Képminőség és videofelvétel
Elérkeztem a Canon EOS R első ízlelgetésének végéhez, de nem zárhatom le úgy a cikket, hogy ne adjak legalább némi kóstolót a fotómasina képminőségéről és videós képességeiről. Mivel még egyelőre nem állt rendelkezésemre az ipari szabványt jelentő Adobe Camera RAW legfrissebb kiadása, így az EOS R nyersfájljait csak a Canon Digital Photo Professional 4.9.20.0-ás kiadásával tudtam átalakítani JPEG állományokká. Ehhez a szoftverben minden paramétert a gyári értékén hagytam. A fényképezőgépből kipottyanó JPEG-ekhez következő beállításokat használtam: a legnagyobb, legjobb minőségű JPEG-et kértem, az összes lehetséges zajszűrést kikapcsoltam, a semleges „Neutral” képstílust aktiváltam annak alapértékeivel.
Kattints!
A fényképezőgép saját JPEG állományai – a zaj tekintetében – egészen ISO 6400-ig bezárólag nagyon jó képminőséget produkálnak. Homogén témákhoz még akár az ISO 12 800-as érték is használható. A két kiterjesztett érzékenységi értéket, az ISO 51 200-at és az ISO 102 400-at már nem ajánlom.
Kattints!
A Canon saját képhívó szoftverével JPEG képekké átalakított CR3 fájlok esetében körülbelül egy FÉ értéket nyerhetünk az alapbeállításokkal, de a kiterjesztett érzékenységi értékeket továbbra sem ajánlom, ott már egyszerűen túl nagy a részletvesztés. Kíváncsi leszek, hogy az ACR konverzió hogyan fogja befolyásolni a képminőséget. Igaz, az Adobe kiadta időközben a DNG Converter legújabb verzióját, amivel már át lehet alakítani a Canon EOS R CR3 fájljait DNG állományokká, és már meg is néztem, hogy körülbelül mire számíthatunk, de ez mégsem az igazi, így még várjunk tovább a végső verdikttel. Az új ACR-rel majd a dinamikára és az esetleges sávosodásra és fényt deríthetünk! Aki addig is meg szeretné nézni az összes ISO-s képet eredetiben, az itt megtalálhatja csakúgy, mint a képmintákat.
Filmkészítés
A Canon EOS R egy igen ígéretes videokamera lehet, hiszen papíron szinte minden adott ahhoz, hogy akár a vloggerek kedvencévé is válhasson (ebben komoly szerepet játszik a saját magunk felé fordítható kijelző is): rendelkezésünkre áll a gyártó Dual Pixel CMOS AF rendszere, ami már évek óta nagyon szépen teljesít, van ALL-I és IPB képkocka-kódolás, és van 4K felbontás is.
Az EOS R tehát legfeljebb 3840 x 2160 pixeles mozgóképeket készít, ehhez 29,97, 25, 24, 23,98 kép/mp-es képfrissítési frekvenciák közül választhatunk kedvünkre. Azonban meg kell jegyeznem, hogy a 4K felbontás esetében komoly kompromisszumot jelent a kb. 1,83-szoros vágás, ami megnehezíti a nagylátószög használatát. Eggyel kisebb felbontásban, azaz Full HD-ban 59,94, 50, 29,97, 25, 23,98 kép/mp képváltási frekvenciák közül válogathatunk. Az adatfolyam a 4K esetén akár 480 Mbps (!) is lehet (ALL-I, ugye), míg Full HD-s képméret mellett még mindig 180 Mbps a csúcs (ALL-I itt is). Ezeket az értékeket persze lejjebb lehet vinni: 4K-nál 120 Mbps-ra, Full HD-ban pedig akár 12 Mbps-ra is.
Aki lassított felvételeket szeretne készíteni, az választhatja a HD felbontást, ott 120 fps a csúcs 160 Mbps-os adatfolyam mellett. Az EOS R MP4 kiterjesztésű fájlokat készít MPEG4 AVC/H.264 kodek használata mellett.
A fenti animáció a Full HD és a 4K felbontások közti vágást mutatja; mindkét esetben 24 mm volt a gyújtótávolság és a fényképezőgépet egy fikarcnyit se mozdítottam el a két felvétel között. Amit észrevettem még, hogy az EOS R 4K-s felbontásban erősen „dülöngélő” függőleges vonalakat rajzol, tehát a rolling shutter hatás nem elenyésző:
4K @ 25 fps
Egyelőre ennyit derítettem ki a Canon új rendszeréről, de folytatás következik, ahol az AF sebességét és az új objektívek minőségét is vizsgálni fogom!
A Canon EOS R vázat és az RF objektíveket a Canon Hungária Kft.-től kaptam bemutatóra.