Funkciók I.
A Canon EOS R5 egyik legfontosabb újdonsága a vázba épített, szenzormozgatásos képstabilizátor, ami a gyártó leírása szerint a megfelelő objektívvel karöltve akár 8 FÉ-s (!) előnyt tud nyújtani a fotósnak. A rendszer egy nagyon jól összehangolt egységként lép fel a bemozdulások leküzdésekor; a Canon alábbi ábrával mutatta be az egységet:
A Canon EOS R5-ben dolgozó DiG!C X képalkotó processzor folyamatosan gyűjti és analizálja a vázba és az objektívbe épített gyorsulásérzékelőktől érkező adatokat, majd a képérzékelőt és az objektív IS egységét a kiértékelt mozgási adatok, a gyújtótávolság és az expozíciós értékek szerint utasítja ellenmozgásra. Alábbi grafikon mutatja, hogy milyen teljesítményre képes önmagában a szenzormozgatásos, az objektívbe épített, illetve a két rendszer együttesen:
Látható, hogy nem csak a nagylátóknál, hanem a telés gyújtótávolságokon is egyértelműen a kettős rendszer a leghatékonyabb. Az EOS R5 prezentációja során az alábbi táblázatot tekinthettük meg, ami az egyes RF objektívekkel elérhető stabilizálási szintet mutatja:
Nos, a próbákhoz nekem csak az RF 24-70 mm F2.8L IS USM, illetve az RF 85 mm F1.2L USM DS állt rendelkezésre, s mivel mindkét objektív nem csak a táblázat szerint, hanem a próbák alapján is hasonlóan teljesített, ezért csak a 85 milliméteressel fotózott tesztábrát mutatom be:
Kattints!
Nekem különösen remegős tud lenni a kezem, és főleg éles helyzetben szoktam elbénázni a kioldást, de még így is sikerült 1 mp-es záridővel értékelhető fotókat készítenem! Az 1/4 mp-es záridő viszont az én kezeimben is „atomstabil” volt, itt tíz képből hét-nyolc teljesen tisztára sikerült. Bár kétlem, hogy ez az érték kereken nyolc FÉ-s előnyt jelentene, de azért a valós, ténylegesen használható 4,5-5 FÉ szinte mindig megvolt.
A Canon EOS R5 összes újdonsága csokorba szedve (elnézést a rossz képminőségért, egy falra vetített képet kellett egy Full HD videóból kimentenem)
Az R5 45 MP-es képérzékelője egy teljesen új egység, aminek képminőségéről az előző oldalon már meggyőződhettünk. Az érzékelőnek azonban nem csak a felbontása az egyetlen újdonsága, hanem a lapkába integrált, Dual Pixel CMOS AF II fázisérzékeléses fókuszrendszer is, ami a teljes képterületet lefedi. Ezen belül is rendelkezésünkre áll szpot, 1-pontos AF, kiterjesztett AF terület, arcfelismerés, szemfókusz, állatfelismerés és témakövetés, illetve One-Shot, Servo AF, AI Focus AF (A+ jelenetválasztó automatika üzemmódban). Automatikus fókuszmező választáskor 1053, kézi választásnál 5940 AF pont áll rendelkezésünkre (videónál 4500), ráadásul a fókuszmező méretét igényeink szerint változtathatjuk. Az R5 rendkívül összetett és széleskörűen használható, paraméterezhető fókuszrendszerrel lett felszerelve, amit hasonlóan a tükörreflexes csúcsgépek egységéhez, külön menüpontban paraméterezhetünk. Itt aztán rendesen el lehet veszni, mert bár vannak előre definiált, példa témákra szabott beállítások, a való világban biztosan bele fogunk nyúlni az értékekbe.
A próbák során a gyári beállításokhoz nem nyúltam, túl rövid volt az idő, hogy igazán mélyen elmerüljek bennük. Ráadásul pont arra voltam kíváncsi, hogy a gyári értékekkel hogyan lehet boldogulni, kell-e fotózás, vagy videózás előtt órákat, napokat tölteni a rendszerrel. Nos, szerencsére nem kell, az R5 szinte minden helyzetben tökéletesen fókuszált az RF 24-70 mm F2.8L IS USM objektívvel karöltve. Ez nem is csoda, hiszen a gyártó maga is írja, hogy az AF-rendszer érzékenysége -6 FÉ-ről indul, ami egy esti fotós partit igencsak fel tud dobni (itt nyilván F1.2-es üvegekre lesz szükségünk). Sorozatfelvételnél, ha bekapcsoljuk az arc- és a szemérzékelést, a készülék igyekszik mindig a fényképezőgéphez közelebb eső szemre fókuszálni, ami az esetek többségénél sikerül is neki. Ennél a pontnál azért kissé elcsodálkoztam azon, hogy mennyire hatékony tud lenni egy automatikus rendszer (a Canon mérnökei gépi tanulással fejlesztették szinte tökélyre a Dual Pixel CMOS AF II rendszerüket). És ez még nem minden, hiszen filmforgatáskor is ugyanez a hatékonyság mutatkozott, de erről picit később majd bővebben.
Bár már nem teljesen új funkció, hiszen az EOS 1Dx Mark III-ban is megtalálható a HEIF formátum támogatása – most az R5-be is beköltözött a JPEG-et majd valamikor a jövőben leváltó kiterjesztés, amit azonban a Képminőség menüpontban nem lehet közvetlenül kiválasztani, csupán RAW feldolgozáskor menthetjük képeinket 10-bites HEIF-be (illetve a HEIF-be mentett fájlokat konvertálhatjuk JPEG állományokká).