Egy újabb portré (nagy)ágyú: Sigma 85 mm F1.4 DG DN | Art

Augusztus elején mutatta be legújabb, natívan Sony E bajonettes lencserendszerét a Sigma, ami kifejezetten a portréfotósokat szólítja meg. Persze, ehhez hasonló üvege már korábban is volt a japán gyártónak, azonban a 85 mm F1.4 DG DN | Art, ami kirajzolja a 36 x 24 mm-es képérzékelőket, s natívan Sony E, illetve L-bajonettel kerül a boltokba, méretével és tömegével is teljes egészében harmonizál a tükörnélküli gépek filozófiájával: a korábbi dSLR szettekhez képest kompaktabb és könnyebb felszereléssel indulhatunk fényképezni. A Sigma 85 mm F1.4 DG DN | Art ugyanis nem csak kisebb és könnyebb, mint elődje, a 85 mm F1.4 DG HSM | Art, hanem több érdekes újítást is tartalmaz.

A csepp- és porálló fém tubusban tizenegy csoportba rendezve összesen 15 lencsetag található, melyek közül 5 darab SLD, 1 db pedig aszférikus kialakítású (ezek a különleges üvegelemek a színhibák elkerülésében játszanak fontos szerepet). A lencserendszer kompatibilis a fényképezőgépekben található optikai korrekciós funkciókkal, mint például a geometriai torzítás, vagy a peremsötétedés korrigálás, ám ezeket a profilokat csak a JPEG állományokra lehet ráhúzni, a RAW fájlok érintetlenek maradnak. Az optika legkisebb tárgytávja 85 cm, a legnagyobb nagyítási aránya 1:8,4. A 82,8 x 94,1 milliméteres terjedelemhez 630 grammos tömeg társul, a szűrőmenet átmérője pedig 77 mm (ez is kisebb lett a korábbihoz képest, ahol 86 mm volt a menet átmérője). A gyors és néma élességállításért egy komoly nyomatékú léptetőmotor felel. A blende tizenegy darab, lekerekített alakú lamellából álló íriszét F16-ig lehet szűkíteni (vagy a vázról vezérelve, vagy az objektív saját rekeszgyűrűjével).

A szokásos AF/MF váltókapcsoló mellett további kezelőszervekkel is ellátták a mérnökök a lencserendszert: a fókuszgyűrű mellett egy rekeszgyűrű is megtalálható a tubuson, aminek pozícióját egy reteszelővel rögzíthetjük (lásd később). A blendevezérlés továbbá folyamatosan, vagy fokozatosan is működtethető a „CLICK OFF/ON” kapcsolónak hála (a zajban jelentkező különbséget szemléltető videó erről itt látható). Gyárilag kapunk a termékhez egy napellenzőt is, ami a véletlen lecsavarodást gátló retesszel van ellátva (a régebbi modellnél nem volt ilyen retesz).

No, akkor lássuk, mi célt szolgálnak az egyes kapcsolók, gombok! Az AFL gombhoz a fotómasina menüjében (Sony A7 III esetében: Testreszabás művelet1 -> Egyéni gomb -> Fókuszrögzít. Gomb) lehet kiválasztani a használni kívánt funkciót, mint például a fókuszmódok közti váltást, a fókuszmező választást, a fókuszbeállításokat, vagy az AF/MF váltást stb. A rekeszgyűrű retesze kioldott állapotban lehetővé teszi a gyűrű teljes tartományban való forgatását („A” állás és a manuális blendeértékek területe egyaránt használható), illetve reteszelhető „A” pozícióban, ahol a vázról lehet vezérelni az írisz átmérőjét (manuális, illetve blendeprioritásos módban), vagy reteszelhető a manuális tartományban, ahol így megakadályozható a gyűrű túlforgatása az „A” állásba. A rekeszgyűrű nem rögzíthető egy-egy F-értéken.

Mivel a Sigma 85 mm F1.4 DG DN | Art por- és cseppálló kialakítású, ezért nem csoda, hogy a bajonettet is egy gumigyűrű veszi körbe. Mivel mindkét vezérlőgyűrű elektromechanikus működésű, ezért a vázról levéve nem tudtam ellenőrizni, hogy a hátsó lencsetag végez-e tengelyirányú mozgást, azaz fókuszáláskor behúzódik-e a tubusba, vagy fixen áll. Áramtalanított állapotban a rekeszvezérlő forgatása sem mozgatja az íriszlamellákat.

(Másodgép hiányában ezek a képek egy mobiltelefonnal készültek)

A fenti képeken látszik, hogy a 85 mm F1.4 DG DN | Art apró terjedelmével immár sokkal jobban harmonizál a Sony A7-es gépeivel – nem csak a mérete, hanem a tömege is sokkal „emészthetőbb” lett. Lássuk, mekkora különbség van a két 85 mm-es között:


A 85 mm F1.4 DG DN | Art csupán 2/3 akkora, mint a 85 mm F1.4 DG HSM | Art


A 85 mm F1.4 DG DN | Art frontlencséjének átmérője is kisebb lett, ami a rövidebb tubushossznak tudható be


A napellenző alakja és mérete is eltérő – a 85 mm F1.4 DG DN | Art napellenzőjén retesz is található


A 85 mm F1.4 DG DN | Art írisze két lamellával többet kapott, ami láthatóan szebb háttérelmosást tesz lehetővé

A műszaki paraméterek és a külső jellemzők megismerése után lássuk a medvét, azaz a lencserendszer képminőségét! Első körben a geometriai torzítás mértékére voltam kíváncsi, amihez az Adobe Camera RAW 12.4.0.555 beépülő modult használtam a RAW fájlok átalakításához. Íme:

Az objektív jól látható párnatorzítást mutat, ami azonban valós témák fényképezésekor nem mutatkozott, ráadásul könnyen javítható, mivel nincsenek hullámvonalak a torzulásban. Az üveg fókuszlégzése is jól látható, tehát filmkészítők számítsanak arra, hogy észlelhetően változni fog a lencserendszer látószöge, ha két olyan téma között húzzuk az élességet, amelyek a tartomány két vége felé vannak.

A vignettálás, avagy peremsötétedés egészen F5.6-ig elég erős, majd F8-tól kezd szépen eltűnni. Ez is egy olyan „funkciója” az optikának, amit könnyűszerrel megszüntethetünk úgy, hogy a képminőség nem romlik látható mértékben.

Egy ilyen fényerős objektívnél nem ritka, hogy teljesen nyitott rekesznél erős színhiba jelentkezzen, ám – amint azt fentebb láthattuk – a Sigma 85 mm F1.4 DG DN | Art „tele van pakolva” különleges kialakítású lencsetagokkal, így a CA csupán F1.4-es blendeérték mellett jelentkezett, de ott is csak pár pixel vastagságú lila él-elszíneződések formájában.

A tesztábrás képek annyira nem látványosak, mint majd a képminták lesznek: a Sigma új portréágyúja már teljesen nyitott rekesszel is borotvaéles képet rajzol! Rekeszelni ennél az üvegnél gyakorlatilag csak a mélységélesség növelése miatt kell, mert még a sarkokban is nagyon jó a kontraszt és az élesség:

Kattints!

A Sony A7 III 24 MP-es lapkájával párban F11 fölött kezdett el mutatkozni a diffrakció képlágyító hatása. S mint mindig, itt is megemlítem, hogy bár a bokeh, avagy a háttér és az előtér elmosása általában szubjektív megítélésű, a Sigma 85 mm F1.4 DG DN | Art itt sem okoz csalódást: a szép kerek „szappanbuborékok” szerintem mindenkit megmozgatnak:

Feltöltöttem egy pár képmintát a szerverre, ezek ide kattintva tekinthetők meg.

Kattints!

Értékelés

Sarkítva azt kérdezhetném, hogy mi a csudának van rekeszgyűrűje a Sigma 85 mm F1.4 DG DN | Art objektíven, hiszen az üveg F1.4-en is olyat karcol, hogy azt eleinte el se hittem! Ráadásul nem csak a kép közepe éles és kontrasztos, hanem a képsarkok is! Ha elkezdünk rekeszelni, F1.8-tól a sarkokban már csak a peremsötétedés lesz halványabb, a lencserendszer borotvaéles képét már nincs hova tovább javítani. Minimális CA, könnyen korrigálható párnatorzítás, gyors élességállítás, jól kezelhető becsillanások – mi kell még? Ja, igen: a bokeh! Szerintem az élességi síkon kívül eső részleteket nagyon szépen, „krémesen keni” a Sigma. Bruttó 380 000 Ft körüli ára egyáltalán nem nevezhető soknak; ha a temérdek pozitívum mellé még odavesszük a három év garanciát, akkor már csak egy kérdés merül fel: miért nem vásároltad még meg ezt a kis csodát? Már szinte félve teszem, de egyszerűen nem lehet mást adni neki, mint a „Kedvenc” bilétát!

Sigma 85 mm F1.4 DG DN | Art

A Sigma 85 mm F1.4 DG DN | Art objektívet a márka hazai forgalmazójától, a Hama Kft.-től kaptam bemutatóra. Az objektív műszaki paramétereit itt találod.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...