Canon RF 85 mm F1.2L USM – ettől leteszed a hajad!

Bár nagyon régen történt, még mindig élénken él bennem az emlék: a csomagkövetés oldalán megjelent az üzenet, hogy a csomagom megérkezett a futárcég budapesti központjába, a várható kiszállítás pedig másnapra várható! Nem bírtam magammal, felhívtam az ügyfélszolgálatot, hogy én most venném át a pakkomat, hova mehetek érte személyesen? Miután megkaptam a címet, azonnal autóba ültem, és a szokásosnál is sűrűbb budapesti dugó ellenére még zárás előtt odaértem, ahol némi keresgélés után végre kézbe vehettem a „nagy őt”. A szó szoros értelmében véve nagy volt az a bizonyos Ő: a Canon EF 85 mm F1.2L II USM terjedelme és súlya is azt sugallta, hogy ebben a tubusban aztán van üveg rendesen!

Aztán idővel, sajnos, rá kellett döbbennem, hogy a megnyerő külcsín nem mindig jelenti azt, hogy a belbecs is „rendben” lesz: az EF 85 mm F1.2L II USM rajza igazán se éles, se túl kontrasztos nem volt, cserébe legalább színezett, mint a kikopott golyóstoll. Teltek, s múltak az évek, közben a Canon bemutatta az utódját annak a portrécsodának kikiáltott objektívnek: az EF 85 mm F1.4L IS USM köröket és kanyarokat ver(t) a régi F1.2-re, de sokan kifogásolták, hogy az újonc „csak” F1.4-ről indul. Közben a Föld ismét tett pár kört a Nap körül, és végre beérett az EOS R rendszer, ahol a Canon ismét bizonyíthatta a világnak, hogy márpedig ők építik a legjobb portréobjektíveket!

Íme, a Canon RF 85 mm F1.2L USM, ami egy újabb vödörnyi érvet szolgáltat az EOS R rendszer mellett! Ez a mérnöki csoda gigantikus! Kár, hogy elfelejtettem a Canon képviseletétől kérni egy régi 85/1.2-est, hogy legalább mellé tehessem a méretek összehasonlítása végett, de higgyétek el, nem túlzok, ha azt állítom róla, legalább másfélszer akkorának tűnik, mint a régi, EF bajonettes nyolcvanötös. 103,2 x 117,3 mm a terjedelme (91,5 x 84 mm volt az EF 85/1.2), 1195 gramm a tömege (versus 1025 gramm); a szűrőmenetének átmérője 82 mm (72 mm az EF 85/1.2-é), legkisebb tárgytávja 85 cm (0,12x a nagyítás), és összesen 13 lencsetag található a tubusban 9 csoportba rendezve. Az F16-ig szűkíthető blende írisze 9 db lekerekített lamellából áll, az AF motor pedig ultrahangos rendszerű. Az élességállítás már belsőleg zajlik, így a lencserendszer hossza nem változik fókuszáláskor (az EF 85 mm F1.2L II USM nyújtogatta a csőrét, ugye).

Az optikai formula több különlegességet tartalmaz, melyek mind egy célt szolgálnak: a tökéletes képminőséget. A lencsetagok közt megtalálható az aszférikus és az UD elem mellett egy BR üveg is. Ez az úgynevezett Blue Spectrum Refractive üvegtag – hasonlóan az aszférikus lencsetaghoz – a színhibákat közömbösíti – igen hatékonyan. Persze, nem maradt ki az ASC (Air Sphere) bevonat sem, amely a becsillanások és a szellemképek ellen lép fel igen meggyőzően.

A Canon RF 85 mm F1.2L USM – mint a legtöbb L-es objektív – időjárásálló szigetelést kapott, szóval nem okoz fejfájást, ha elkezd szemerkélni az eső fotózás közben.

A tubuson két kapcsolót és két vezérlőgyűrűt találunk: a kapcsolók közül az egyikkel az AF/MF közt válthatunk (persze, bármikor belenyúlhatunk kézzel az automatikus élességállítás működésébe), míg a másikkal az élességállítási tartományt szűkíthetjük, így még gyorsabban működhet az AF.


Szép ívű a hatalmas frontlencse

Az AF motor érezhetően gyorsabban dolgozik, mint az EF 85 mm F1.2L II USM-ben található egység, de itt is hatalmas üvegtagokkal kell megbirkóznia a rendszernek, szóval ne várjuk el tőle, hogy ugyanolyan sebesen tegye a dolgát, mint mondjuk az RF 50 mm F1.2L USM objektívben. Ennek ellenére sebzett csigának, vagy lomhának semmiképp sem nevezhető az RF 85 mm F1.2L USM ultrahangos motorja, szóval pánikra semmi ok!

A hátsó lencsetag csupán 1-2 milliméterrel van beljebb a fém keret síkjánál, de a látvány korántsem olyan ijesztő, mint amilyen az EF 85 mm F1.2L II USM esetében volt, ahol az üvegelem szinte „túlcsordult” a bajonetten.

Amint már említettem, ez a portréobjektív időjárásálló szigetelést kapott, így nem csoda, hogy a bajonettet is egy gumigyűrű veszi körbe. Ennek hála sem a nedvesség, sem a por nem jut be a tubusba (a hátsó lencsetag is lezárja az objektívet).

Az RF 85 mm F1.2L USM-hez jár egy méretes napellenző is, ami a tubus eleje köré helyezett bajonettbe csavarva reteszelődik. Lecsavarni csak egy gomb megnyomása és nyomva tartása után lehet. A napellenzőt fordítva is fel lehet csavarni, így táskánkban kevesebb helyre lesz szüksége a szettnek.

Amint az a fenti fotón is látható, az RF 85 mm F1.2L USM két vezérlőgyűrűvel van felszerelve. Az elülső egy programozható vezérlőgyűrű, amihez többféle funkció közül választhatunk a fényképezőgép menüjében (például az ISO, a záridő, vagy a rekesz értékének váltását):

A fókuszgyűrű – csakúgy, mint a régi EF 85 mm F1.2L II USM-nél, vagy az új, RF előtagú optikáknál – elektromechanikus összeköttetésben áll a lencsemozgató rendszerrel. Az elektronikus vezérlőgyűrűk számos előnnyel kényeztetik a fotóst, hiszen funkciójuk, működésük nem fix, hanem a fotógépek menüjéből ízlés szerint alakítható. A fókuszgyűrűnek ráadásul az érzékenységét is mi magunk határozhatjuk meg:

Már a Canon RF 50 mm F1.2L USM-nél is írtam, hogy az EOS R vázzal összecsavarva kissé orrnehéz szettet kapunk. Nos, ez még inkább érvényes az RF 85 mm F1.2L USM-mel, hiszen ez az üveg testesebb és nehezebb is az ötvenesnél. Bár a tömege még nem érte el a „kritikus” szintet, néha kissé félve vettem fel a gépet az asztalról, nehogy elgörbüljön a bajonett – némi költői túlzással élve, persze. Azért szívesen láttam volna egy állványmenetet az objektív tubusán.

Nos, a külsővel való megismerkedés után lássuk végre azt, amire mindenki már bizonyára nagyon kíváncsi: az optika képminőségét! Ehhez a vizsgálathoz a váz menüjében minden korrekciós funkciót kikapcsoltam. A tesztelés során RAW-ban fotóztam, és a felvételek hívásához az ipari szabványnak tekinthető Adobe Camera RAW beépülő modulját (11.3.0.197) használtam, ahol nem kapcsoltam be a korrekciós profilt. Az expozíciós értékeket igény szerint módosítottam, de nem nyúltam az élesítéshez, vagy a részletek kiemelését szolgáló paraméterekhez. Első körben a geometriai torzításokra voltam kíváncsi, ahol alábbi eredményt kaptam:

Bár ez a gyújtótávolság általában igen csekély torzítással bír, azért akad olyan nyolcvanötös, ahol a hordótorzítás még látható mértékben jelentkezik. A Canon RF 85 mm F1.2L USM szerencsére nagyon minimális hordózást mutat; a való világban ez a szinte érzékelhetetlen görbület fel sem tűnik – még a tesztábrát is alaposabban szemügyre kell venni, hogy észrevegyük a jelenséget. Szívesen megnéztem volna a RAW fájlt a RawTherapee-val is, de a jelenleg elérhető 5.6-os verzió még nem támogatja a Canon EOS R CR3 fájljait. Ezek után lássuk a peremsötétedést!

Egy 36 x 24 mm-es szenzor és egy igen fényerős objektív párosításakor szinte kizárt, hogy ne találkozzunk peremsötétedéssel. És ez így is van, teljesen nyitott blendénél jól látható a vignettálás, ami azonban már F3.5-4-re szűkített írisszel szinte teljesen eltüntethető. Vajon filmkészítők mire számítsanak fókuszváltáskor? Mekkora mértékű a fókuszlégzés? Lássuk:

A Canon RF 85 mm F1.2L USM látószöge látható módon változik a fókuszgyűrű közeli és távoli végén, így ezzel mindenképp számolni kell fókuszhúzáskor. De most lássuk a színhibákat, hogyan szerepel itt a Canon új portréoptikája!

Amint azt fentebb már említettem, anno csalódást okozott számomra a tükörreflexes gépekhez tervezett EF 85 mm F1.2L II USM, mivel nyitott rekeszen lágy volt a rajza, és igen jól látható mértékű volt a lilás/zöldes él-elszíneződés. Erőteljesen le kellett szűkíteni az íriszt, ha penge képminőséget akartunk elérni. Amint azt a fenti animáció mutatja, ennél az objektívnél is látni némi színhibát, azok mértéke – szerencsére – jelentéktelen. Az egy-két pixelnyi lilás kontrasztéleket már F1.8-2-re rekeszelve is el lehet tüntetni! Végül lássuk, milyen a kép élessége és milyen a kontraszt a teljes rekesztartományban:

Kattints!

Egy ilyen objektívet senki sem azért vesz, mert agyonrekeszelve szeretné használni. Nyilván csak akkor van értelme az F1.2 kezdő fényerőnek, ha azt ténylegesen tudjuk is használni a képalkotás során. A fenti két kép az F1.2-3.2 közti képminőséget mutatja. A tesztábra közepét már F1.2-es értéken is rendkívül élesen, kontrasztosan rajzolja a Canon üvege, de igazán makulátlan F1.8-tól lesz. A kép széleiről ugyanez mondható el; gyakorlatilag csak a vignettálás miatt nevezhető gyengébbnek a kép széle, mint a közepe, az élességgel és a kontraszttal nincs gond.

Kattints!

Tulajdonképpen fölösleges az F3.2-nél szűkebb rekeszértékekkel foglalkozni, csak a teljes kép miatt tettem fel a tesztképeket. A Canon RF 85 mm F1.2L USM rajza végig tökéletes, az EOS R vázon F8-nál szűkebb írisznyílásnál kezd látszani a diffrakció képlágyító hatása. És még egy képrészlet, ami jól mutatja, mennyire éles ez az optika:

Kattints!

Igen, bemozdultam, ugyanis pont rosszkor (exponáláskor) vettem levegőt – az F1.2-es rekesznyílás nem tűr hibát, a legkisebb figyelmetlenség is életlen fotót eredményez. Ez azonban nem a lencserendszer, hanem a fotós hibája.. A képmintákat errefelé találod.

Értékelés

Amennyire tökéletlen volt anno a manapság már ősréginek mondható EF 85 mm F1.2L II USM, annyira „tökéletes” az RF 85 mm F1.2L USM! Ennél az objektívnél minden pixelen látni, hogy miért kell érte annyit fizetni, amennyi az ára! A Canon nem tréfált, tényleg egy olyan lencserendszert tett le elénk az asztalra, amiről csak jókat lehet mondani. Felejtsük el, hogy nagy és nehéz – ezek a tényezők jelentéktelenné válnak, ha egyszer felcsavarjuk a vázra és elkezdünk vele fotózni! Tulajdonképpen a rekeszelést is el lehetne felejteni, ha nem lenne olyan rettenetesen kicsi a mélységélesség. Kemény kontraszt? Pipa. Pengeéles kép nyitott rekesznél? Pipa. Nem létező geometriai torzítás? Pipa. Vajpuha bokeh? Pipa. Mi kell még? Gyors AF? Az is megvan (kategórián belül).

Szinte már cikinek érzem, hogy ismétlem magam, de ugyanazt mondhatom el a Canon RF 85 mm F1.2L USM-ről, amit már az 50-es testvérénél is leírtam, csak épp 50 helyett 85-öt írva: „Canon RF 85 mm F1.2L USM: a legjobb nyolcvanötös, amit a Canon valaha gyártott!” – egyértelműen jár neki a „Kedvenc” értékelés, még akkor is, ha kereken 1 milliót kell érte fizetni!

Canon RF 85 mm F1.2L USM

A Canon RF 85 mm F1.2L USM objektívet és a Canon EOS R vázat a Canon Hungária Kft.-től kaptam kölcsön. Az objektív műszaki paramétereit itt találod.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...