Minden fotós álma, hogy bőségesen jelentkezzenek olyan ügyfelek, akik értékelik, becsülik a művészi elképzeléseinket, és boldogan kifizetik prémium árainkat, hiszen tudják, hogy munkánk megéri a felárat. Ki ne szeretne kevesebbet stresszelni minden hónap elején a kifizetetlen csekkek miatt? Még mindig nincs elég munkád, úgy érzed, hogy jóval több kliensre lenne szükséged? Ezen seperc alatt változtathatsz! Íme, öt egyszerű tanács, ami segít még több munkához jutni:
1. Tudd, hogy ki az ideális ügyfél számodra
Minél jobban meg tudod fogalmazni, hogy kivel dolgoznál együtt szívesen, annál könnyebb lesz majd számodra bevonzani ezeket az embereket. Képzeld magad ennek az ügyfélnek a helyébe, és gondold végig, hogy
- Jellemzően hol vásárolnak?
- Mi érdekli őket, mi a hobbijuk?
- Milyen weboldalakat látogatnak szívesen?
Ezek a kérdések csupán a kiindulási pontot jelentik. Minél jobban megérted az ideális kliensedet, minél jobban meg tudod érteni az életüket, az igényeiket, annál hatékonyabb lehet majd a reklámhadjáratod. Ahhoz, hogy hatékony lehess, a reklámstratégiád alapját az ideális kliensed kell, hogy jelentse.
Ami ez egyiknél működik, nem biztos, hogy a másiknál is sikerre vezet: nyilván más és más elemekkel kell reklámoznod az újszülött fotózásodat, mint a cégvezetők portrézását. Ha már teljesen, kívül-belül meg- és kiismerted ideális kliensedet, akkor felépíthetsz egy olyan reklámtervet, ami azt sugallja feléjük, hogy érted az igényeiket.
2. Építs fel egy olyan weboldalt, ami bevonzza az érdeklődőket
Fotós weboldalad a hatékony reklámsegéded lehet. Képzeld el úgy a honlapodat, mint egy üzlet kirakatát: az ügyfél itt találkozik veled, a kínálatoddal először, és itt szerzi első benyomásait, melyek alapján el tudja dönteni, hogy akar-e veled dolgozni, vagy sem. Weboldalad felépítése, struktúrája tudatos kell hogy legyen, hogy a látogatók egyre nagyobb részéből ügyfelek legyenek. Ha csupán portfóliódat mutatod be, ha csak egyes fotózásokról blogolsz, ha csak egy kontakt oldalad van, akkor rengeteg esetleges megbízótól esel el.
3. Légy tisztában azzal, hogyan hoznak döntéseket az ügyfeleid
Ha nem tudod, hogyan dönti el az ügyfélköröd, hogy kit bízzon meg egy adott munkával, akkor akaratlanul is hátat fordítasz olyan klienseknek, akik amúgy szerettek volna veled szerződni. Ha viszont tudod, ha megértetted, mik alapján választanak fotóst az emberek, úgy alakíthatod a reklámüzenetedet, hogy az a megfelelő információt adja át a helyes döntés meghozatalához. Olyan ügyfeleket vonzhatsz be, akikkel valóban együtt szeretnél dolgozni, és olyanokat tarthatsz távol magadtól, akik nem értékelnél amúgy sem a munkádat, és csak stresszt zúdítanának a nyakadba.
Például: ha kliensjelöltednek elmondod, mit vegyen figyelembe, ha fotós keres, szaktekintélyként fog rád tekinteni, és hálás lesz azért, hogy segítettél neki egy fontos döntésben, így akár téged is választhat, ha konkrétan eljön a választás ideje.
4. Tégy meg mindent annak az érdekében, hogy beszéljenek rólad az emberek
Aki korábban még sosem bízott meg egy fotóst munkával, az nagyon bizonytalanul és akár túlterhelve is érezheti magát a bőrében. Az emberek ilyenkor leggyakrabban barátaik és családtagjaik véleményét kérik ki, ezért ha valamelyiküknek már volt veled dolga, és jó benyomást tettél, meg voltak elégedve a munkáddal, akkor nagy valószínűséggel téged fognak majd ajánlani. Tehát: ügyfeleiddel légy mindig kedves, „ajkaikon csüngve” figyeld igényeiket, és nyújts mindenkinek elsőrangú munkát!
5. Jusson el a híred minél messzebbre
Hiába vagy fantasztikus fotós; ha képeid nem jutnak el senkihez, nem is szerzel magadnak új klientúrát. A szájról szájra híradás jó módja a reklámverésnek, de csak olyan messzire ér el így a kezed, amennyi ügyféllel már rendelkezel. Minél több emberhez jut el a híred, annál nagyobb eséllyel szerzel új munkát! Próbáld ki ezeket a módszereket, ha hirdeted magad:
- Optimalizáld a weboldaladat, hogy minél jobb helyen, helyezésen bukkanjon fel a keresőmotorokban (a kulcsszó: SEO). Nagyon sokan a különféle keresőmotorok által keresnek maguknak fotóst, és aki legfelül van a listán, arra kattintanak a leggyorsabban. Szánj rá időt, tanuld meg a keresőmotorokra való weboldal-optimalizálást, vagy kérj meg egy szakembert, hogy segítsen.
- Építs hálózatot (na, nem UTP kábelest..)! Ha összehaverkodsz beszállítókkal, üzletekkel, fotósokkal, egyszerűen emberekkel, te leszel az, aki eszükbe jut, ha valaki megkérdezi tőlük, kit ajánlanának.
- Közösségi háló. A közösségi háló nagyon hatékony lehet, ha megfelelően használjuk. Minden platformnak meg van a saját célja, ezért nem árt, ha megértjük a köztük rejlő különbségeket, hogy fölöslegesen ne pazaroljuk az időnket (és pénzünket) olyanra, ami legkevésbé sem szolgálja ügyfélkörünk bővülését.
- Fizetett hirdetések. Hacsak nem vagy vele tökéletesen tisztában, hogy mit csinálsz, ezt a hírverési módot inkább felejtsd el. Ugyanakkor a fizetett hirdetések szép számú ügyfelet hozhatnak, ha érted annak a módját, hogyan készíts olyan reklámokat, ami bevonzza az ideális célközönséget.
És végül: az első számú ellenség, aminek hatására garantáltan el fogsz bukni terveid megvalósításával, az nem más, mint a szükséges idő hiánya. Ha a fenti tanácsokat követed, biztos lehetsz benne, hogy bővülni fog ügyfélköröd, és egyre több munkához jutsz majd. Azonban nem szabad elfeledni azt sem, hogy a siker érdekében megfelelő mennyiségű időt kell szánni a marketingre, a jó üzleti- és reklámtervre. Manapság nem könnyű a fotós szakmában megmaradni, hiszen nem elég egyszerűen csak jó képeket készíteni, hanem remekelni kell az értékesítés, a marketing, és a könyvelés területén is. Persze, az sem árt, ha jó beszélőkével vagy ellátva, és tisztában vagy a retorikával. (Forrás: slrlounge.com)