Pár héttel ezelőtt, teljesen véletlen módon feltévedtem a Xiaomi honlapjára, ahol még nagyobb véletlen következtében – mit ad isten – pont az elektromos rollereknél kötöttem ki. És lám, ott egy (oké, több, de jelen cikk szempontjából csak egy) új elektromos roller, ami akár engem is elbírhat! Valóban, a gyártó időközben kiadta az Electric Scooter 4 PRO második generációját, amit nemes egyszerűséggel Xiaomi Electric Scooter 4 PRO Gen 2 névre kereszteltek. Az újdonság számos olyan tulajdonsággal rendelkezik, ami az eredetinél még kívánatosabbnak látszik, ezek pedig röviden összefoglalva a következők:
- Kb. 60 kilométeres hatótáv (khm, erről mindjárt írok még) – 55 km volt a réginél
- Kb. 22%-os emelkedőn való felmászás – 20% volt a réginél
- 400/1000W teljesítményű motor (bár hivatalos forrásból merítek, máshol meg 400/800W szerepel – szerintem ez utóbbi lehet reális) – a korábbi modell 350/700W-t tudott
- 468Wh akku vs. 446Wh
- Beépített irányjelző (végre!)
- Automatikus világításkapcsolás
- 10”-os, a korábbinál szélesebb (60 vs. 54 mm) gumiköpenyek, amelyek belső nélküliek és defekttűrőek
- Merev és nagy szilárdságú szénacél keret, ami 500 kg statikus (simán rátették a fél tonnát) és 120 kg dinamikus (ugrabugra) terhelésre lett tesztelve
- A motor átköltözött a hátsó kerékbe (kis testtömegű rolleresek driftelhetnek majd vele nedves úton)
- Mechanikus dobfék fékezi az első kereket, E-ABS elektromos fék fékezi a hátsó kereket – ez utóbbi regeneratív hatású, három fokozatban állítható a Xiaomi Home alkalmazásban
- Kb. 9 óra alatt lehet feltölteni (a korábbi modell akkuja 8-9, de inkább 8 óra alatt volt teli)
- Immár nem mágneses „felcuppanó” a töltőcsonk, hanem hagyományos „bedugós”
- 19 kg-os tömeg vs. 17 kg a korábbinál
- A kormánynyak retesze hátulról előre költözött és masszívabb, mint a korábbi modellé
- Szélesebb lett a kormány (bocs, elfelejtettem lemérni, de érezhetően szélesebb)
Ami maradt a régiben: ezt a rollert is csak a 16-50 év közti korosztály vezetheti (tehát én már elvileg nem), továbbra is csak legfeljebb 120 kiló lehet a maximális terhelés, az IPX4 besorolás is maradt a régiben, tehát esőben lehetőleg ne használd, mert beázhat az elektronika. A roller használatához nem szükséges az alkalmazás, de a beállításokhoz igen, így kénytelen leszel letölteni a Xiaomi Home szoftvert telefonodra, ahol – természetesen – regisztrálnod kell magad online. Az alkalmazás indításakor kötelező megnézni egy biztonságtechnikai videót, amit nem lehet lelőni (azaz de, de akkor kezdheted elölről).
A Xiaomi Electric Scooter 4 PRO Gen 2 általános használata megegyezik az elődmodellével, így aki a régiről váltana az újra, annak nem sok átszokásra lesz szüksége. No, de vegyük szemügyre a rollert, mert – szerintem legalábbis – pofás, masszív hatású darab lett:
A hátsó lámpa fénye erős, a fenti képen még a nyárvégi verőfényes napsütésben is jól látszik a fénye. Természetesen van féklámpa is, ami a fékkar meghúzásával aktiválódik (még erősebb vörös fény).
A fényszóró vetítős jellegű, tehát a fehér LED fényét egy tükör vetíti az úttestre. Ennek dőlésszögét nem lehet változtatni, de pont úgy van kitalálva, hogy a maximális 25 km/ó sebességgel haladva is jó előre bevilágítsa az utat.
Fényvisszaverő prizmákból is akad bőven, így a láthatóság este is garantált. A képen látható hátsó kerékben található a fentebb említett 400/800W teljesítményű motor, ami az én 105 kilómat is mosolyogva repítette a városban. A hegyvidéken már kevésbé volt vehemens a haladás, de erről majd picit később írok még.
A fékkarral az első kerékbe épített dobféket működtethetjük. Bár a dobfék alkalmazása már a bicikliknél és a motoroknál is kiment a divatból, a „városi közlekedő” rollernél még van létjogosultsága: kevésbé érzékeny a szennyeződésekre és nagyobb felületen fogja meg a kereket még jelen változatnál is, ahol a dobfék csupán egy kulcsos rendszerű.
A gázkar továbbra is a kormány jobb oldalán található, hüvelykujjunkkal kell lefelé nyomni a gyorsítás érdekében. Elindulni a Xiaomi Electric Scooter 4 PRO Gen 2-vel is úgy kell, mint az előző generációval: ellökjük magunkat, majd ha a sebességünk eléri a legalább 5 km/ó-t, akkor adhatjuk rá az elektromos rásegítést, addig hiába nyomkodjuk a gázt (ennek biztonsági okai vannak).
Végre felkerült az irányjelző a Xiaomi újdonságára is! Én az „indexet” kötelezővé tenném minden elektromos járművön, legyen az e-bike, roller, vagy bármi más, amivel a közúton közlekedünk. Komolyan mondom, hogy életet menthet ez a kis villogó! Az első kép az irányjelző kapcsolóját mutatja: nyomjuk meg egyszer a kívánt irányt, majd kanyarodás után nyomjuk meg újra a gombot és leáll az irányjelzés. Villogás közben halk csipogást hallat a rendszer. Bár az index jelenléte üdvözölendő újítás, a kapcsoló elhelyezése nem az igazi, gyakran nyomtam rá véletlenül a bal kezem hüvelykujjával.
A Xiaomi e-rollerek látványának esszenciális része a hangos csengő, ami itt is két funkcióval bír: az egyik a hangjelzés leadása, míg a másik az összecsukott roller kormányrúdjának rögzítése.
A fékkar is bal kezünknél van; a Bowden-huzal feszességét a keréknél, a fékkulcson kell beállítani.
A töltőcsonk immár bedugós, a Xiaomi Electric Scooter 4 PRO Gen 2 elődjénél még mágneses, érintős volt. Nem tudom, miért váltotta le a gyártó, de valószínűleg jobb így.
A Xiaomi Home alkalmazás olyan, amilyen, túl sok szót nem szeretnék rá pazarolni. A beállítások elvégzéshez szükséges, de lehet nélküle is rollerezni – szerencsére. Furcsa, hogy kikerült belőle az a lehetőség, hogy sebességtartó automatát bekapcsolhassunk.
Hasznos az információs oldal, ami mutatja, hogy mennyi még a megtehető távolság, mennyi szufla van még az akkuban, mennyivel megyünk épp és mennyi volt az átlagsebesség. A motort is az alkalmazásból zárhatjuk le, de ennek nincs különösebb visszatartó ereje – aki el akarja lopni, az beemeli egy kocsiba azt elviszi. Praktikus az automatikus fénykapcsolás, így azt nem kell folyamatosan felügyelni.
A fenti videóban is látható, hogy a Xiaomi Electric Scooter 4 PRO Gen 2 még térköves útburkolaton sem zörög, vagy csattog, s az új, vaskosabb abroncsoknak köszönhetően még a menetkényelem is javult az elődmodellhez képest. Bár a Hegyvidék emelkedőit annyira nem szereti (alattam legalábbis biztos nem), még így is – néha némi rásegítéssel – el lehet jutni vele ából bébe. Kellemes kirándulás volt eljutni a XII. kerületi MOM Parktól a János-hegyre, ahol a Libegő felső végállomásáig sem volt különösebb erőfeszítés feljutni. Az Erzsébet-kilátóig vezető emelkedőt viszont meg se próbáltam vele. Az ereszkedés nem volt annyira élvezetes a sík terepre tervezett fékrendszer miatt. A hegyi túra kb. 13 kilométeres volt, jellemzően „csutkagázos”, kemény tortúra a rollernek. Teljesen feltöltött akkuval indultam, s mire hazaértem, már csak 40% töltés volt az akkumulátorban. Szóval, papíron jól néz ki az ígért 60 km-es hatótáv, a valóságban egy „testes” lovas alatt, dimbes-dombos környezetben ez inkább csak a fele. A városban elközlekedve, sík, egyenletes úton, egy 80 kilós emberrel valószínűleg elérhető az 50+ kilométeres hatótáv is.
Végül, a Xiaomi Electric Scooter 4 PRO Gen 2 összecsukását mutatom be a fenti videóban: a kormánynyak reteszét oldjuk ki, hajtsuk hátra a kormányt, majd akasszuk be a csengő fémfülét a hátsó sárhányó kampójába – kész. A szétnyitás ez a műveleti sorrend megfordítva.
Összegzés
A Xiaomi Electric Scooter 4 PRO Gen 2 egy élhető méretű és tömegű elektromos roller, ami már rendelkezik a kellő erővel és hatótávval ahhoz, hogy a városban akár nagyobb távokat is megtehessünk vele. Bár a 19 kilogrammos önsúlya nem kevés, azért még egy hozzám hasonló öregembernek sem jelenthet túl nagy gondot a jármű felcipelése az ikszedik emeletre, vagy a roller felvitele a BKV (bocs, BKK) járműveire, ha épp kellene.
A új generáció egyik legfontosabb újítása az irányjelző, míg a másik a defekttűrő, vaskosabb gumiköpeny, de a közlekedés biztonságát és kényelmét a szélesebb kormány is nagymértékben növeli. Bruttó 200 000 forint körüli ára könnyfakasztó, de manapság már mi nem drága? Jól szórakoztam a Xiaomi rollerével, a napi közlekedés, de a kisebb-nagyobb kiruccanások is élményt nyújtanak. Ami hátrány, hogy nincs gyorstöltő a gépállathoz: a kilenc (9) órás feltöltési idő nagyon sok. A gyártó legalább opcionálisan kínálhatna gyorstöltőt a rolleréhez, amivel harmadára, vagy felére lehetne csökkenteni a „tankolást”. Én mindenkinek merem ajánlani ezt a gépszörnyet, mert jó buli és rettentően praktikus a belvárosban! Jár neki az „Ajánlott” biléta!
Xiaomi Electric Scooter 4 PRO Gen 2
A Xiaomi Electric Scooter 4 PRO Gen 2 rollert a márka hazai képviseletétől kaptam kipróbálásra. A termék honlapja itt található.