Aki nem ismeri a Lensbaby márkanevet, az valószínűleg vagy nem foglalkozik fotózással, vagy egyszerűen barlangban élt eddig: az amerikai cég már hosszú évek óta kínál különféle effekt-objektíveket cserélhető optikás fényképezőgépekhez. A gyártó egyik legfrissebb terméke a Trio 28, ami egy igen különleges eszköz. A Lensbaby Trio 28 egy tubusba építve tartalmaz három objektívet, melyek között a frontlencse elforgatásával tudunk választani. De egyelőre lássuk az objektív jellemzőit!
A Lensbaby jelenleg Fuji X, Sony E és m4/3 foglalatokkal kínálja a Trio 28-at, ami első ránézésre csak annyiban tűnik furcsának, hogy a lencsevédő kupak az objektív alsó két harmadát fedi, mintha az egész lencserendszer „decenteres” lenne. Erről azonban szó sincs, amint azt kicsit lentebb látni fogjuk.
A Lensbaby Trio 28 egy teljesen manuális objektív, semmiféle elektronikus kontaktus nincs közte és a fényképezőgép között. Ennek következtében az élességállítás is kézzel történik, a blende pedig fixen F3.5-re van beállítva, ezen sehogy sem tudunk változtatni. A 28 mm-es gyújtótávolság m4/3-os vázakon a kétszeres szorzó miatt ekvivalens 56 mm-nek felel meg, tehát körülbelül egy normál optika látószögét kapjuk mindhárom módban.
A fenti képről már sejthető, hogyan működik az objektív: ha a frontlencsét elforgatjuk, azzal gyakorlatilag a teljes optikát elforgatjuk, és mindig a felülre (és így középre) eső lencserendszer található a fényútban, ami aztán a képalkotásért felel. A Trio 28 a „Sweet”, a „Velvet” és a „Twist” fényképezési módokat kínálja. Aki még nem ismeri a Lensbaby termékeit, annak ezek az elnevezések nem mondanak túl sokat; a Trio 28 a gyártó többféle effekt-objektívjeinek hatását (Sweet, Velvet és Twist) tartalmazza egy csomagban. A Sweet képe középen éles, és a kép szélei felé haladva egyre erősebb az elmosódás. A Velvet képe éles, de közben mégis „álomszerűen” elmosott, míg a Twist a fotó közepének nagy részén éles, ám a szélek felé haladva radiális, „örvénylő” bokeh jellemzi.
Itt látható, hogy milyen az objektív hátoldala, ha épp két mód közé forgattuk a frontlencsét. Eggyel lejjebb pedig a rendeltetésszerűen kiválasztott mód látszik:
A Lensbaby Trio 28 egy elég masszív kis optika. A tubus alumíniumból van, a fókuszgyűrű lágyan jár (az élességállítás két végpontja között viszont nincs sok tekernivalónk, körülbelül 80-90°-ot lehet forgatni), a három különböző mód közötti váltás kellően feszes, magától, vagy akaratlanul nem fog elforogni a frontlencse. Módváltáskor határozottan bekattan a helyére az optika – melléváltani, vagy csak félig elforgatni elég nehézkes a frontlencsét. Az érdekes kivitelezés ellenére a Trio 28 szűrőzhető, ugyanis egy 46 mm-es szűrőmenettel van ellátva az elülső lencsetag kerete.
A Lensbaby Trio 28 kis mérete ellenére – a gyártó leírása szerint – nem csak a 4/3” és az APS-C, hanem a full frame méretű szenzorokat is kirajzolja. A legkisebb tárgytáv kb. 21 cm; a Twist 3 csoportba rendezve 4 lencsetagot tartalmaz, a Velvet 2 csoportban 3 lencsét, míg a Sweet 3 csoportban 3 lencsetagot számlál.
Hozzám a m4/3 bajonettel ellátott változat érkezett, amit egy Panasonic DMC-GX7 vázon tettem próbára. Mivel ez egy effekt-objektív, így a szokásos tesztábrás méréseket nem végeztem el. A képminőség itt másodlagos szempont, elsősorban a művészi hatásokkal, a kreativitásunkkal játszunk, ha a Trio 28-at csavarjuk fel a gépünkre. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne fontos, vagy ne lenne jó a „képminőség”, csak azt itt a hagyományos módon nem lehet mérni. A Lensbaby Trio 28 használatát elsősorban olyan fényképezőgépekkel ajánlom, melyek képesek egyrészt úgy működni, mintha nem is lenne rajtuk objektív (ezt általában be kell állítani a menüben: „exponálás objektív nélkül”), másrészt rendelkezésünkre áll valamiféle segédfunkció a kézi élességállításhoz.
A GX7-ben a manuális élességállításhoz a színes élkiemelést használtam; a fényképezéshez zársebesség prioritásos módot választottam. Érdekes, hogy a GX7 semmiféle expozíciómérést nem végzett ezzel az objektívvel, így az „éles” kép elkészülte előtt mindig kellett lőnöm pár olyan felvételt, ahol beállítottam a helyes expozíciót (záridőt). A három mód közötti váltás után mindig érdemes újra ellenőrizni a fókuszt, mert a három optika nem parfokális.
Kinek mi jön be, nekem a Sweet és a Twist módban készült képek tetszettek leginkább. Előbbi a tilt/shift féle hatás miatt, utóbbi pedig az érdekes bokeh miatt. A Velvet mód portrékhoz lenne ideális, hiszen éles képe ellenére lágyan rajzol, így a bőrhibákat diszkréten el lehet vele rejteni. Ilyen célra viszont túl tágnak bizonyult a látómező, így maradt számomra a másik két mód kedvencnek. A képmintákat ide töltöttem fel.
A Lensbaby Trio 28 megvásárolható a Tripont Foto Video webboltjában, ára bruttó 99 899 Ft. A termék honlapja, részletes műszaki leírása itt található.