Képminőség
A Nikon D5 képminőségének vizsgálata során elsősorban arra voltam kíváncsi, hogy a hatalmas érzékenységi tartományból mennyi az, ami valóban használható, valamint arra, hogy változott-e, nagyobb lett-e a dinamikatartomány. A Nikon D5 mellé a Nikon Magyarországi képviseletétől két, általam már korábban is tesztelt optikát kaptam: az AF-S 24-70 mm F2.8E ED VR-t, és az AF-S 300 mm F4E PF ED VR-t. A fényképezőgépen belül az összes zajszűrést kikapcsoltam, 14-bites, tömörítetlen NEF + legjobb minőségű JPEG állományokat használtam. A NEF fájlokat az Adobe Camera RAW 9.5.0.585 változatával konvertáltam 10-es minőségű JPEG fájlokká úgy, hogy eközben minden paramétert a gyárilag beállított értéken hagytam.
ISO 1600 alatt egyszerűen értelmetlen volt a tesztképek összehasonlítgatása. ISO 800-on gyakorlatilag ugyanolyan volt a kép, mintha ISO 100-on fotóztam volna. A fenti képeknél a balra lévők a fényképezőgép saját JPEG motorja által kiadottak, míg a jobb oldalon a NEF állományokból konvertált fotók láthatóak (a teljes méretű képek a fájlszerverre kerültek, onnan letölthetőek).
Azt vettem észre, hogy ISO 25600-ig, sőt, egyes esetekben akár ISO 51200-ig minden további nélkül használhatóak a JPEG-ek, ezeken az értékeken csak a legfinomabb képi részletek összemosódásától kell tartani. Ha valóban a lehető legjobb képminőségre van szükségünk, akkor ISO 12800 legyen a felső határ. RAW konverzióval körülbelül 1 FÉ-t nyerünk, tehát a „még majdnem tökéletes” állapot ISO 25600-ra módosul. A gyártó helyesen döntött, hogy ISO 102400-nál húzza meg a (natív) érzékenységi tartomány határát, ugyanis ez a „még élvezhető/értékelhető” minőség legfelső határa. Az efölötti, Hi1-H5 értékek már csak afféle végszükség esetére való érzékenységek, ahol a Hi3 (kb. ISO 819200) fölé már tényleg értelmetlen hajszolni a gépet, mert csak használhatatlan pixelmosódást kapunk. Érdekes, hogy míg a gép saját JPEG motorja ISO 51200 és ISO 102400 értékek mellett sem keni el a vörös tartományt, addig a NEF-JPEG konvertálás során a vörös csatorna elszabadul, és a piros színárnyalatú formák, alakzatok esnek szét elsőként.
Dinamika téren átlagosan teljesít a D5. Elsősorban a bebukott részleteket lehet visszahozni különösebb zajosodás vagy sávosodás nélkül, de a kiégettnek hitt részek zöme már nem menthető. Mivel nincs célhardverem, ezért nem tudtam lemérni, hogy konkrétan hány FÉ átfogása van a D5 szenzornak, de gyanítom, hogy ettől azért van hatékonyabban működő lapkája a gyártónak.
A képminták között most rengeteg olyat találhattok, ami tesztábrákat, illetve szélsőséges körülmények között fotózott témákat tartalmaz. Az egymásra erősen hasonlító fényképek vagy ISO-sort, vagy az AF működésének hatékonyságát ábrázolják. Erre tessék.