkat.
Csupán érdekességként melléraktam a Sony E-bajonettes Sigma 14-24 mm F2.8 DG DN | Art objektívemet, hogy vajon ahhoz képes mekkora a Nikkor. Nos, méretre majdnem azonosak, de a Sigma valamivel nehezebb a maga 795 grammjával. A Nikkor további pluszpontja, hogy van rajta egy elektronikus vezérlőgyűrű is, amivel több paramétert (pl. ISO, blendeérték stb.) állíthatunk igényeinknek megfelelően. A vezérlőgyűrűk sorrendje a frontlencsétől a bajonett felé haladva: élességállítás, zoom, e-vezérlő.
A külső megismerése után lássuk, milyen a Nikkor Z 14-24 mm F2.8 S képminősége. A vizsgálatokhoz minden képkorrekciót kikapcsoltam a vázon belül (geometria, peremsötétedés és hasonlók), a RAW fájlokat pedig az Adobe Camera RAW beépülő modul legfrissebb, 15.0.0.1264-es verziójával nyitottam meg, majd mentettem el 10-es minőségű JPEG-ként. A hívás során csupán az expozíciós adatokat módosítottam, ha másképp azt nem jelöltem. Kezdjük a geometriai torzítás mértékével:
Amint látható, 14 mm-en, illetve a zoomtartomány közepén, 18 milliméteren hordótorzítás tapasztalható, ami 24 mm-re érve megszűnik. A geometriai torzítás mértéke nem kimagasló, körülbelül erre számítottam a lencserendszer kézbevételekor.
A peremsötétedés, avagy vignettálás a teljes zoomtartományban jelen van, de ahhoz képest, hogy ultra nagylátószögű objektívvel állunk szemben, meglepően csekély ennek a mértéke. 14 mm-en F5.6-nál szűkebb rekeszt használva már nem is nagyon látszik a hatás, míg a tartomány közepén, 18 milliméteren már F4.0-4.5-től mondhatunk búcsút a sötét széleknek. 24 milliméteren szintén F4.5 körül tisztul ki a kép, tehát nem kell sokat bajlódni a korrekcióval.
A fókuszlégzés látható, de nem zavaró mértékű, azonban az operatőröknek érdemes ügyelniük a látószög változására.
Kattints!
A képélességet szemlélve, azt tudom elmondani a Nikkor Z 14-24 mm F2.8 S-ről, hogy szépen „ott van a szeren”. A fenti képek a látómező közepéről és a fotó jobb felső sarkáról szólnak 14 mm-es állásban. Amint látható, már teljesen nyitott blende mellett is borotvaéles a rajz, a blende további szűkítésével nem kapunk jobb képet. A kép sarkaiban picit más a helyzet, itt F4.0-4.5 környékén lesz makulátlan a rajz.
Kattints!
A gyújtótávolsági tartomány közepén, azaz 18 milliméteren is azt láthatjuk, hogy középen F2.8-cal is tökéletes a képélesség. Ezen a gyújtótávolságon a kép sarkai F5.6-tól mondhatók hibátlannak.
Kattints!
24 milliméterre ugyanazt a jellemzést tudnám leírni, mint amit 18 mm-nél írtam, ezért nem ismétlem önmagam. A diffrakció hatása mindenhol kb. F11-nél szűkebb rekesz mellett jelentkezik a Z 5-tel.
Kattints!
Értékelés
Mint minden ultra nagylátószögű objektív használata során, így a Z 14-24 mm F2.8 S esetében is érdemes odafigyelni arra, hová tesszük a kompozícióban az erős fényforrásokat. Nem állítom azt, hogy kezelhetetlen, vagy „képromboló” lenne a becsillanások mértéke, de ennél az optikánál is látható a jelenség. Ez nem hiba, hanem fizika – nem lehet teljes mértékben kiküszöbölni a flare hatást. Kellemes meglepetés volt, hogy színhibákat sehol nem láttam, de úgy érzem, ebben az árkategóriában (1,07 millió forint) ez már el is várható. A képmintákat itt találjátok.
Nikkor Z 14-24 mm F2.8 S
A Nikon Nikkor Z 14-24 mm F2.8 S objektívet és a Z 5 vázat a Nikon hazai képviseletétől kaptam kölcsön a bemutatóra. A termék adatlapja itt található.