Filmfelvétel, értékelés
A Panasonic teljes mellbedobással tolja a 4K-t, így a GX80-ból sem maradhatott ki ez a felbontás. A GX80 alapvetően egy állókép-centrikus masina, de azért igyekeztek úgy kialakítani a mérnökök (és a marketingesek, persze), hogy egy univerzális, kedvező árú, nagyon jó ár/teljesítmény/érték arányú fényképezőgép-kamerát tegyenek le a vásárlójelöltek elé. A készülékkel AVCHD és MP4 formátumú videókat lehet rögzíteni. Előbbivel legfeljebb 1920 x 1080 pixeles képméretet érhetünk el 50 kép/mp-es képfrissítés mellett. Az AVCHD bitfolyam legfeljebb 28 Mbit/mp adatsűrűségű, amibe a sztereó hangsáv is beleértendő. Mindenképp érdemes az MP4 formátumnál maradni, itt ugyanis akár 3840 x 2160 pixeles, azaz csonkított 4K méretű lehet a filmünk 25 kép/mp mellett. Az adatsűrűség ekkor 100 Mbit/mp, ami viszont szintén nem sok, ha figyelembe vesszük, hogy a Full HD kép területének négyszeresével van dolgunk (a Full HD adatfolyam itt is 28 Mbit/mp-es).
Természetesen nem csak 4K és Full HD képméretet választhatunk, hanem van kisebb felbontásra is lehetőség, de 2016-ban – szerintem – már fölösleges bélyegképekre pazarolni az időt, hacsak nem több száz kép/mp-es lassított videóra vágyunk. A GX80 azonban kisebb felbontással sem kínál nagyobb képfrissítést, így a HD és a VGA méretet el is felejthetjük.
A GX80 nem lenne igazi m4/3-os Panasonic váz, ha nem rendelkezne dedikált filmfelvételi móddal. Ezt kiválasztva – természetesen – dönthetünk P, A, S, vagy épp teljesen Manuális használat mellett is: az expozíciós értékeket (200 és 6400 között az ISO-t is) felvétel közben is kedvünkre módosíthatjuk. Van digitális szintjelző, használható a mechanikus stabilizátor mellett az elektronikus is, ami ráadásul nem vesz el a képméretből – 4K felbontásban sem! A beépített mikrofon érzékenységét négy lépésben állíthatjuk be, de csak előre, menet közben erre nincs lehetőség. A szélzajcsökkentés sem lett túlbonyolítva: off, standard, illetve erős a választható paraméterhalmaz.
Vannak kreatív szűrők is (hol nincsenek manapság?), de az állóképeknél megismert fotóstílusokat is használhatjuk. Fájó tény, hogy külső mikrofont nem csatlakoztathatunk a géphez; szerencsére a célközönségnek a mikrofon és a fejhallgató kimenet hiánya kevésbé kritikus, mint egy GH vázhoz szokott operatőrnek. A felvett videók képminősége „jó”, de ha igazán nagyszerű minőségre vágyunk, akkor érdemes a 4K-ban felvett anyagot Full HD-ra lekonvertálni, mert az viszont – ügyes szoftverzsonglőrt feltételezve – elég ütős látványt nyújthat.
Értékelés
A Panasonic DMC GX80-ban számos olyan funkció található, ami hiányzik a GX7-ből (elsősorban a rázkódásmentes mechanikus redőnyzár, vagy a számtalan hasznos, digitális szolgáltatás, amit fentebb leírtam), de ezzel szemben több olyan részlet is akad, amit kár volt el- és kihagyni az újoncból (dönthető EVF, AF/MF kapcsoló, 1/8000 mp mechanikus záridő). A gyártó a hiányosságok ellenére egy nagyon jó, komoly tudású, és remek képminőségű fényképezőgépet gyúrt össze nekünk, ami jelenleg – szerintem – egyik, ha nem a legjobb választás lehet azoknak, akik egy komoly, tükör nélküli rendszerbe szeretnének invesztálni. A GX80 egy nagyon jó kedvcsináló masina, ahonnan már csak egy lépés a GX8, a GX7 igazi utódja. Tőlem jár neki az „Ajánlom” ezüstérem!
Panasonic DMC GX80
A Panasonic DMC GX80 vázat és a Panasonic 12-32 mm F3.5-5.6 összecsukható kitobjektívet a Panasonic Magyarországi képviseletétől kaptam bemutatóra. A tesztben szereplő szett bruttó 219 900 forintért vásárolható meg, de akinek csak a vázra van szüksége, az már bruttó 185 900 forintért is megvásárolhatja azt. A GX80 műszaki paraméterei itt találhatóak.