Mozgókép és értékelés
A Pentax K-1-gyel videózni is lehet. És itt akár be is fejezhetném a szekció részletezését, ugyanis a K-1 videós tudása csak az alapszintet üti meg. A legnagyobb felbontás 1920 x 1080 @ 30 kép/mp (interlaced, azaz sorváltott módban akár 60 kép/mp-re is lehet állítani a képfrissítést), ami a mai világban már a belépő kategóriás kompaktoknál is „alap”. Videó módba a K-1-et úgy kapcsolhatjuk, ha a másodlagos módválasztó tárcsa alatti kis kart elforgatjuk. Ekkor a készülék élőképes módba kapcsol, és az AF kontrasztérzékeléses módra vált. Az automatikus élességállítás eme lassúbb módja ráadásul csak a videó felvételének elindítása előtt használható, felvétel közben csak kézi élességállítást alkalmazhatunk!

Sajnos, ugyanez érvényes az élkiemeléses MF segédre is: az élkiemelés felvétel közben nem jeleníthető meg. Öröm az ürümben, hogy legalább használható a teljesen manuális felvételi mód, és felvétel közben is elérhető az expozíciós értékek módosítása (az ISO is). Meglepő módon a jello-zás (dülöngélés) nem volt akkora mértékű, mint amire számítottam a szenzor mérete és kiolvasási sebessége alapján, de ez már vajmi keveset dob a helyzeten. A K-1-et nem videózásra találták ki, na.

Értékelés
A Pentax K-1 egy igazi svájci bicska! A gyártó (jó) szokásához híven olyan egyedi megoldásokkal állt elő, amitől az ember akaratlanul is elmosolyodik. Külsőleg az ötletes (és igényeinkre szabható) megvilágítás, a másodlagos módválasztó (aminek köszönhetően egy sor funkció válik pillanatok alatt elérhetővé, paraméterezhetővé), a hátsó kijelző észbontó mechanikája, a fenti kis státuszkijelző, és nem utolsó sorban a bombabiztos szigetelés tesznek jó benyomást. A fényképezőgépnek a szolgáltatásaival is sikerült beférkőznie a világelsők közé: ha már van mozgatható szenzor, akkor azt használjuk is ki, ne „pazaroljuk el” kizárólag a képstabilizálásra! Ennek hála születtek meg olyan funkciók, mint például a csillagkövetés, az automatikus vízszintezés, a kompozíció finomhangolása, és – ugye – a képponteltolás, amivel a legfinomabb részleteket is ki lehet hozni egy témából.

A szolgáltatásokon felül a Pentax K-1 képminősége is nagyon jó lett. Egyrészt a fentebb említett képponteltolásnak köszönhetően a részletgazdagságon kívül bődületes dinamikatartomány érhető el, másrészt a zajszint is alacsonyabban alakul. Kár, hogy az ACR egyelőre nem támogatja a képponteltolásos RAW fájlokat (azokat alapszinten, egyszerű RAW-ként kezeli) – kíváncsi lennék, mi hozható ki kézzel ezekből a 200 MB (!) körüli állományokból.
Azonban a helyzet nem fenékig tejfel: a K-1 videózás szempontjából csak az alapokat nyújtja, látszik, hogy a mérnökök a fotózást tartották szem előtt. A Fotoplus-nál a Pentax K-1 ára az előnytelen Yen/Euró árfolyamváltozása miatt hamarosan emelkedni fog, akkor majd bruttó 649 900 forintért lesz megvásárolható a jelenleg még 619 900 forintos áron előrendelhető váz. Tőlem a halovány teljesítményű videós részleg miatt csak egy ezüstérem jár neki. Ajánlom!

Pentax K-1
A Pentax K-1 vázat és a HD Pentax D FA 24-70 mm F2.8 ED SDM WR zoomobjektívet a gyártó hazai képviseletétől, a Fotoplus Kft.-től kaptam bemutatóra. A fényképezőgép részletes műszaki adatlapja itt található.





A képpont eltolásos módszerrel nem csináltál képet (vele-nélküle)?
dehogynem, hisz benne is van a cikkben. például: http://mlzphoto.hu/wp-content/uploads/2016/09/highres1_big.jpg
Tényleg, megvan, köszi. Mondjuk valami könnyebben kiértékelhetőre gondoltam (közelebbi téma), ami a pixel-buzerátorságomat kielégíti 🙂 Egyszer kellene egy nagy teszt, nem az hogy mi a jobb, mert mindennek meg van a helye, ki mit szeret stb., de mondjuk különböző gyártók, formátumok normálobijaival kép ugyanarról a témáról. Canon, Nikon stb, fullframe, aps-c 4/3 és kisebb, kisfilm, középformátum, nagyformátum, mindenki hozza a normálját. Biztos nem lennének „labor” tisztaságú körülmények, de mindenki a legjobbat hozza ki a rendszerből, és erről egy összehasonlítás. Mégegyszer mondom, nem azért, hogy melyik győzi le a másikat, csak hogy ki (mi) mit tud. Anno akartunk olyan tesztet egy online fotós blogban, mikor kijött valamelyik hátfal a Mamiyához, hogy RB-vel filmre, aztán filmes hátfal le, és digihátfal fel. Stúdióban utcán stb. Leveleztünk a forgalmazóval de nem jött össze.
csináltam tesztkörnyezetről is képeket, de az a vicc, hogy ott meg alig-alig látszott különbség a „normál” és a „képponteltolásos” között. sokszor próbálta, sokféleképp, de mindig ugyanaz jött ki. fene se érti ezt.
Érdekes… szemfényvesztés lenne?
dehogyis! volt difi, de nem látványos.
Gondolkodom már vagy 2 éve hogy az 5D mark II után /mellé mi legyen a munkagép. Eos 6D, Sony A7II és most a K-1 is bejött a versenybe, és most nagyon úgy néz ki, hogy a Pentax lesz a befutó. Nem tudom van-e aki már használja, és van tapasztalata, bár nem egy tömegcikk nálunk.