Nos, a fotósok halmaza nagyjából két részre osztható: az egyik azonnal lecseréli meglévő szettjét amint megjelenik valami új színesebb, szagosabb, „jobb”, mert hát lépést kell tartani a technológia fejlődésével és az új cucc majd biztos olyan fotókat készít, hogy csak na, míg a másik részhalmaz „rongyosra” használja meglévő felszerelését, abból kipréseli az utolsó pixeleket is. Nyilván mindkét oldal erősen túlzás, olyan, mintha csak feketében és fehérben látnánk a világot árnyalatok nélkül. De akkor hol van az igazság? Hol található az egészséges középút? Mikor érdemes, mikor szükséges lecserélni a jól bevált rendszerünket?

Öreg vasak, de mindkettőt szerettem
Nos, az fstoppers.com szerkesztője összeszedett nekünk öt olyan okot, ami már indokolt lehet váltani. Lássuk, mit jelölt meg valós indoknak:
1. Amikor már kevés a meglévő gép érzékenysége, amikor már túl zajosak a felvételek
Nyilván nem szenzor degradációra gondolt a szerző, hanem arra, ha a gépet túlnyomórészt olyan fotós helyzetekben használjuk, ahol folyamatosan szükségünk van a magas ISO értékekre, és a gép technológiai okokból már egyszerűen képtelen elfogadható képminőségre. Ha tehát állandóan színházi előadásokat, koncerteket, beltéri rendezvényeket, sporteseményeket képelünk, és a vázunk még a sok-sok évvel ezelőtti generációból származik, akkor valóban érdemes lehet a váltás egy új masinára, ami akár ISO 16000, vagy magasabb értékeken is jól teljesít.
2. Amikor már az AF teljesítménye nem képes követni a munkatempót
Jellemzően amatőrként kezdünk el gyors témákat (is) fényképezni, aztán ahogyan fejlődik a tudásunk, akár megélhetésünket is felépíthetjük erre a tevékenységre. Míg eleinte még elegendőnek bizonyul a kevés mezős, lassú AF (hiszen nem számít, ha egy-egy téma nem lesz éles, vagy ha lemaradunk egy esetről, nem fizetnek a képekért), később már lehet, hogy egy elszalasztott helyzet a heti, vagy akár a havi bevételt is veszélybe sodorja. Gyors madarak, versenyautók, motorok, de akár egy sílesiklás is már gyors, sokmezős fókuszrendszert követel. Ha erre képtelen a fotógéped, ideje lehet lecserélni.
3. Élőhalott a foglalatod
Gondolom, ez elég egyértelmű: ha már nem gyártanak semmit a régi bajonett-rendszeredhez (pl. EF, F, m42 stb.), akkor nem is tudod már nagyon fejleszteni a szetted. Persze, van, hogy egy adott szettel mindent is le tudunk fotózni, de idővel bármi meghibásodhat és akkor nincs utánpótlás.

4. Fejlett videós tudásra van szükséged
Húsz évvel ezelőtt fotósként még nem nagyon foglalkoztunk a mozgóképekkel. Aztán megjelent az egyik gyártó dSLR vázában a HD videó felvételének lehetősége, majd egy másikban, majd egy másikban is, és azt vettük észre, hogy az eleinte poénból (mert miért ne?) felvett klipeknek egyre nagyobb szerepe lett az életünkben. Már nem elég a 720p, vagy a Full HD, hiszen a konkurencia már „négykában” adja le az anyagait. Szóval, ha még mindig 720p a váz maximuma, akkor valószínűleg már ideje váltani egy frissebb kiadásra.
5. Nincs kedved megfogni a gépet
Ha tetszik, ha nem, az embert érzelmei vezérlik. Ha „a szívben” valami nincs rendben, akkor a fej is követni fogja: ha már undorral, nem szívesen nyúlsz a géped után, akkor valószínűleg jóval kevesebbet is fogod azt használni, azaz nem mész ki képelni. A műszaki tartalom mellett fontos tényező, hogy jókedvvel, vággyal nyúljunk a felszereléshez; nem csak a 100+ megapixel miatt mész ki a terepre, hanem azért is, mert élvezed használni azt a vasat. Ha tehát kényelmetlen, nehéz, nagy, vagy pont az ellenkezője, akkor cseréld le egy olyanra, amit szívesen használsz!
+1 ok: ha egy teljesen másik szakterületre váltasz
Ha eddig makróztál, de eztán madarakat fényképeznél a távolban, vagy ha eddig portrékat készítettél, de mostantól épületeket szeretnél fényképezni, akkor ideje váltani – adott esetben nem csak objektívet, hanem fotómasinát is.
Bizonyára lehet még több indoka is a fotós szett lecserélésének, de úgy vélem, valóban ezek a leggyakoribbak. Kihagytam valamit?




