Képminőség
A Canon EOS 80D képminőségét a JPEG és a RAW állományok alapján egyaránt megvizsgáltam. Fotózás során kizárólag a készülék mellé kapott EF-S 18-135 mm F3.5-5.6 IS Nano USM objektívet használtam. A fényképezőgépet „Semleges” képstílusban használtam, a zajszűréseket minden esetben kikapcsoltam csakúgy, mint az objektívtorzítás korrekcióját, az automatikus megvilágítás optimalizálást. A JPEG fájlok esetében automatikus fehéregyensúlyt használtam a fehér szín előválasztásával. A RAW fájlok kezeléséhez az Adobe Camera RAW legfrissebb kiadását (9.5.1.595) alkalmaztam a gyári értékek megtartásával, objektív-profil betöltése nélkül. Első körben a fényképezőgép zajszintjére derül fény, íme:
Bal oldalon (fentről lefelé) a fotómasina saját JPEG motorja által létrehozott, veszteségesen tömörített állományok láthatóak, míg jobb oldalt az ACR közreműködésével generált, 10-es minőségű JPEG-ként elmentett fájlok tekinthetőek meg. A készülék saját JPEG-jei ISO 3200-ig egészen jó minőségűek, majd ISO 6400-nál hirtelen erőteljesen leromlik a képminőség, mint ha nem is egy FÉ-vel, hanem legalább másféllel léptünk volna feljebb az érzékenységgel. Az ISO 12800 és 25600-as értékekre afféle vésztartalékként lehet tekinteni – igazán szép, minőségi felvételeket legfeljebb csak „exkluzív” tartalommal készíthetünk.
Valamivel másabb a helyzet a RAW fájlokból konvertált képek esetén: itt az ISO 6400-as értéken készült fotók is kellően jó minőségűek, a JPEG-ek esetében tapasztalt erőteljes minőségromlás itt 6400-ról 12800-ra való váltáskor jön elő. Az ACR egyébként gyalázatos munkát végez, mert magas ISO-értékeken a vörös színcsatorna „szétfolyását” eredményezi.
Canon fényképezőgépeknél gyakran éri kritika a szenzor dinamikatartományát, mert az – általában – szűkebb, mint a konkurencia gépeinél. Nos, valóban, az EOS 80D sem kivétel ez alól a jelenség alól. Elsősorban a túlexponált részek válnak menthetetlenné, de a bebukott területek megmentése sem minden esetben egyszerű. Szerencsére, itt a sávosodástól (banding) nem kell tartani.
Az EOS 80D képminősége hozza a Canontól elvárható szintet. Egyedül a dinamikatartomány lehet szűkös egyes felhasználási területeken, de ha RAW-ban fényképezünk, akkor ez a mankó valamelyest korrigálható az utómunka során. Képminták a szerveren találhatóak, itt.















egy megjegyzés az objektívhez: a Nano USM rettenetesen gyors, és gyakorlatilag nincs hangja működés közben. Valószínűleg ilyen lesz az L-esek következő generációjában.
„Canon fényképezőgépeknél gyakran éri kritika a szenzor
dinamikatartományát, mert az – általában – szűkebb, mint a konkurencia
gépeinél. Nos, valóban, az EOS 80D sem kivétel ez alól a jelenség alól.
Elsősorban a túlexponált részek válnak menthetetlenné, de a bebukott
területek megmentése sem minden esetben egyszerű. Szerencsére, itt a
sávosodástól (banding) nem kell tartani.”
Ezt mintha csak úgy megszokásból írtad volna, mindenféle alaposabb tesztelgetés, utánajárás nélkül. A 80D már szenzorra integrált A/D konvertert kapott, amitől – bár egy kicsit még mindig elmarad a konkurenciától – jelentős javulást értek el, érdemes megnézni az összehasonlítást pl. a 70D-vel:
http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-80d-review/12
Szóval lényegesen jobban bírja a sötét részek korrekcióját, így megfelelő expóval elég jó dinamikát kaphatunk.
Ugyanez igaz az 1D X Mark II-re is, hozza a Nikon D5 dinamikatartomány szintjét.
nem megszokásból írtam, hanem ezt tapasztaltam. írtam is az értékeléskor: „[…] a szenzor dinamikatartománya – noha a Canon APS-C lapkák között igen jónak mondható – továbbra is a konkurencia után kullog. Főleg a csúcsfények égnek ki elég gyorsan menthetetlenül – a bebukott részeket legalább sávosodás és kezelhetetlen zaj nélkül lehet felhozni.”
A Canon leginkább videósoknak szánta ezt a kamerát, ehhez képest se 4k, se flat profíl, se nagy sebességű 1080p, és a dual pixel af bár jól műkődik videóban van nála jobb af-el rendelkező konkurens ami a fent felsorolt dolgokat ráadásul mind tudja és még olcsóbb is, és akkor még ott van a dinamika tartomány ami bár javult de még mindig gyenge…
videóban már nem rossz, egy amatőr igényeit tökéletesen kielégíti, és a dinamika is sokat javult – elsősorban alul, ugye (bebukott részeket ki lehet menteni sávosodás és zaj-hegyek nélkül). csak azért – egyelőre? – nem egy olcsó játék..
Csak nem értem miért választaná egy videós a 80D-t ha olcsóbban kap jóval nagyobb tudású és valamivel jobb képminőséggel rendelkező gépet.
ha már van otthon 3-4 objektív, akkor nem cserélsz olyan jó szájízzel. én egyszer cseréltem teljes rendszert – soha többé.
nem feltétlenül kell az obiparkot is lecserélni (pl:a6300)
De leginkább olyanra gondoltam aki most szeretne előszőr egy komolyabb videózásra alkalmas kamerát magának
aki új rendszerben gondolkozik, annak mindenképp érdemes a MILC-ek között körbenézni, ez így igaz.
Remek írás, már egy jó ideje kerestem a magyar nyelvű Eos 80D tesztet… Eddig egy Eos 6D-re pályáztam, de az Eos 80D szolgáltatásai nagyon csábítóak számomra. Szerinted a 80D hozza a 6D képminőségét? Főként gyerekeket szoktam fotózni, akik egy másodpercre sem állnak meg… 🙂 Jelenleg egy Eos 700D-t használok, ami már lassúnak bizonyúl.
köszönöm! nos, a 6d képminősége még mindig jobb, de az af rendszere jóval gyengébb. ha izgő-mozgó gyerkőcök a téma célcsoport, akkor a 80d a nyerő.
Vagy még ott motoszkál bennem az is, hogy lépek egy merészet és rendszert váltok egy Nikon d7200-al… 🙂
az drága játék nagy bukóval. mondjuk, ha csak egy-két olcsóbb objektíved van, akkor még elviselhető, de azért jól meggondolnám.
Tud annyival többet a Nikon d7200 (ami ráadásúl 100.000 Ft-al olcsóbb), hogy megérje ezt a herce-hurcát?
olvastad? http://mlzphoto.hu/2015/04/15/teszt-a-nikon-d7200-lenne-a-varva-vart-d400/
Mikor lesz balkezeseknek is használható gép?
hát… ezt a tesztem is hanyagolni fogom 😀 D5 dinamikája rosszabb lett mint volt, sávosodik, zajosodik, 1dx ii jobb lett, 80D jobb lett mint eddig bármelyik cropos canon gépé. Nem is értem D5 hogy kapta meg a díjat amikor 1dx ii most kivételesen jobb.