Működés II.
A Canon EOS 80D 7560 pixeles RGB+IR fénymérő egységgel van felvértezve, ami ráadásul villódzás-érzékeléssel is rendelkezik, így például neonfényes megvilágítás mellett a készülék úgy mér fényt, hogy a villódzás csúcsértékhez állítja be az expozíciót, és a kioldó megnyomásakor is akkor süti el a gépet, amikor a fény villódzásának intenzitása a csúcson van. Az RGB+IR mérés a fény tágabb spektrumában teszi lehetővé a fénymérést, és összepárosítva az automata fehéregyensúly fehér prioritásával megszabadulhatunk a sárgás-vöröses színeltolódástól éjszakai felvételeinknél.

Kép forrása: Canon

Manapság már egyre hétköznapibbá válik az a szolgáltatás, hogy a fényképezőgépünket vezeték nélküli kapcsolaton keresztül távvezérelhessük. Már az EOS 80D sem képez kivételt ez alól, hiszen WiFi és NFC modulja is van, így a megfelelő alkalmazással (Canon Camera Connect) – ami ingyenesen elérhető iOS és Android operációs rendszerek alá egyaránt – nem csak a fájlok másolása, hanem megosztása és a fotómasina távvezérlése is megoldható.



A fotós kreativitását sem hagyja parlagon a Canon, ugyanis az EOS 80D több olyan kreatív szűrővel rendelkezik, melyek egy-egy egyébként unalmas témát nagymértékben feldobhatnak. Ilyen például a szemcsés fekete-fehér, a lágy fókusz, a halszem effekt, az olajfestmény effektus, a vízfestmény effektus, a játékkamera effekt, a miniatűr effekt, amiket ráadásul egyenként paraméterezhetünk is. Ezeket a szűrőket vagy utólag, a képnézegetéskor kiválasztott fényképekre húzhatjuk rá, vagy a módtárcsa megfelelő pozícióba forgatásával akár eleve a kiválasztott effektet használva készíthetjük el a felvételt.



A HDR mód nagy dinamikaátfogású felvételek készítését teszi lehetővé, ám ez a szolgáltatás csak JPEG módban választható. A szolgáltatáson belül többféle beállítás elvégzésére van lehetőség, így például a dinamikatartomány lehet automatikus, +/-1-től +/-3 EV átfogású, a hatása lehet természetes, művészi normál, művészi élénk, művészi feltűnő, illetve művészi domborzatos. Beállíthatjuk a menüben, hogy csak egy felvételt kívánunk HDR módban készíteni, vagy pedig legyen az összes fotónk tág dinamikájú (értelemszerűen az első esetben egy kép elkészítése után a HDR funkció kikapcsol). Kérhetjük a képeink automatikus illesztését, de ha nem élünk ezzel az opcióval, akkor utólagosan – külső szoftver használatával – saját magunknak kell elvégezni a „piszkos munkát”.

Korábban, a Canon EOS 5Ds R tükörreflexes váznál már találkozhattunk a képstílusok közt a „Finom részletek” beállítással, ami a JPEG állományból hivatott kihozni a legtöbbet (elsősorban a képélesség, részletesség terén), de mint akkoriban, az EOS 80D-nél sem működik ez a stílus (sem a többi) a RAW fájlok tekintetében.

A menüben aktiválható a többszörös expozíció funkció, ami két alapvető móddal rendelkezik: az egyik szerint az elkészített felvételek (maximum kilenc) additív, míg a másikban átlagoló módszerrel kerülnek elmentésre. Előbbivel például alulexponált képekből készíthetünk egy helyesen exponáltat (magas helyett alacsony ISO érték használata, ergo alacsony zajszint), míg utóbbival akár fókusz-képsort is lőhetünk.

A timelapse funkciót valószínűleg már senkinek sem kell külön bemutatni; a 80D-vel is lehet lőni ilyen érdekes hatású videókat. Az egyes felvételek közti időköz akár 99 óra 59 perc 59 másodperc is lehet, a felvételek száma előre beállítva maximum 99 darab lehet, de a „00” értéket választva a fotómasina addig kattog, míg le nem merül, illetve míg le nem állítjuk.

Fényképeinkhez választhatunk négyféle oldalarány közül: 3:2 az alap, 4:3, 16:9, vagy akár 1:1 arányokkal is dolgozhatunk.

Aki úgy érzi, hogy a pontos komponáláshoz szüksége van segédrácsok használatára, az választhat itt is háromféle közül. A segédrácsokat a fényképezőgép élőképes módban, a hátsó kijelzőn, és az intelligens optikai keresőben is megjeleníti (utóbbiban a bal alsó sarokban egy kis szintező, míg a jobb alsó harmadban egy a villódzásra figyelmeztető ikon is megjeleníthető).

Jó hír, hogy az érzékenységet (ISO érték) akár manuális fotózási módban is rábízhatjuk az automatikára. A menüben előzőleg beállíthatjuk, hogy az érzékenységi tartomány mely részét szeretnénk használni: mind a minimum, mind a maximum megadható, sőt, a gép által használt legrövidebb záridőt is beállíthatjuk előre.



Amint már fentebb esett róla szó, ha JPEG+RAW-ban vagy ha csak RAW-ban fényképezünk, a JPEG hívást fényképezőgépen belül is megoldhatjuk. Persze, itt nem lesz akkora szabadterünk, mintha fájljainkat számítógépen, „rendes” nyersfájl feldolgozó szoftverrel munkálnánk meg, de az alapvető paramétereket igényeink szerint alakíthatjuk.

A Canon EOS 80D vakurendszere vezeték nélküli távkioldóként (jeladóként) is működtethető, ahol választható, hogy csak a külső vakut szeretnénk elvillantani, vagy hogy a beépített villanó is hozzáadja a fényét (például derítés miatt).





egy megjegyzés az objektívhez: a Nano USM rettenetesen gyors, és gyakorlatilag nincs hangja működés közben. Valószínűleg ilyen lesz az L-esek következő generációjában.
„Canon fényképezőgépeknél gyakran éri kritika a szenzor
dinamikatartományát, mert az – általában – szűkebb, mint a konkurencia
gépeinél. Nos, valóban, az EOS 80D sem kivétel ez alól a jelenség alól.
Elsősorban a túlexponált részek válnak menthetetlenné, de a bebukott
területek megmentése sem minden esetben egyszerű. Szerencsére, itt a
sávosodástól (banding) nem kell tartani.”
Ezt mintha csak úgy megszokásból írtad volna, mindenféle alaposabb tesztelgetés, utánajárás nélkül. A 80D már szenzorra integrált A/D konvertert kapott, amitől – bár egy kicsit még mindig elmarad a konkurenciától – jelentős javulást értek el, érdemes megnézni az összehasonlítást pl. a 70D-vel:
http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-80d-review/12
Szóval lényegesen jobban bírja a sötét részek korrekcióját, így megfelelő expóval elég jó dinamikát kaphatunk.
Ugyanez igaz az 1D X Mark II-re is, hozza a Nikon D5 dinamikatartomány szintjét.
nem megszokásból írtam, hanem ezt tapasztaltam. írtam is az értékeléskor: „[…] a szenzor dinamikatartománya – noha a Canon APS-C lapkák között igen jónak mondható – továbbra is a konkurencia után kullog. Főleg a csúcsfények égnek ki elég gyorsan menthetetlenül – a bebukott részeket legalább sávosodás és kezelhetetlen zaj nélkül lehet felhozni.”
A Canon leginkább videósoknak szánta ezt a kamerát, ehhez képest se 4k, se flat profíl, se nagy sebességű 1080p, és a dual pixel af bár jól műkődik videóban van nála jobb af-el rendelkező konkurens ami a fent felsorolt dolgokat ráadásul mind tudja és még olcsóbb is, és akkor még ott van a dinamika tartomány ami bár javult de még mindig gyenge…
videóban már nem rossz, egy amatőr igényeit tökéletesen kielégíti, és a dinamika is sokat javult – elsősorban alul, ugye (bebukott részeket ki lehet menteni sávosodás és zaj-hegyek nélkül). csak azért – egyelőre? – nem egy olcsó játék..
Csak nem értem miért választaná egy videós a 80D-t ha olcsóbban kap jóval nagyobb tudású és valamivel jobb képminőséggel rendelkező gépet.
ha már van otthon 3-4 objektív, akkor nem cserélsz olyan jó szájízzel. én egyszer cseréltem teljes rendszert – soha többé.
nem feltétlenül kell az obiparkot is lecserélni (pl:a6300)
De leginkább olyanra gondoltam aki most szeretne előszőr egy komolyabb videózásra alkalmas kamerát magának
aki új rendszerben gondolkozik, annak mindenképp érdemes a MILC-ek között körbenézni, ez így igaz.
Remek írás, már egy jó ideje kerestem a magyar nyelvű Eos 80D tesztet… Eddig egy Eos 6D-re pályáztam, de az Eos 80D szolgáltatásai nagyon csábítóak számomra. Szerinted a 80D hozza a 6D képminőségét? Főként gyerekeket szoktam fotózni, akik egy másodpercre sem állnak meg… 🙂 Jelenleg egy Eos 700D-t használok, ami már lassúnak bizonyúl.
köszönöm! nos, a 6d képminősége még mindig jobb, de az af rendszere jóval gyengébb. ha izgő-mozgó gyerkőcök a téma célcsoport, akkor a 80d a nyerő.
Vagy még ott motoszkál bennem az is, hogy lépek egy merészet és rendszert váltok egy Nikon d7200-al… 🙂
az drága játék nagy bukóval. mondjuk, ha csak egy-két olcsóbb objektíved van, akkor még elviselhető, de azért jól meggondolnám.
Tud annyival többet a Nikon d7200 (ami ráadásúl 100.000 Ft-al olcsóbb), hogy megérje ezt a herce-hurcát?
olvastad? http://mlzphoto.hu/2015/04/15/teszt-a-nikon-d7200-lenne-a-varva-vart-d400/
Mikor lesz balkezeseknek is használható gép?
hát… ezt a tesztem is hanyagolni fogom 😀 D5 dinamikája rosszabb lett mint volt, sávosodik, zajosodik, 1dx ii jobb lett, 80D jobb lett mint eddig bármelyik cropos canon gépé. Nem is értem D5 hogy kapta meg a díjat amikor 1dx ii most kivételesen jobb.