Működés, videofelvétel
Bár a Panasonic DMC-FZ82 „csak” egy kompakt fényképezőgép, nagyon sok fejlett szolgáltatással kényezteti a felhasználót. Az FZ82 számos olyan funkciót örökölt a Panasonic cserélhető objektíves rendszerkompaktjaitól, ami nagyon meg tudja könnyíteni a fotós életét, illetve élvezetessé teszi a készülék használatát. Ilyen például a Depth from Defocus (DfD) AF rendszer, ami pár éve a gyártó legprofibb m4/3-os gépében, a GH4-ben mutatkozott be. Ennek megfelelően nem meglepő, hogy az FZ82 automatikus élességállítása is nagyon gyors és pontos. Az AF módok közt megtaláljuk az Arc/Szem felismerését, a mozgáskövetést, a 49 mezőst, az egyéni többmezőst, az egymezőst, és a hajszál pontost. Ja, igen: az AF mezőt rendkívül könnyen és gyorsan mozgathatjuk akkor is, ha az elektronikus keresőt használva, a fényképezőgépet szemünkhöz emelve tartjuk, ugyanis az érintőkijelzőn ujjainkkal „tologathatjuk” a fókuszmezőt a kívánt pozícióba.
Természetesen jelen vannak a „4K fotó módok” is, ahol háromféle módon készíthetünk 4K felbontású, 30 kép/mp sebességű sorozatfelvételeket (a hagyományos sorozatfelvételi sebesség legfeljebb 10 kép/mp).
Természetesen a kezelőfelületet itt is igényeinknek megfelelően alakíthatjuk, hiszen a nyomógombok (a fizikai és az érintőkijelző oldalán lévők) a menüben testre szabhatók: mindegyikhez egy testes listából párosíthatunk funkciót.
A Panasonic DMC-FZ82-ből sem maradhattak ki a már korábbról megismert szolgáltatások, mint például a time lapse vagy a léptetett animáció, de az utólagos élességállítást is megtaláljuk a gép repertoárjában. Van dedikált panoráma mód, amit a módválasztó tárcsáról érünk el, de a digitális képhatások szerelmesei is jóllakhatnak.
Az ekvivalens 1200 mm-es gyújtótávolsághoz már elkerülhetetlen a képstabilizátor használata, ha épp nincs nálunk egy stabil háromláb, vagy nincs mire támasztani a fotómasinát. A beépített stabilizátor igen jól működik, kézből lőve akár 1/10 mp-es záridőt is képes voltam kitartani!
A DMC-FZ82 egyik legvonzóbb funkciója azonban kétségkívül a 4K felbontású videók felvételének lehetősége. Alapvetően AVCHD vagy MP4 formátumban rögzíthetünk mozgóképeket, de a 4K – természetesen – csak az MP4 formátummal válik elérhetővé.
A legnagyobb, videóinkhoz választható felbontás 3840 x 2160 pixel, amit 30 vagy 25 kép/mp-es frekvenciával használhatunk. A 4K felbontás esetén számolni kell egy 1,4-szeres képvágással, ami azt jelenti, hogy 20 mm helyett 28 milliméterről indul a gyújtótávolság tartománya, de cserébe 1200 mm helyett 1680 mm-ig tekerhetjük a zoomot. A plusz „nagyításnak” például természetfotósok örülhetnek majd, hiszen így még közelebb kerülhetnek a kiszemelt vadhoz. Egyébként mindkét képfrissítési frekvencia mellett 100 Mb/mp az adatsűrűség.
Ha valaki beéri a Full HD felbontással, akkor ott akár 60 kép/mp-es képfrissítést is beállíthat, de rendelkezésre állnak még az 50, a 30, illetve a 25 kép/mp-es képváltási frekvenciák. Full HD-ban 28 Mb/mp a legnagyobb adatsűrűség.
A normál jellegű videóban a legkisebb választható felbontás az 1280 x 720 pixel (HD), és ebben a méretben ráadásul csak 30 vagy 25 kép/mp sebességű filmeket készíthetünk. Én személy szerint örültem volna, ha legalább 240 kép/mp-es lassított felvételekre is lehetőséget adott volna a gyártó (egyébként van lassított felvétel, de az csak 640 x 480 pixeles felbontású és 200 kép/mp frekvenciájú, illetve 1280 x 720-ban 100 fps választható).
Meglepő, hogy egy kis kompaktban a zebra funkció is rendelkezésünkre áll, és bizony, a DMC-FZ82-ben ez nem csak bekapcsolható, hanem még paraméterezhető is! Szintén nem kevésbé praktikus a zoom mikrofon funkció, ami a hangot „együtt zoomoltatja az objektívvel”, azaz a beépített mikrofon érzékenységét az elektronika automatikusan növeli vagy csökkenti annak függvényében, hogy épp mekkora gyújtótávolság van beállítva. A mikrofon szélzaj-szűrője is bekapcsolható, ami szeles időben ígér jobb hangminőséget.