„Ó, micsoda öröm! Heteket vártam erre a pillanatra: hatalmas csomagot hozott a futár a fotós boltból! Feltépem a barna dobozt, gyorsan kiveszem belőle a fényképezőgép színes pakkját, s óvatosan elkezdem kihámozni a ropogós, illatos új vasat. De csak szép sorjában, előbb a vaskos leírást, a szoftveres lemezt, az USB kábelt, a töltőt, a hálózati kábelt, az akkumulátort. Még mielőtt hozzáérnék a fényképezőgéphez, elkezdem tölteni az akkuját. A folyamat minden lépése egy szigorú szertartás része, semmit sem lehet elkapkodni, kihagyni, vagy felcserélni. A sor végén végre előkerül a gép is: lassan kiemelem a színes dobozból, elkezdem kihámozni a buborékos nejlonból, majd leszedem róla a furcsa fekete anyagból varrt puha tokot. Még mielőtt alaposabban szemügyre venném, óvatosan leteszem a vázat az asztalra, s elkezdem összehajtogatni és visszacsomagolni a használaton kívüli kiegészítőket és a már kibontott nejlonokat. Bezárom a dobozt, s gondosan elpakolom a szekrénybe a többi fotós eszköz kartonja mellé.” – remek, és lelket melegítő érzés egy újabb szerzemény kicsomagolása és birtokba vétele, nem igaz? De valóban szükséged volt az új jószágra? Vagy csak a vágy vezérelt a beszerzés során?
Akad egy pár kérdés, amit jó, ha az új cucc megrendelése előtt felteszel magadnak. Ilyen például:
1. Kiismerted már a régi felszerelésed minden tagját?
Minél jobban ismered a már meglévő fényképezőgépedet, annál jobban ki tudod aknázni a benne rejlő lehetőségeket, annál hatékonyabban tudsz vele dolgozni. Lehet, hogy nem mindenben tökéletes, lehet, hogy egy másik fényképezőgép jobb lesz egyes feladatokra, de egy kiismert, már rendesen „belakott” masinával sokkal jobban lehet dolgozni, mint egy ismeretlennel. Hidd el, egy jól kiismert rendszerrel – legyen az már akár több éves is – sokkal klasszabb felvételeket fogsz készíteni, mint egy új vázzal.
2. Használhatóság – mennyire használható, mennyire dolgozik a kezed alá az új cucc?
Egy példa: hiába van egy 50 MP-es tükörreflexes váz a táskámban, ha soha sehova nem fogom magammal vinni, mert nagy és nehéz, és a 24 MP-es tükörnélkülim is olyan minőségű képeket lő, hogy lehidalok tőle. „A táskalakó fényképezőgép általában nem mozdul ki otthonról” – és valóban, amit nem tartasz magadnál, amit nem viszel magaddal bárhova szívesen, az nem fog fényképeket készíteni.
3. Képminőség – valóban sokkal jobb képminősége van az új cuccnak?
A digitális képalkotók manapság már nagyon a „csúcson járnak”, a CMOS technológia úgy lassan eléri a maximumát jel/zaj és dinamika téren. Hidd el, hogy egy pár éves fényképezőgép képminősége nem marad el annyival a legújabb eszközökétől, hogy megérje azt lecserélni. Ráadásul a közönséged sem fog észrevenni semmiféle különbséget a régi és az új géppel készített fotók közt. A pénzt fektesd inkább jobb minőségű objektívekbe, többet nyersz vele! Persze, más a helyzet, ha kategóriát kívánsz váltani, tehát egy kisebb szenzoros, régebbi gépet cserélnél egy nagyobb lapkás újdonságra (pl. APS-C-ről váltanál középformátumra).
4. Bérlés
Érdemes vásárlás előtt elgondolkozni azon, hogy tényleg kell-e az új vas, vagy csak egy-két munkát végeznél el vele. Ilyenkor jöhet szóba a bérlés, ami már nálunk Magyarországon is több helyen egy elérhető szolgáltatás. A bérlés során arra is fény derülhet, hogy valóban olyan-e a kiszemelt eszköz, amilyennek gondoltad. Lehet, hogy a mindennapos használatra sokkal jobban megfelel egy olcsóbb, vagy teljesen másmilyen készülék.
Mikor érdemes mégis elgondolkozni a váltáson?
Nyilván akadnak olyan esetek, amikor ténylegesen a régi fotómasina a korlátozó tényező; ilyenkor valóban érdemes elgondolkozni a cserén. Például: munkába álltál sportfotósként, tehát napi szinten szükséged van egy olyan fényképezőgépre, ami képes a gyors sorozatfelvételre, aminek penge az autofókusz rendszere, s szükséged van fényerős teleobjektívekre is, amelyek lehetővé teszik a műfény melletti fotózást. Másik példa: elhatároztad, hogy innentől fogva kizárólag tájképeket fogsz készíteni, tehát ideje lenne már lecserélni azt a tíz éves, 12 MP-es gépet. Ilyenkor tényleg van értelme beruházni az újabb, nagyfelbontású vázakra, de észben kell tartani azt is, hogy a nagyobb felbontáshoz esetleg újabb, jobb (és drágább) objektívekre lesz szükséged – no, meg hatalmas kapacitású memóriakártyákra, gyors(abb) számítógépre, amivel fel is dolgozhatod az óriási nyersfájlokat.
De a váltás nem minden esetben jelenti azt, hogy a lakásodat, vagy az egyik vesédet is fel kell áldoznod: ismerek olyanokat, akik csúcskategóriás dSLR rendszereiket adták el, s vásároltak pici MILC masinákat, mert azok képminősége is bőven elég volt számukra. A dolog lényege, hogy olyan eszközparkot állíts össze magadnak, ami téged és az igényeidet képes kiszolgálni. Az új színes, szagos cucc persze lehet inspiráló is; ha a régi szettel már nem nagyon volt kedved kimozdulni, az újdonság ereje akár növelheti kreativitásodat is.
Dan Watson készített egy kisfilmet a témához, ha beszéled a nyelvét, érdemes megnézni!