Képminőség
A Nikon Coolpix P1000 – amint azt már a bevezetőben említettem – a JPEG állományok mellett/helyett RAW-ban is el tudja menteni a szenzorról érkező adatfolyamot, így az utómunkálatok során sokkal tágabb mozgástér jut a fotósnak, mintha csak a veszteségesen tömörített JPEG fájlokkal dolgozhatna. A készülék zajszintje mellett a dinamikára is kíváncsi voltam; persze, azt nem vesztettem szem elől, hogy a P1000-ben csak egy kisméretű, 1/2,3”-os CMOS lapka található (egy nagyobb lapka óriási mértékben megnövelné az optikát, ami már így sem nevezhető kicsinek). Elsőként lássuk hát a laborban készített zajos képeket:
Kattints!
Balra a fényképezőgép képalkotó motorja által létrehozott JPEG, jobbra az ACR 11.1.0.112 változatával konvertált, 10-es minőségben mentett JPEG látható. A fényképezőgépben az összes lehetséges zajszűrést kikapcsoltam, illetve minimálisra vettem, a JPEG-nél a „Fine”, azaz legjobb minőséget választottam „Természetes” képprofillal. A RAW konverzió során az ACR alapértékeit használtam, nem változtattam semmin. A készülék saját JPEG-jei ISO 400-ig gyakorlatilag semmit nem vesztenek minőségükből, majd ISO 800-on már látszik némi pixel-maszatolás. ISO 1600 még a használható halmazba tartozik, de ezen érték fölé én már nem mennék olyan témánál, ahol fontos a részletek megőrzése. A RAW konverzió során nem sokat nyerünk, körülbelül harmad-fél FÉ értékkel mehetnénk feljebb. A RAW konvertálásnak sokkal nagyobb szerepe van a rendelkezésre álló dinamika kiaknázásban: ami JPEG-ben majdnem kiégett, bebukott, azt még úgy ahogy meg lehet menteni RAW-ból.
Szépen lehet korrigálni a kritikus részeket, lehet játszani a fehéregyensúllyal, és lehetőségünk van zajt is szűrni – azonban csodákra senki ne számítson, ne feledjük, hogy itt egy 1/2,3”-os képérzékelővel van dolgunk!
Kattints!
A próbák során a pocsék időjárás miatt igen nehézkes fényviszonyok közepette tudtam csak fényképezni; a képmintákat feltöltöttem ide. Jut eszembe: a Nikon Coolpix P1000 optikája nagyon szépen teljesít, ám ekvivalens 3000 mm-es állásban már csak F8-ról indul a móka, azaz látható a diffrakció kártékony hatása. Ezt a masina élesítéssel próbálja egyensúlyozni, ami meg is látszik a szemcsés RAW fájlokon.