Találtam egy érdekes videót Saurav Sinha YouTube csatornáján, ami hét olyan hasznos beállítást mutatott meg, amiket már évek óta bár nem tudatosan, de használtam 🙂 Íme, pontokba szedve, ha esetleg nem lenne türelmed, időd meghallgatni az előadást:
1) tömörítetlen RAW 14-bit (vagy nagyobb színmélység)
JPEG-et mellé csak akkor válassz, ha azonnal el kell küldened a fotót az ügyfélnek. Ekkor érdemes legkisebb fájlméretű JPEG-et választani, hogy ne lasítsd le a fényképezőgépet és ne terheld fölöslegesen az adatátvitelt a telefonodon.
2) automatikus képelforgatás kikapcsolva
A kijelzőt akkor használhatod ki teljes egészében képeid visszanézésekor, ha kikapcsolod az automatikus képelforgatást. Ha portré módban fotóztál, így nem veszted el a képernyő javarészét nézegetéskor.
3) képprofilok
Válaszd a semlegest, vagy a „normált”, így a JPEG képek a lehető legjobban tükrözik majd a látottakat. RAW-ra nincs hatással a beállítás! Videóhoz válassz log vagy semleges, illetve „lapos” képprofilt. Ha nincs ilyen képprofil a menüben, lépj be az elérhető legsemelegesebb képvilágú szerkesztésébe és vedd le az élességet, a kontrasztot, a telítettséget.
4) élkiemeléses fókuszsegéd (focus peaking)
Kézi élességállításkor „életmentő” lehet, hiszen végig látod, hova áll élesre a gép; főleg különösen nagy blendeértékeken hasznos, ahol papírvékony a mélységélesség.
5) képlejátszási opciók
Kapcsold be a fókuszmező, a csúcsfények, illetve az RGB hisztogram kijelzését. Ha terepen vagy és erős napfényben fényképezel, így látni fogod, hogy az elkészített képen vannak-e kiégett részek, illetve hová fókuszáltál.
6) egyedi fájlnevek
Ha új fényképezőgépet veszel, érdemes beállítani egyedi fájlnevet. Az egyedi elnevezés általában három betű és három szám lehet, az esetemben mindig MLZ-t írok be. Így ha többen fényképezünk egy rendezvényt, majd közös mappába kerülnek a fájlok, mindig azonnal látni fogom, melyek az én fotóim.
7) segédrácsok
Mindig kapcsold be, hatalmas segítség, ha terepen állvány nélkül fényképezel. A segédráccsal sokkal könnyebb beállítani a harmadolást, a függőleges, vagy a vízszintes elemeket. Ezzel időt spórolhatsz meg az utófeldolgozás során, és nem vesztegeted el a fényképezőgép felbontását sem, mert nem kell utólag vagdosnod a felvételt.