Töretlen a Nikon Z-bajonettes rendszerének sikere, ami nem utolsósorban azzal magyarázható, hogy a japán gyártó ontja magából az érdekesebbnél érdekesebb lencserendszereket (egy nem is olyan rég megjelent beszámoló szerint pár éven belül már ötvenféle Nikkor Z közül válogathatunk)! A Nikon kínálatában immár mindenki megtalálhatja a számára ideális fotós szettet: fényképezőgépeknél az APS-C szenzoros, aranyos kis Z 50-től a full frame képszenzoros csúcsragadozó Z 9-ig, objektíveknél a 14-től 800 mm-ig minden fellelhető a vállalat repertoárjában. Aki pedig szeret utazni, s nem mondana le a 24 x 36 mm szenzorméretről, annak ideális szettje lehet a Nikon Z 5 és jelen cikk főszereplője, a Nikkor Z 24-200 mm F4-6.3 VR, amivel tulajdonképpen (szinte) minden fotós feladat megoldható.
„Rendkívül kis méretű, zoomos telefotó-objektív
Utazásra készül? A széles, 24–200 mm-es zoomtartománnyal és a gyönyörű elmosódás funkcióval rendelkező, gyors élességállítást kínáló, tükör nélküli zoomos telefotó lehet az egyetlen objektív, amelyre szüksége lesz. A könnyű, kisebb szettbe beleférő objektív részletgazdag állóképeket és videókat készít, illetve por- és nedvességvédelemmel van ellátva.” – olvasható az objektív honlapján. Kipróbáltam magam „világjáró turistaként”, s a 24-200 mm F4-6.3 VR mellé kértem egy Z 5-öt, hogy a lehető legkisebb full frame szettel vegyem nyakamba a környéket.
Nos, a 24-200 mm F4-6.3 VR valóban nem túl terebélyes, de olyan kicsinek azért nem mondanám. Persze könnyű, hiszen csak 570 grammot nyom, és 24 milliméteres, azaz összetolt állásban nem vészes a hossza (114 mm x 76,5 mm), de ahogyan az a fenti animáción is látszik, 200 mm-re kihúzva, azért már nem rövid, na – a fizikát nem lehet átverni. Szerencsére és érdekes módon a Z 5-ön így sem lesz orrnehéz.
Nem kell mellé nagyobb váz, nagyon jól kezelhető a fenti szett
A Nikon Nikkor Z 24-200 mm F4-6.3 VR 15 csoportba rendezve összesen 19 lencsetagot tartalmaz, ahol 2 db ED, 1 db aszférikus ED, illetve 2 db aszférikus kialakítású. Több lencsetagot felgőzöltek a Nikon ARNEO bevonatával, ami csökkenti a színhibát és a belső tükröződéseket. A frontlencsét pedig fluorbevonattal is ellátták a mérnökök, ami megkönnyíti az üvegfelület tisztántartását. A kezdő F-érték a zoomolás során F4.0 és F6.3 között változik: 24 mm-en F4.0, 25 mm-en F4.2, 28 mm körül F4.5, 34 mm-en F4.8, 37 mm-nél F5.0, 47 mm-en F5.3, 50 mm-en F5.6, 62 mm-től F6.0, illetve kb. 80 millimétertől F6.3 (gyújtótávolságtól függően a legszűkebb blendenyílás értéke is változik: F22-F36 közé szűkíthetjük a nyílást).
A blende íriszét összesen hét darab lekerekített alakú lamellából építették fel; a szűrőmenet átmérője 67 mm, ami még viszonylag olcsó szűrőzést tesz lehetővé. A belső élességállítású rendszernek hála az objektív hossza nem változik fókuszáláskor, de a frontlencse sem forog el, ami például a cirkuláris polárszűrő használatát könnyíti meg.
A Nikon Nikkor Z 24-200 mm F4-6.3 VR védve van a portól és a nedvességtől, de azért ne kísértsük a sorsot, sivatagi porviharba, vagy szakadó esőbe ne menjünk ki vele. A 0,28-szoros maximális nagyítású optika 24 mm-es állásban lezárható a „LOCK” feliratú retesszel – a próbák során ennek annyi értelmét láttam, mint olimpiai úszóversenyre beültetni egy úszómestert: a mechanika kellemesen feszes, még lóbálva sem fog kizoomolni magától az objektív.
Nincs viszont AF/MF, vagy VR be/ki kapcsoló, aminek jobban örültem volna – mindkét funkciót a váz gyorsmenüjéből lehet aktiválni és/vagy paraméterezni.
Kapcsoló, funkciógomb egy szál se
Apropó VR: a Nikkor Z 24-200 mm F4-6.3 VR olyan képstabilizátorral van felszerelve, ami akár 5 FÉ előnyt is tud nyújtani a fotózás/videózás során. Magam is meggyőződtem róla, a rendszer a Z 5-tel karöltve igen hatékonynak bizonyult:
Kattints!
A fényképezőgép menüjében kikapcsoltam az összes képkorrekciós funkciót (pl. vignettálás, diffrakciókompenzáció), de az „automatikus torzításvezérlést” nem lehetett deaktiválni. Bár az Adobe Camera RAW 14.3.0.1072 nem tartalmaz profilt ehhez az objektívhez, a „beégetett” képjavítások jelen vannak, ezeket nem lehet semlegesíteni. Hogy ez jól van-e így, az ízlés kérdése, mindig akad valaki, aki mindent izomból szeretne megoldani. De minek, ha lehet ésszel is? A tükörnélküli világ erről szól, kevesebb munka jut a fotósra. Megnézhettem volna a RawTherapee-ban, hogy ténylegesen milyen egy „nyers” nyerskép, de értelmét nem láttam, ezért most eltekintettem ettől. Ennek tükrében nem is csoda, hogy a geometriai torzítások minimálisak a teljes gyújtótávolsági tartományban:
Ne feledjük, a Nikon Nikkor Z 24-200 mm F4-6.3 VR elsősorban egy utazózoom, amit akkor használunk, ha kicsi, könnyű pakkal szeretnénk utazni ÉS nem akarunk sokat bajlódni a beállításokkal, az utómunkával!
A fókuszlégzés is meglepően kicsi, aminek a filmkészítők fognak örülni fókuszhúzások során
Kellemes meglepetés volt továbbá, hogy a becsillanások és a színhibák is minimális szinten maradtak. Alábbi példa egy a Nappal szemben fotózott, erdei jelenetet ábrázol, ahol a Nap kb. 11 óránál volt az égbolton a kompozícióban. A vízesés tövénél látni azt a csöpp kis becsillanást, amit sikerült okoznom ezzel a beállítással.
Kattints!
A lilás él-elszíneződések sem voltak zavaróak, ami (szerintem) nem csak az ED és az aszférikus lencsetagoknak, hanem a beégetett profilnak is köszönhető.
Kattints!
Kíváncsi voltam arra, hogy a Nikon Nikkor Z 24-200 mm F4-6.3 VR vajon parfokális-e, azaz megtartja-e az élességet a teljes gyújtótávolsági tartományban. A fenti képet nagyítóval kell nézni, de végül csak lehullott a lepel: nem, ez az optika nem parfokális, tehát kézi élességállítással minden zoomolás után újra kell ellenőriznünk, hogy éles maradt-e a kép.
További észrevételek a Nikon Nikkor Z 24-200 mm F4-6.3 VR kapcsán:
- A peremsötétedés minden gyújtótávolsági értéknél látható mértékű, de jellemzően két-három FÉ rekeszeléssel teljesen eltüntethető. A peremsötétedés 24 és 200 milliméternél a legerősebb mértékű, 50 és 70 mm-en már teljesen nyitott blende mellett sem nagyon látható. Az animációkat és a képmintákat feltöltöttem ide.
- Az elektromechanikus fókuszgyűrű alapbeállításban rendkívül finoman is használható – minél gyorsabban forgatjuk, annál nagyobb, „durvább” mértékű a fókuszugrás.
- Az automatikus élességállítás teljesen hangtalan, de nem olyan gyors és pontos, mint egy „professzionális” zoomnál. Ez részben okozhatja a Z 5 AF-rendszere is.
- A Nikon Nikkor Z 24-200 mm F4-6.3 VR már teljesen nyitott blendével is borotvaéles, kontrasztos képet rajzol. 24 mm-es állásban a legélesebb a rajz, 200 mm felé haladva egy leheletnyit gyengül az eredmény, de ez már csak a szőrszálhasogatás (pixelkukkolás) során derült ki.
- Kellemes a háttérelmosás, ahogyan az a képmintáknál is látszani fog.
Kattints!
Értékelés
A Nikon Nikkor Z 24-200 mm F4-6.3 VR egy nagyon praktikus, könnyű, nem túl nagy utazózoom, amivel tökéletesen megoldhatók a „tipikus utazás” során felmerülő fotós feladatok. Nyilván vannak hátrányai (nem konstans F2.8 a kezdő fényereje, nem a leggyorsabb fókuszmotor van benne, 50 cm a legkisebb tárgytávja, nem 14 mm-ről indul és nem 800 milliméternél van a vége), de jó, élhető kompromisszumot jelent. A beépített képstabilizátor nagyon hatékony, a tubus szigetelése biztonságérzetet nyújt szemerkélő esőben, az utca porában. Sajnos, korunk rákfenéje, a folyamatos drágulás ezt a terméket sem kerülte el: bruttó 399 900 forintot kell érte kifizetnünk, ami komoly terhet jelent egy utazni készülő fotós pénztárcájának! A lencserendszer tulajdonságai miatt megérdemli az „Ajánlom” értékelést, de az ára..
Nikon Nikkor Z 24-200 mm F4-6.3 VR
A Nikon Nikkor Z 24-200 mm F4-6.3 VR objektívet és a Z 5 vázat a gyártó hazai képviseletétől kaptam bemutatóra. A termék műszaki lapja itt található.