A Tamron 20 mm F2.8 Di III OSD (Sony E) bemutatója

A Tamron 20 mm F2.8 Di III OSD a gyártó harmadik olyan új, fix gyújtótávolságú optikája, amit kifejezetten a Sony E bajonettes gépekhez terveztek. Nagy örömömre a 24 mm F2.8 Di III OSD és a 35 mm F2.8 Di III OSD után végre ezt a kis csöppséget is felcsavarhattam a Sony A7 III típusú fényképezőgépemre. A másik kettőhöz hasonlóan ezt a lencserendszert is a full frame méretű képérzékelők kirajzolására tervezték, de – persze – APS-C lapkás masinákra is felcsavarható, igaz, akkor már nem lesz ultraszéles a látómezőnk.

A 24 és a 35 milliméteres testvéreihez hasonlóan ez a 20-as is egy autofókuszmotorral ellátott, kisebb méretű objektív. A fém bajonett a jó minőségű, műanyagból kialakított tubust zárja; az elektronikus fókuszgyűrű itt is csillapított, megfelelően széles, és gumibevonatának köszönhetően nem csúszós. A Tamron ezen optikája a lehető legegyszerűbb felépítésű, ami nem csak külsején (AF/MF átváltó sincs rajta), hanem optikai formuláján is meglátszik: a 24 mm-es testvéréhez hasonlóan itt is összesen tíz lencsetagot találunk, amit a mérnökök kilenc csoportba rendezve helyeztek el a tubusban. Az F050 kódjelű objektív egyszerűsége azonban ne tévesszen meg senkit, tervezésekor nem spórolták ki belőle a kiváló képminőséghez elengedhetetlen elemeket: megtalálható benne LD (alacsony szórású), valamint GM („Glass Moulded Aspherical”, avagy üvegből öntött aszférikus) lencsetag egyaránt, ráadásul a Tamron híres BBAR (Broad-Band Anti-Reflection) tükröződésgátló lencsebevonatát sem hagyták ki az egyenletből (ennek jótékony hatását majd később látni is fogjuk).

Kattints!

Mivel – ha nem tévedek – a Sony nem titkolja el az E-bajonett specifikációit, ezért idegen gyártók is könnyűszerrel rajzolhatnak rá olyan objektívet, ami teljesen úgy viselkedik, mintha eleve a Sony tervezte volna. Ennek az egyik hatalmas előnye az, hogy hibátlanul működik az összes funkció, mint például az AF, a képstabilizátor, vagy a különféle, vázon belüli képjavító profil. A Tamron 20 mm F2.8 Di III OSD a másik két testvérmodellel azonosan legfeljebb 1:2 arányú nagyításra képes, ezért a legkisebb tárgytávja csekély 11 cm. Az F2.8-ról induló, 7 db lamellából álló írisz F22-ig szűkíthető. A 67 mm-es szűrőmenet átmérőhöz 220 grammos tömeg, és 73 x 64 mm-es terjedelem társul. Ez azt jelenti, hogy a 20-as is pont akkora, mint a 24-es, vagy a 35-ös Tamron.

A Tamron 20 mm F2.8 Di III OSD esetében is mélyen süllyesztett a frontlencse, ami segít abban, hogy makrózáskor ne ütközzön neki az elülső üvegtag a témának – bő 94 fokos látómezőnél, ha épp a váz keresőjébe vagyunk belebújva, ez egyáltalán nem lenne ritka eset! Fókuszáláskor a frontlencse tengelyirányú mozgást végez, de ennek a kialakításnak köszönhetően még a legkisebb tárgytávnál is kellően védett marad. A fényképezőgép kikapcsolásakor a frontlencse automatikusan visszahúzódik a legbelső pozíciójába.

A fém bajonett igen szorosan illeszkedik a fényképezőgép foglalatába, lötyögésnek még híre sem érezhető! A hátsó lencsetag lezárja a tubust, az elektronikus élességállítás miatt viszont nem tudni, hogy fókuszáláskor mozog-e. Viszont ez nem is annyira fontos információ, hiszen a bajonett köré elhelyezett gumigyűrű megfelelően leszigeteli a lencserendszert – por, vagy nedvesség itt biztosan nem jut be a tubusba. Sőt, a frontlencsére magnézium-fluorid bevonatot is gőzöltek, ami víz- és zsírtaszító hatású.

Amint azt fentebb írtam, a Tamron 20 mm F2.8 Di III OSD pont akkora, mint a 24, vagy a 35 mm-es társa, így nem csoda, hogy kellemesen kompakt szettet alkot a Sony A7 III vázzal. A három objektív közti hasonlóság a fókuszmotorra is kiterjed, ami ennek megfelelően itt is viszonylag lassú és zajos működésű. Szerencsére a fókuszálás pontosságával nincs baj, ami némi pulzálás után rááll a témára.

A tesztelés során használt Sony A7 III fényképezőgép menüjében kikapcsoltam az összes képjavító funkciót, így a geometriai torzítás korrekcióját is. A Tamron 20 mm F2.8 Di III OSD már a nagy látószögéből adódóan is jelentős hordótorzítást mutat, ami a RAW fájlokba beágyazott képjavítás nélkül sem változik sokat (a RAW fájlba integrált korrekciós profilt a RawTherapee legfrissebb, 5.8-es verziójával kerültem ki). Szerencsére ez a hordózás egyenletes, ezért könnyű korrigálni, de ha épp nem egyenes vonalakból álló tesztábrákat fotózunk, akkor nem is olyan feltűnő a jelenség, hogy zavaró legyen.

A három kis Tamron közül talán ennek, a 20 milliméteresnek van a legkisebb színhibája. Teljesen nyitott blendénél sem láttam semmiféle lilás él-elszíneződést a képmintákon, bármennyire is próbáltam ezeket az erősen kontrasztos témákkal előcsalogatni.

Kattints!

Bár az ultra nagylátószögű optikákat nem a háttérelmosásuk miatt szokták kedvelni, a Tamron 20 mm F2.8 Di III OSD meglepően kellemes bokeh-val kényezteti a fotóst:

Kattints!

Másik két társához hasonlóan a 20-as fókuszlégzése is komoly mértékű, így fókuszváltáskor jelentősen eltérő látómezővel kell számolni. Ez elsősorban a filmkészítőknek jelent megoldandó feladatot, de a viszonylag lassú automatikus élességállítás miatt valószínűleg amúgy sem ezt az optikát választják majd videózáshoz.

A becsillanásokat meglepően jól védi ki a Tamron 20 mm F2.8 Di III OSD: csak akkor látni némi flare-t, ha az ember kifejezetten erőlteti a szélsőséges kompozíciót, és rendkívül erős fényforrásokat (mint például a Napot) vesz be a képsarkokba.

Igaz, mindhárom apró Tamron más-más gyújtótávolságot kínál, de a közös jellemzőkhöz a peremsötétedés mértékét is feljegyezhetjük; körülbelül F8-ra rekeszelve tűnik el a peremsötétedés oroszlánrésze:

A műszaki paramétereknél olvashatjuk, hogy a 20 mm F2.8 Di III OSD legkisebb tárgytávja 11 cm. Ne feledjük, hogy ez az érték a szenzor síkjától, és nem pedig az objektív frontlencséjétől mérve értendő, tehát tényleg nagyon közel kerülhetünk a témához! Alábbi verőköltő bodobács például a szokatlan hideg ellenére igen fürge riadt rohanásba kezdett, amikor lehajoltam, hogy megörökítsem:

100%-os képkivágás

A Tamron 20 mm F2.8 Di III OSD társaihoz hasonlóan igen jól teljesített a képélesség vizsgálata során. Bár már F2.8-on is szépen rajzolt, azért a 24-est nem tudta űberelni. Képe nem csak éles, hanem kellően kontrasztos is, ráadásul a képsarkok is – kategóriáján belül nézve – szinte makulátlanok. F5.6-7.1 körüli értékre rekeszelve pedig a legextrémebb szélek is tökéletesek lesznek, a legfinomabb részletek is hibátlanul jelennek meg:

Kattints!

A koronavírus settenkedő jelenléte és a zord időjárás ellenére azért le tudtam osonni a parkba, hogy készítsek pár képmintát is, ne csak a száraz tesztábrákban kelljen gyönyörködnetek. Erre tessék.

Értékelés

A Tamron 20 mm F2.8 Di III OSD nagyon jó képminőséget kínál. Ha össze kellene hasonlítanom a másik kettőével, akkor szerintem a 35 milliméteressel azonosan teljesít. Mivel mindhárman méretazonosak, így ezzel az üveggel is kellően kis méretű szettet állíthatunk össze! Jellemzői rövidre fogva: egyszerű, letisztult felépítés, éles, színhibáktól mentes kép, a látószögre jellemző mértékű geometriai torzítás, de ami talán a legfontosabb, a remek ár. A 20-as Tamronért ugyanannyit kell fizetnünk, mint a 24, vagy a 35 mm F2.8 Di III OSD-ért: csupán 149 900,- forintot kér érte a márka hazai forgalmazója, a Tripont Foto Video Kft. A nem túl gyors élességállítás ellenére mindenkinek merem ajánlani ezt a lencserendszert, aki kicsi és könnyű útitársat keres Sony szettjéhez. Jár neki is a „Jóféle” besorolás!

Tamron 20 mm F2.8 Di III OSD

A Tamron 20 mm F2.8 Di III OSD objektívet a Tripont Foto Video Kft-től kaptam bemutatóra. A lencserendszer műszaki paramétereit itt találod.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...