A Guangdong Nanguang Photo & Video Systems pár hete egy érdekes „fénykarddal” mutatkozott be nálam: azt hittem, hogy a Nanguang RGB88 után nem érhet nagyobb meglepetés, pedig de! A kínai gyártó egyik legújabb terméke egy olyan LED-es stúdiólámpa, ami egyrészt nem csak hálózatról, hanem akkuról is használható (Sony F750/F970 típusú akkukkal), másrészt igen csekély helyigényű, ugyanis a lámpatesteket akár fel is göngyölíthetjük (mint egy szőnyeget)! Sőt, a csupán 2 mm vékony paneleket igény szerint alakíthatjuk, így a témát akár körbe is világíthatjuk vele. De még azért ne szaladjunk ennyire előre, lássuk, hogyan érkezik, s milyen elemekből áll a CN-ST432Cx2 szett!
A testes papírdobozból egy félkemény táska került elő. Erős, strapabíró nejlonból készített fogantyújának hála így egyszerűen és könnyen szállítható a felszerelés. A kellő védelmet nyújtó félkemény tokban tárolhatjuk is a szettet, ami visszacsomagolva akár egy ágy alá is befér.
A koffer két erős cipzár elhúzása után nyitható; belsejében habszivacsból vágott elemekkel vannak elválasztva a felszerelés alkotóelemei. Középen, a legnagyobb rekeszben a fénypaneleket és pár laposabb alkatrészt helyeztek el. Kicsomagoláskor érdemes megfigyelni, hogy mit honnan vettünk elő, különben a táska összepakolásakor tetriszezni fogunk!
A szett része két fénypanel („Nanguang Flex Panel”, két különböző alakú nejlon hátlap (erős, fekete nejlonból), két különféle paneltartó keret (négyzet és téglaalakú, 60 x 60, illetve 110 x 35 cm), egy állvány, egy hálózati adapter, egy központi vezérlőegység, két armatúra.
Meglepően könnyű és viszonylag filigrán felépítésű az alumíniumból készült háromláb, valamint a két panelkeret, de nem kell félteni egyiket sem, a feladatukat hiánytalanul és hibátlanul ellátják (lásd majd később). A vezérlőt érdemes közelebbről is megnézni:
A központi vezérlőegység egyik oldalán egy három karakteres LCD, két nyomógomb (+/-), és két potméter található. A +/- jelű gomboknak az alapkiszerelésben nincs semmiféle funkciójuk, ezeket a vezeték nélküli vezérlőmodul megvásárlása után lehet a csatornakiosztáshoz használni (01-99). A „COLOR” potival a panelek színhőmérsékletét lehet 3200-5600K között fokozatmentesen állítani; a 95-ös CR indexű LED-ek fényerejét a másik potenciométerrel állíthatjuk 0-5121 lumen közé (az LCD-n százalékban jelenik meg a fényerő aktuális értéke).
Az egység tetején a két LED panel csatlakoztatási pontja látható. A négy tüskével rendelkező aljzatba csak egyféleképpen lehet bedugni a lámpák dugaszait, ezért nem kell tartani rövidzárlattól.
A vezérlő hátlapjára az egyik műanyag armatúrával a tápegységet lehet felszerelni, míg az előlapra a reteszes kiegészítőt pattinthatjuk fel. Ez utóbbi segítségével lehet rászorítani az egész egységet az állvány központi rudazatára.
A tápot a vezérlőre kell csatlakoztatni; a bekapcsoló gomb a bemeneti aljzat mellett található. A készre szerelt rendszer valahogy így fest bekapcsolás előtt:
Ha már felállítottuk az állványt, nekieshetünk a LED paneleket tartó alumíniumkeretek szétnyitásának. Attól függően, hogy épp milyen témát szeretnénk fényképezni, használhatjuk a négyzet, vagy a tégla alakú keretet.
A keretek szétnyitása egyértelmű, nem lehet elrontani semmit, csak türelmesen, nyugodtan dolgozzunk! Mindkét szerkezet szabványos állványcsatlakozóval van felszerelve, így azokat akár már meglévő lámpaállványunkra is felcsavarhatjuk. A keret alján kétféle csuklót helyeztek el a mérnökök, így a lámpatesteknek nem csak a dőlésszögét, hanem az irányát is átállíthatjuk.
A keretek kinyitásakor a csuklók automatikusan reteszelődnek. Szétszereléskor egy hosszúkás, fémből készített gomb benyomásával és a keret csuklóinak mozgatásával tudjuk összecsukni a szerelvényeket.
Első összeszereléskor valószínűleg mindenki találkozni fog azzal a „problémával”, amit nekem is meg kellett oldanom, hogy a keretre rá tudjam feszíteni a panelek hátlapját, illetve a fénylágyító szövetet. A nejlon hátlapok ugyanis kisebbek, mint maga a keret, s mivel ez az anyag nem nagyon szeret nyúlni, ezért mókás, szórakoztató, de csak 18 éven túli füleknek való monológok hallatszottak ki a szerkesztőségből. Mivel a termék leírása mélyen elhallgatta a helyes metodikát, végül félretettem az óvatoskodást, és nyers erővel estem neki a hátlapok feszegetésének. Probléma megoldva, minden a helyére került végül. A hátlapok sarkaira varrt gumis fülek ugyanis nyúlnak annyit, hogy szép feszesen tartsák a nejlonlapokat az alukeretben (ami nem csuklott össze, nem tört el).
A próbák során csak a négyzet alakú kerettel próbálkoztam, ugyanis a keskeny, de hosszú lámpakeret már nem fért volna be az amúgy is szűkös termékfotós sarokba. Így festett a keretre feszítetett fekete nejlon lap:
A nejlon hátlapok szélein két-két tépőzáras fül található. Ezeket mindenképp rögzítsük a keret csövein elhelyezett csatlakozási pontokhoz! A hátlapon látható fekete csíkok mind tépőzáras elemek, a LED panelek ezekre fognak felragadni.
A fenti képen már látható, hogyan fog kinézni a kész rendszer, ha a panelek felkerültek a helyükre. Eleinte tartottam attól, hogy majd le fognak esni a lámpatestek, de a tépőzárak bombabiztosnak bizonyultak.
A kis műanyag kábelvezetőket nem kötelező használni, de aki szereti a rendet, az pattintsa be a vezetékeket a helyükre – máris rendezettebb lesz a munkahelyünk! Íme, a szett teljes pompájában:
A fénylágyító szöveteket sem könnyű felrakni a keretre, de szerencsére ezek nyúlósabb kedvűek, mint a nejlon hátlapok, így messze nem kell annyit szenvedni velük. Szerintem használjuk is ezeket a szöveteket, hacsak nem akarunk valami spéci hatást elérni a témán.
A fenti képen a színhőmérséklet spektrumának két szélső és a középső értéke látható. Készítettem pár próbafelvételt a CN-ST432Cx2-vel – a fényképeket itt tekintheted meg nyers, illetve szerkesztett verzióban. Minden esetben a lámpatestek teljes fényerejét használtam. A színhőmérsékletet a két szélső és a középső értéken használtam.
A gyártó azt írja a Flex Panelekről, hogy ezeket igény szerint tekerhetjük, csavarhatjuk, forgathatjuk (ha nem keretben használjuk), de azért érdemes fejben tartani, hogy a kemény szövetben vékony vezetékek kötik össze a LED-eket, amelyek a sok csűrés-csavarás során elszakadhatnak. Szóval mindent lehet, de csak ésszel! Jó lett volna, ha a két panel fényerejét, sőt, akár színhőmérsékletét is egymástól függetlenül lehetett volna állítani. Ha ugyanis egy-egy lámpatestet a téma egy-egy oldalára helyezünk (mert a vezetékük hossza általában ezt lehetővé teszi), akkor nem minden esetben szeretnénk azonos fénymennyiséget juttatni a fotózott tárgyra. Persze, a feladat ilyen esetekben is megoldható a megfelelő fényterelőkkel, de mennyivel egyszerűbb lehetne a fotós dolga két külön potméterrel!
Kattints!
Összességében jópofa és jól működik a Nanguang CN-ST432Cx2 szettje, még ha a keretek minősége nem minden esetben meggyőző. A Tripont Foto Video Kft. webshopjában raktárról vihető a szett, ára 1 éves garanciával bruttó 179 900 forint.