Működés II.
A Panasonic DC-G9 az autofókusz rendszerét a DC-GH5-től örökölte, persze, a mérnökök elvileg most is finomítottak valamit a 225 mezős, kontrasztérzkeléses DfD (Depth from Defocus) egységen. A készülék -4 FÉ-től 18 FÉ-ig képes az önálló élességállításra, azaz szinte gyertyafénynél is biztosan végzi a dolgát a rendszer. Az AF módok közt megtaláljuk az Arc-/szemérzékelést, a Követést, a 225 területest, az Egyéni multit, az 1 terület, valamint a Precízióst. Az AF kapcsolóval AF-S (1 kép), AF-F (rugalmas), AF-C (folyamatos), és MF módok között válthatunk. Persze a gyorsmenüben és a menüben is akad még bőven paraméterezhető rész.
„Elég megmozgató látvány a 225 AF mező, melyek többféle módban használhatók. Van az arckövetés, a témakövetés, az összes mező használata, létrehozhatunk AF mezőkből álló csoportot (ennek is variálható a mérete), használhatunk egy mezőt (variálható a mérete, pozíciója), vagy a hajszálpontos módot” – írtam a GH5-ről szóló cikkben, és gyakorlatilag itt is újra leírhatnám mindazt, amit anno. A joystick itt is megvan, amivel alaphelyzetben az AF mezőket tologathatjuk a kívánt pozícióba (nyilván az érintőképernyő használatával is ugyanez megtehető, sőt, szemhez emelt gépnél a kihajtott kijelzőn ujjunkkal pozícionálhatjuk a kis négyzeteket). Igazán izgalmas továbbra is a menüben található „AF egyéni beállítás (fotó)” funkció, ahol négy séma közül választhatjuk ki a helyzetnek legmegfelelőbb AF működést:
Ezeket az autofókusz sémákat saját igényeink szerint módosíthatjuk, és el is menthetjük. Az AF érzékenyégét, az AF mező átvezetésének érzékenységét, illetve a mozgó téma becslésének érzékenységét változtathatjuk meg a fenti animációban is látható csúszkákkal. Ha az AF érzékenységét minél közelebb állítjuk a „Rögzítve” pozícióhoz, annál kevésbé lesz „ideges” a működése (nincs a kontrasztalapú rendszerekre jellemző pumpálás); amennyiben az AF mező átvezetésének érzékenységét a fent említett „Rögzítve” pozícióra állítjuk, akkor az sokkal jobban rajta fog maradni a kiválasztott mozgó témán; egy másik, a téma és a fotós közé beékelődő elem nem fogja zavarba hozni a témakövetést (például ha egy biciklist követünk az utca túloldalán, és elmegy előttünk egy autó, akkor az AF nem vált át az autóra). A Mozgó objektum becslése „próba szerencse” módjára működik, egyik témánál így, a másiknál úgy hatékonyabb. Itt gyakorlatilag arról van szó, hogy a fényképezőgép megpróbálja megsaccolni, hogy a mozgó témánk merrefelé fog haladni, hogy az AF „tapadósabb” lehessen. Használat közben azt tapasztaltam, hogy egy nagyobb testű madarat nappali fényviszonyok mellett igen hatékonyan képes lekövetni a rendszer, ugyanakkor lakásban, az esti sötétségben egy-két lámpa fénye mellett már van, hogy melléfókuszál a fényképezőgép.
A Panasonic DC-G9 is megkapta a 4K és a 6K Fotó Módokat, amelyeknek köszönhetően 18 illetve 8 MP felbontású, nagyon gyors sorozatfelvételeket készíthetünk (pl. 30 fps 6K-ban), de csak JPEG formátumban. A fent látható animáció bemutatja az egyes módokat: a 6K sorozatkép készítése a kioldó nyomva tartása alatt gyakorlatilag az alapfunkció. A 6K S/S folyamatosan rögzíti a képkockákat a kioldó két lenyomása közötti intervallumban, míg a 6K PRE a kioldó megnyomása előtt és után is menti a fotókat a beállítások szerint. Ha gyors, akciódús témát fényképezünk, mondjuk egy autóversenyt, ahol egy bukkanó után állva várjuk a berobogó versenyautót, akkor talán ez a legutóbbi mód a leghatékonyabb, így biztos nem maradunk le a legjobb felvételről!
Az utólagos fókusz és a többi 4K/6K funkció már a GH5-ből is ismert lehet: az „Utólagos fókusz” mód 4K, illetve 6K felbontású lehet; a DC-G9 gyakorlatilag a 4K és 6K fotó módhoz hasonlóan itt is egy videófelvételt készít, ahol az egyes képkockák közt csak az élességi pont elhelyezkedésében van eltérés. Lejátszáskor így a változó élességű videóból azt választhatjuk ki, amelyikre szükségünk van. A fényképezőgép ezekben a 4K/6K fotó módokban egy hang nélküli, 4:3 oldalarányú MP4 mozgókép-fájlt hoz létre, amiből lejátszáskor kiválaszthatjuk a menteni kívánt képkockát.
Egy érdekes szolgáltatás az éjszakai mód, aminek aktiválásakor minden, ami a kijelzőn és a keresőben megjelenik vörös árnyalatú lesz. Igen, tényleg minden. Ez az éjszakai fotósoknak (gondoljunk például az asztrofotózásra) jelent óriási segítséget, mert a vörös fény nem zavarja meg a már az éjjeli sötétségre átszokott látásunkat. Külön meghatározható, hogy csak a hátsó kijelzőre, vagy csak a keresőre, illetve mindkettőre legyen érvényes az éjszakai mód.
Az már nem újdonság, hogy a Panasonic m4/3 fényképezőgépeinél a teljes kezelőfelület egyénre szabható. A gombok, tárcsák itt is ezerféle funkcióhoz rendelhetők; újdonság a készülék előlapján található kis kar, amihez szintén elég szabadon választhatunk a fotómasina tudásának repertoárjából.