Újságírás csúcsra járatva

Az mlzphoto.hu tematikájától eltérő anyaggal jelentkezem, ugyanis már olyan szintet ütött meg a jelenség, ami nem hagy békében, sőt, kifejezetten idegesít. Eleinte csak egy-két – jellemzően bulvár tartalmú – weboldalon („sajtóban”) láthattunk „csúcsra járatott, ultra blikkfangos” címadást, illetve leadeket, de mostanra már szinte az összes tartalomszolgáltató átvette ezt a(z ótvar) stílust.

Biztosra veszem, hogy a rohamosan „fejlődő” és terjedő digitalizáció, a minden érzékszervünket folyamatosan ostromló környezetünk (jellemzően a média, mint gyűjtőfogalom) egyre fásultabbá, passzívabbá tette a „tartalomfogyasztót” (de undorodom ettől a kifejezéstől is, hiszen nem fogyasztok semmit, amit elolvasok, az mások számára is megmarad, ráadásul „jól sem lakom” tőle), amire még ráadásként érkeztek az elmúlt pár év eseményei (járvány, háború, infláció, rettegésben tartás).

Nyilván reagálnia kellett a tartalomszolgáltatóknak is a kialakult szituációra, hogy megmaradjanak azok a bűvös számok, amik hozzák a hirdetőket (tudod, több kattintás, nagyobb nézettség, több lóvé!), s mivel a tartalmat jelentő napi történés nem igazán befolyásolható (oké, ki lehet találni fiktív gyilkosságokat, baleseteket, de csúnyán mutat, ha kiderül a turpisság), ezért az adott halmazt kell „kicsinosítani”. Sajnos, magas színvonalon, nívósan sokan nem tudnak írni az újságírók közül, ezért inkább a könnyebben művelhető bulvár irányába vették az irányt: jöhettek a túlfokozott jelzők, jöhetett a legjelentéktelenebb történések drámai prezentálása.

Gondolom, sejtitek, miről van szó, de azért leírok pár random példát:

  • „Drámai bejelentést tett XY a háborúról” – sokba kerül a lövöldözés
  • „Nem hiszed el, mit tett XY” – átment a szemközti járdára, amint meglátta a fotóriportert
  • „Hihetetlen titok derült ki XY-ról” – van érettségije
  • „XY hatalmas mellei már szinte rá sem férnek a képre” – de, ráférnek
  • „Szörnyű sérülést szenvedett XY a konyhában” – megvágta az ujját

Persze, újszülöttnek minden vicc új, de amint az az újszülött megszokta, hogy a blikkfangos címekkel, csalóka leadekkel tulajdonképpen átverik, már ezekre a túljáratott fogásokra is immunis lesz, és legközelebb már dacból sem fog kattintani. Szóval, kedves „kollégák”, a tartalom tupírozásával, a sorozatos „hazudozással” magatok alatt vágjátok a fát. Szerintem mindenki jobban járna, ha visszatérne a hazai újságírás a régi kerékvágásba, és a hír hír maradna, a bulvár meg maradna ott, ahova való: a pöcébe.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...