„Egy utazóállvány, ami tényleg hordozható. Gondolj csak bele.” – olvasható a Travel Tripod oldalán a Peak Designnál. „Forradalmian kicsi, villámgyorsan felállítható és összecsukható, profi szintű stabilitás, integrált ergonomikus gömbfej” – a gyártó ezeket a jellemzőket húzta alá a Travel Tripodnál (a továbbiakban TT). És valóban, ha valaki sokat utazik fotós felszerelésével, az kétszer is meggondolja, mit vigyen magával, hiszen minden megspórolt gramm, minden lefaragott milliméter pénzben és verejtékben mérhető nyereség. Persze, az sem mindegy, hogy a szuperkompakt háromláb mennyire praktikus (értsd: kell-e mérnöki végzettség a felállításához, vagy az összecsukásához), illetve megáll-e a fotómasinánk alatt, vagy az első tüsszentéstől összerogyik. Utazóállványt sokan és sokfélét gyártanak, de hogy mindegyik valóban megfelel-e az elvárásoknak, az már korántsem biztos.
Aki ismeri a Peak Design hitvallását (pl. „Alkosd meg a legjobb dolgokat”), annak egyáltalán nem újság, hogy a TT is ugyanolyan kiváló minőséget képvisel, mint a gyártó többi terméke. És ez már a tripod csomagolásán is látható, érezhető: a TT egy kemény, gumipántos tetejű dobozban érkezik, amiben egy nagyon jó minőségű tokba rejtve található maga az állvány. Máris eggyel kevesebb kiegészítőt kell majd utólagosan beszerezni, hiszen ez a tok nem csak egy átmeneti szükségmegoldás, hanem egy valós használati értékkel felvértezett, védő és szállító szerepkört betöltő állványtáska.
A PD TT „hagyományos” kialakítású utazóállvány: a gyártók többsége ugyanis úgy próbál a szuperkompakt háromlábaknál centiket nyerni, hogy összecsukáskor az állványlábakat visszafelé (avagy felfelé), a középszár-fejegység párosra kell ráhajtani. Ehhez viszont egyedi kialakítású állványfejre van szükség, aminek hátránya, hogy egyáltalán nem mindegy a lábak és a fej illeszkedése.
Kattints!
A folytatás előtt viszont még nézzük meg gyorsan a PD TT legfontosabb műszaki adatait, jellemzőit: 1,27 kg, illetve 1,56 kg saját tömeg (szénszálas, illetve alumínium verzió), 9,1 kg teherbírás, összecsukva csupán 39,1 cm hosszú; az öt lábszekciós háromláb átlója összecsukva 7,9 cm. A TT-t a középszár kiemelése nélkül legfeljebb 130,2 cm magasra lehet kihúzni, illetve a középszárral együtt maximum 152,4 cm-es magasság érhető el. A gyári csomag része maga az állvány, az időjárásálló tok, egy standard cseretalp, egy imbuszkulcs, egy mobilrögzítő retesz, valamint egy persely-eltávolító eszköz.
Kattints!
Bemutatóm főszereplője tehát a Peak Design Travel Tripod szénszálas változata, ami nem csupán könnyebb alumíniumból kialakított testvérénél, hanem 20%-kal „stabilabb”, merevebb is (gyártói adat). A PD mérnökei négy évnyi tervezést és fejlesztést, meg persze rengeteg energiát fektetettek a Travel Tripodba, aminek eredményeként sikerült egy olyan háromlábat megalkotni, ami több szempontból is „korszakalkotónak” mondható. Az első ilyen részlet az integrált, avagy „beágyazott” gömbfej, ami a fenti fényképen is látható. A beágyazott itt azt jelenti, hogy nincs semmiféle kilógó alkatrész, csavar, ugyanis a gömb rögzítését nem a szokásos szárnyas csavarral oldották meg, hanem egy nagy tárcsával, ami a fejegységen található kettő közül az alsó. Az egység annyira átgondolt, hogy még a rögzítés/lazítás irányát is a kényelem szempontjából határozták meg: ha a fényképezőgépet szemünkhöz tartjuk, és szeretnénk mozdítani a fejen, akkor jobbra kell tekerni a tárcsát, míg a feszítéshez az ellenkező irányba forgassuk a reteszt.
A gömböt rögzítő tárcsa fölötti forgóretesz a cseretalpat szorítja le. Forgassuk el jobbra a kapcsolót egészen addig, míg a „nyitott lakat” ikon a lenyomható biztosítóretesz alá nem kerül. Ekkor a retesz lenyomásával egyidejűleg emeljük ki a cseretalpat a helyéről.
A cseretalp vájatának két végén egy-egy biztosítótüske található. Ezek megakadályozzák, hogy a cseretalp fényképezőgéppel együtt kicsússzon a fejegységből. Mivel a PD TT a kompaktság és hordozhatóság jegyében született, ezért rendkívül fontos szempont volt tervezésekor, hogy semmiféle kilógó alkatrész ne akadályozza, vagy lassítsa az állvány elcsomagolását, szállítását. Ennek tükrében remekül sikerült megoldani a gömbfej szárnyas csavarok nélküli működését.
Fentről lefelé haladva a következő elem a lábak dőlésszögét szabályzó retesz, ami a lábak nyakánál található. A PD TT lábait két különböző dőlésszögben lehet rögzíteni: az egyik egy majdnem vízszintes állás, míg a másik (amit nagy valószínűséggel mindenki gyakrabban fog használni) körülbelül 35-40 fokot zár be a függőlegessel. Ebben a pontban semmi különlegeset nem kellett megrajzolniuk a mérnököknek, nagyjából az összes többi tripodnál is hasonló megoldással találkozhatunk.
A következő ötletes megvalósítás a középszár magasságát fixáló kézi csavar, ami használaton kívül egyszerűen betolható, így ez sem lóg ki az állvány síkjából.
A PD TT lábai öt szekcióból állnak, ami lehetővé teszi a kompakt felépítést, illetve az állvány magasságának optimális kihasználását. A szekciókat állítható előfeszítésű gyorsreteszek rögzítik a kívánt hosszban. Ezen reteszek kialakításánál is az volt a két legfontosabb szempont, hogy egyrészt a reteszkar ne lógjon ki a háromláb síkjából, másrészt a használata se legyen kényelmetlen.
Ezekkel a csavarokkal állítható be az előfeszítés mértéke – a lábvégek pedig cserélhetők, a PD kínál tüskéket is sziklás talajhoz
Amikor az állvány síkjára hivatkozom, a fenti képet kell elképzelnünk. A gyártó úgy rajzolta meg a TT-t, hogy annak „profilja” nagyjából azonos legyen egy üdítős flakonéval, tehát hasonló kerületű, a felülete pedig sima, kilógó alkatrészek nélküli legyen.
Arra az esetre, ha nagyobb stabilitásra lenne szükségünk (pl. szeles időben, nagyobb méretű objektívvel szeretnénk fotózni), a középszár alján egy kampóra akaszthatunk babzsákot. Ez a kampó ki is húzható, a középszárba benyúló része végén egy mágnes található, ami a középszárba rejtett kis kiegészítőt varázsolja elő:
A szétnyitható és fokozatmentesen széthúzható segédkeret úgy van kialakítva, hogy szinte tetszőleges méretű okostelefont befoghassunk vele a gömbfejbe. Ez egy remek megoldás például azoknak, akik mobillal videóznak (vloggerek). Egyébként – még mielőtt elfelejteném említeni – a középoszlop fordítva is behelyezhető az állványnyakba, így földközeli makrózáshoz is használhatjuk az állványt! A gömbfej pedig leszerelhető, így bármilyen gyártóidegen fejegységet felcsavarhatunk rá.
Ha pedig bármelyik csavart meg kellene húzni, akkor sem kell szerszám után kutatnia senkinek, hiszen gyárilag mellékelve kapjuk a kétrészes imbuszkulcsot.
Értékelés
A Peak Design rengeteg időt és energiát fektetett a Travel Tripod (PD TT) fejlesztésébe: összesen négy évet töltöttek dizájnerek, mérnökök a tervezőasztalnál, mire a TT felvehette végleges alakját. Gyakorlatilag a nulláról kellett szinte minden részletet megrajzolni, ami látszik is, hiszen a PD TT egy átgondolt, valóban stabil utazóállvány lett, ami telis-tele van ötletes megoldásokkal. A fejegység használata némi megszokást kíván, de ha már eljátszottunk vele pár percet, fényképezés közben „csukott szemmel” is menni fog minden, ráadásul ösztönszerűen. Bár a termék oldalán a kb. 9 kg-os teherbírás szerepel, maga a gyártó is részletesen körbejárja, miért is nem lehet kőbe vésett értéket megadni erre a szempontra. Az állvány összezárt lábszekciókkal, kb. 35 fokra nyitva (első retesz) elbír engem is a 105 kilómmal, ugyanakkor teljesen kihúzott állapotban én már nem tennék rá egy teljes méretű tükörreflexes vázat, amin egy 600 mm F4 optika figyel.. Persze, a célterület meghatározza a felhasználást is, és nyilván tudni kell kompromisszumot kötni hordozhatóság/saját tömeg/teherbírás/stabilitás terén, akkor nem ér senkit csalódás. A PD TT egy jól elcsomagolható, tényleg kisméretű utazóállvány, s mint olyan, tökéletesen megfelel a célnak!
A Peak Design Travel Tripod már idehaza is kapható, a tesztpéldányt a Tripont Foto Video Kft.-től kaptam bemutatóra. A szaküzlet webshopjában házhozszállítással is kérhetjük a termékeket, így ezt az állványt is. A PD TT bruttó 146 900 Ft-tól kapható. Mindenképp jár neki az „Ajánlott” biléta!
Peak Design Travel Tripod
A Peak Design Travel Tripod weboldala, műszaki paraméterei itt találhatók.