Biztos vagyok benne, hogy nem csak én szoktam életlen képeket is készíteni. Bár látszólag mindent megtettem annak érdekében, hogy elkerüljem a bemozdulásból és a félrefókuszálásból eredő életlenséget, olykor-olykor mégis becsúszik egy olyan felvétel, ami aztán a digitális vadászmezőkön végzi, noha tartalma mindenképp megérdemelné a megtartását. Mik okozhatják fotóink életlenségét? Az fstoppers.com szerzője pár pontban összeszedte a lehetséges okokat, ezek alapján összeállítottam a listát:
Ez bizony túl hosszú záridő volt – de nekem tetszik így is
Talán túl messze volt a téma?
Ha túl messze van a téma, akkor előfordulhat, hogy a talaj és a levegő közti hőmérsékletkülönbség miatt „fodrozódik” a levegő, ezért a kép – annak ellenére, hogy tökéletesen éles lenne – életlennek látszik. Mi lehet a megoldás? Ha lehet, akkor menj közelebb a témához, vagy válassz olyan napszakot, napot, amikor nincsenek extrém hőkülönbségek a talaj és a levegő közt. Nyáron gyakrabban találkozni ezzel a jelenséggel.
A portréalanyod nem elég éles
Nézd meg kinagyítva a képet: biztos, hogy a fényképezőgéphez közelebbi szemre fókuszáltál? A mai modern fényképezőgépek olyan témakövetést is kínálnak, ahol be tudod állítani, hogy a készülék élességállító rendszere az alany szemét kövesse. Ott pedig azt is meg lehet adni, melyik szem legyen a célkeresztben.
Homályos a kép
A „homályosság” abból is eredhet, hogy túl szűk rekesznyílást használtál. Egy 24 MP-es, full frame szenzoros fényképezőgép esetében általában F11-től szűkebb rekesznél már láthatóvá válik a diffrakció képlágyító hatása. Ha lehet, válassz tágabb blendeértéket (pl. F8), vagy használj fókuszrétegezést, ha nagyobb mélységélességre van szükséged. Ez a jelenség és a megoldása általában makrófotózáskor jelentkezik, ahol közelről kell lekapni a témát.
A digitális zoomnak semmiképp sincs jó hatása a képminőségre – felejtsük el!
Függőleges irányban mozdult be a kép
A függőleges bemozdulások jórészét a mechanikus redőnyzár okozhatja. Megoldás: használj elektronikus első zárat, vagy teljesen elektronikus zárat, esetleg próbálkozz más záridőkkel.
Állványon van a gépem, mégis bemozdult a kép
Ha állványra tetted a gépedet és mégis bemozdul a kép, akkor azt valószínűleg a bekapcsolva felejtett képstabilizátor okozza. Kapcsold ki a stabilizátort! Ha nem oldódik meg a probléma, akkor próbálj meg időzítőt használni (pl. 2 mp).
Túl hosszú a záridő
Értelemszerűen, ha nem a témának megfelelő záridőt használsz, akkor az be és el is fog mozdulni! Repülő madarakra általában 1/2000 mp, vagy annál rövidebb záridőt érdemes választani. Szerencsés esetben az 1/1000 mp-cel is meg lehet oldani a feladatot.
Hibás az objektív
Nos, ha a fentieket mind kizártad, akkor lehetséges, hogy az objektíveddel van valami baj. Ha megteheted, kérj kölcsön (ismerőstől, fotós szaküzlettől, szerviztől stb.) egy ugyanolyan objektívet, amivel a bemozdulást, az életlenséget tapasztaltad, és lődd meg újra azt a témát, ahol jelentkeztek a problémák. Ha nem tapasztalod a jelenségeket, akkor valószínűleg a lencserendszerrel van valami gubanc (hibás képstabilizátor, hibásan mozgó fókuszegység, fókuszmotor stb.).
Szó sincs hibáról, egyszerűen párás volt a levegő
A gép saját JPEG állományai élesek, de a RAW-hívás során életlenné válik a kép
Bármennyire is meglepő, szoftver is okozhat életlenséget. Bizony, megesik, hogy az egyik szoftver X és Y gyártó gépének jobban szereti a RAW fájljait, mint A és B gyártóét. Nézz körbe a gyártódnál, hogy kínál-e ingyenes (vagy próbaverziójú) nyerskép-hívó szoftvert, s ha igen, próbálkozz azzal. Érdemes továbbá szakfórumokban is körbenézni, ha ugyanis nálad jelentkezett a probléma, akkor már valószínűleg más is összefutott vele – talán megoldást is találtak már rá a sorstársak.
Túl magas érzékenység választása – zsizsikes kép
Bizony, a túl magas ISO érték sem tesz jót a kép részletességének. Próbáld meg egy-két FÉ-vel csökkenteni az érzékenységet, ha lehet.
Ezek után sem éles a kép, mit tegyek?
Ha minden kötél szakad, még mindig megpróbálhatod a mesterséges intelligenciát segítségül hívni. Vannak olyan szoftvergyártók, akik olyan programokat is tartanak kínálatukban, amelyek képesek a bemozdult, esetleg életlen képből élest varázsolni. Ilyen például a Topaz Sharpen AI, a Topaz Studio 2, az Unshake, a Focus Magic, a Luminar, a Lightroom, a Photoshop, vagy a DXO Sharpener Pro, de biztos akad még további pár (kattints ide).