A Sigma 20-200 mm F3.5-6.3 DG | Contemporary bemutatója

Mikor szeptember kilencedikén a Sigma bemutatta három új különlegességét, akkor a frissen érkezett 20-200 mm F3.5-6.3 DG | Contemporary-t is korszakalkotónak neveztem. Nem véletlenül, hiszen ez az első olyan, a teljes Leica képkockát is kirajzoló zoomobjektív, ami kifejezetten az utazók igényeire lett szabva. Az APS-C méretű lencserendszerek világában nem ritka a tízszeres, vagy nagyobb átfogású utazózoom, de azok jellemzően ekvivalens 25-28 milliméterről indulnak, ami pedig nem elegendően nagylátó például egy templom, vagy múzeum belsejének leképeléséhez. Nos, a Sigma újonca ezt a hiányosságot is orvosolja, hiszen 20 milliméterről indul, ami már nagyon sok fotós helyzetre elegendő. De megint előre szaladtam, lássuk előbb a száraz adatokat.

Ahogyan említettem, a Sigma 20-200 mm F3.5-6.3 DG | Contemporary kirajzolja a teljes Leica képkockát, így végre nem csak az APS-C szenzoros masinával felszerelkezett turisták kapnak a jóból. A Sigma 20-200 mm F3.5-6.3 DG | Contemporary optikai formulája 14 csoportba rendezve összesen 18 lencsetagot tartalmaz, amelyek közül 1 FLD, 3 SLD, illetve 4 db aszférikus kialakítású (ezek jótékony hatása a képminőségre majd a későbbiekben látszani is fog). A blende íriszét kilenc lekerekített lamella alkotja, ami garantálja a krémes bokeh-t. A tízszeres átfogású objektív legkisebb tárgytávja 16,5 és 25 cm között változik gyújtótávolságtól függően, így tehát kvázi makrózásra is lehet használni (1:2 nagyítási arány 28-85 mm között).

Hogy az objektív tömegét és méretét kordában tarthassák, a mérnökök variábilis kezdő F-értékkel rajzolták meg a lencserendszert: tömege 550 gramm, terjedelme 77,2 x 115,5 mm. A szűrőmenet átmérője 72 mm. A megfelelően gyors és halk élességállításért egy HLA fókuszmotor felel. A por- és cseppálló tubust víz- és olajlepergető frontlencse-bevonat egészíti ki. Az objektíven AF/MF kapcsolót, zoomgyűrűt, fókuszgyűrűt és zoomreteszt (20 milliméteren reteszelhető) találunk. Ez utóbbi a mechanika védelmében automatikusan kiold, ha elkezdünk kézzel zoomolni. A Sigma Leica L- és Sony E-bajonettel kínálja ezt az utazózoomot.

Kattints!

Igazából nem is éreztem hiányát semmiféle extra kezelőszervnek – egy utazózoomnak pont az a lényege, hogy mindig kéznél legyen és gyorsan lehessen működtetni. Ilyen célból pedig a zoom- és a fókuszgyűrű, az AF/MF kapcsoló és a lóbáláskor való „ösztönös kizoomolást gátló” retesz untig elég. Nyilván az sem baj, ha a mérete és a tömege könnyű hordozást tesz lehetővé:

Nos, a Sigma 20-200 mm F3.5-6.3 DG | Contemporary a Sony A7III vázzal még 200 milliméteres állásban is nagyon jó egyensúlyt alkot, fotózáskor nincs a fotósnak olyan érzése, mintha a szett ki akarná magát csavarni a kezéből. Néha elgondolkoztam azon, vajon fix F4.0 kezdőértékkel mekkora és milyen nehéz lett volna ez az objektív, de aztán a képminőséget látva elhessegettem ezeket az eretnek gondolatokat.

A kis Sigma zoom kapcsán felmerül a kérdés, hogy használható-e vele telekonverter, de a hátulja láttán gyorsan jön a felismerés, hogy sajnos, nem. Bár zoomoláskor a hátsó lencsetag elmerül a tubus mélyében, az objektív belső kialakítása valószínűleg nem teszi lehetővé sem az 1,4x, sem a 2x fókusznyújtó használatát.

A zoomgyűrű fölött összesen hét gyújtótávolsági értéket jelöltek meg a mérnökök. Megnéztem, hogy ezeken a kedvelt értékeken mekkora a legtágabb rekesznyílás:

Ennyi külső vizsgálódás után lássuk, hogyan teljesített a tesztelés során a japán gyártó újdonsága:

20 és 28 milliméter között hordótorzítást lehet látni, ami 35 mm-re teljesen megszűnik. 50 millimétertől enyhe párnatorzítás jelentkezik, ami 200 mm felé kissé felerősödik. A geometriai torzítás mértéke azonban könnyen korrigálható, noha még nem érkezett meg hozzá a korrekciós profil az Adobe ökorendszerébe.

Tízszeres átfogása ellenére a Sigma 20-200 mm F3.5-6.3 DG | Contemporary szépen tartja a középpontot zoomoláskor. Nagyon minimális korrekcióra lesz szüksége annak, aki kényes témát óhajt fényképezni a teljes tartományban.

A fókuszlégzés jelen van, de nem látványos mértékben, ám az operatőrnek/fókuszhúzónak azért oda kell rá figyelnie, csakúgy, mint a parfokalitásra, ugyanis a Sigma 20-200 mm F3.5-6.3 DG | Contemporary nem teljesen tartja az élességet:

A peremsötétedés jelen van a teljes zoomtartományban, de a leglátványosabban 20-40 mm között látszik tág blendeértékek mellett:

Érdekes, hogy 50 mm-en szinte teljesen tisztán indul a kép, de egyet rekeszelve ténylegesen megszűnik a vignettálás:

A tartomány végén, kb. 135-200 mm között aztán újra láthatóvá válik a jelenség, de itt sem borul teljes sötétségbe a kép, ettől nem kell tartani:

A képélesség, kontraszt, azaz rajz kapcsán meg voltam elégedve a Sigma 20-200 mm F3.5-6.3 DG | Contemporary teljesítményével. Fölösleges tőle ugyanazt a képminőséget elvárni, mint amire a magasabb kategóriába tartozó „Art” jelölésű fixek képesek – így sincs semmi szégyenkeznivalója neki, ha észben tartjuk, hogy egy utazózoomról van szó:

Kattints!

20 mm-en a kép sarkaiban – elsősorban a peremsötétedés miatt – valamivel gyengébb a rajz, mint középen, ahol már teljesen nyitott blendével is elérhető a tökéletesség. Azonban 28 mm-es állásban meglepően jó még a sarkokban is a kép:

Kattints!

Aztán 35 mm-en még egy leheletnyivel jobb lesz az optikai teljesítmény:

Kattints!

50 milliméteren is nagyon hasonló rajzot kapunk, mint 35-ön:

Kattints!

Én úgy vettem észre, hogy 85 mm környékén produkálja a legjobb képminőséget a Sigma 20-200 mm F3.5-6.3 DG | Contemporary, de lehet, hogy csak én látom így?

Kattints!

Aztán 135 és 200 milliméteres állásokban már nem nagyon láttam különbséget:

Kattints!

Kattints!

Színhibákat nem vettem észre a képmintákon, pedig mindenhol elsősorban az adott gyújtótávolsághoz tartozó legtágabb rekesznyílást használtam. A bokeh nagyon kellemes, ahogyan az majd a fényképeken is látszik. Erre tessék.

Kattints!

Értékelés

A Sigma 20-200 mm F3.5-6.3 DG | Contemporary valóban korszakalkotó, hiszen a full frame szenzoros vázzal kirándulók is végre egy kompakt és könnyű utazózoommal vehetik nyakukba a világot. Nem kell többé lemondania senkinek a szép templomok, múzeumok belsejének fotózásáról, hiszen a 20 mm már elég a téma egy szélesebb szeletének leképelésére. De a teletartomány is kellően le van fedve a 200 milliméteres végértékkel.

Nyilván nem tökéletes ez az objektív, a kákán is lehet csomót keresni, de ha szem előtt tartjuk mivoltát, a célcsoportját, s annak igényeit, akkor – úgy vélem – nem nagyon tudunk ennél jobbat választani. Persze, lehetne picit gyorsabb az AF, lehetne picit jobb a rajz a kép sarkaiban, sőt, indulhatna mondjuk F4.0-ről is a móka a teljes tartományban. Csak akkor már egy nagyobb, nehezebb és nem utolsósorban jóval drágább lencserendszerről beszélgetnénk. Tőlem jár neki az „Ajánlom” biléta!

Sigma 20-200 mm F3.5-6.3 DG | Contemporary

A Sigma 20-200 mm F3.5-6.3 DG | Contemporary objektívet a márka hazai képviseletétől kaptam bemutatóra, a termék honlapja itt található.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...