A Xiaomi Electric Scooter 4 Pro tesztje egy Hegyvidéki szemszögéből

Menetpróba

Az első ízlelések után térjünk át a Xiaomi Electric Scooter 4 Pro működésére, műszaki megoldásainak elemzésére, illetve – nem utolsósorban – a menetpróbára!

A jármű kormánya 48 cm széles, de szerintem nyugodtan lehetne oldalanként még plusz 5-5 cm, ami még biztonságosabb vezetést tenne lehetővé. A kormány végein szürke, bordázott gumimarkolatokat találunk. Ezek rövidebb utakon tökéletes fogást biztosítanak, hosszabb utakon (15+ km) viszont izzasztóak és nem elég biztos a fogásuk. A roller hüvelykujjas gázkarral van felszerelve, ami szerintem sokkal biztonságosabb és kényelmesebb is, mint a szokásos mutatóujjal húzható verzió. Itt vész esetén nem tudunk belekapaszkodni, így a roller nem ugrik ki a sofőr alól, míg a mutatóujjas verzióba belekapaszkodunk, ami súlyosabb balesetet eredményezhet. A mutatóujjas gázkar ráadásul ujjzsibbadást okoz, ami nem egy kellemes dolog.

A Xiaomi Electric Scooter 4 Pro „műszerfala” egy egyszerű, színes kijelzőből áll, amiről a legalapvetőbb információkat olvashatjuk le, mint például a sebességet, a módot, az akku töltöttségét, de visszajelzést kapunk arról is, hogy be van-e kacsolva a világítás, vagy a Bluetooth kapcsolat. Nyári napfényben vezetés közben a kijelzőt kissé nehézkes leolvasni, de ha bekapcsoljuk a világítást, akkor még nehezebbé válik ez a művelet, ugyanis a kijelző ilyenkor halványabb fényre vált (ez a lépés esti utazásnál kifejezetten előnyös, hiszen nem világít be zavaróan szemünkbe a műszerfal). A különféle beállításokat, a világítás vezérlését a bekapcsoló gombbal, a gázkarral, illetve a fékkarral (!) módosíthatjuk. Ezekről a roller leírása ad bővebb információt.

Az elektromos rollerek egyik gyenge pontja az összecsukhatóságukból fakad: jellemzően a kormánypózna csuklója szokott problémás lenni. A Xiaomi a 4 Pro esetében nagyon jól oldotta meg ezt a kérdést, ugyanis semmiféle lötyögés, mocorgás, nyekergés nem tapasztalható. A kioldókart egy biztonsági retesszel is ellátták, amit először felfelé el kell húznunk, mielőtt a kart lefelé hajthatnánk. A roller összecsukása és kinyitása a következők szerint történik:

Mint minden boldog új e-roller tulajdonos azt tudja, a kicsomagolás után első az akkumulátor feltöltése. A Xiaomi itt is lépett egy okosat, ugyanis olyan töltőcsonkot szerelt a járműre, ami „bolondbiztos”. Lehetetlen ferdén bedugni, eltörni, „megerőszakolni” a töltőt, illetve a töltőaljzatot. A titok nyitja pár mágnes:

Ahhoz, hogy elindulhassunk a Xiaomi Electric Scooter 4 Pro rollerrel, aktiválnunk kell azt egy az okostelefonunkra letölthető alkalmazás segítségével. A Xiaomi Home egy ingyenes, többféle termékcsoporthoz használható szoftver, ami Android és iOS operációs rendszerek alá egyaránt elérhető. A program elég puritán, de csicsára semmi szükség, elég, ha csak teszi a dolgát. Az első telepítés és rollerhasználat előtt kapcsoljuk be a telefon WiFi, Bluetooth, mobilnet és GPS modulját, majd kapcsoljuk be a rollert. Az alkalmazás telepítése és indítása után párosítani kell a telefont a rollerrel. Ehhez fordítsuk a telefon kameráját a roller oldalán található QR-kódra. Miután a program beolvasta és elfogadta a kódot (megesik, hogy többször kell próbálkozni), a telefon párosítva van a járművel; az alkalmazásban kötelező jelleggel végig kell nézni egy a roller biztonságos kezeléséről szóló videót, ami tele van aranyos képekkel, animációkkal és hasznos információkkal. Nem, nem kerülhető ki.

A Xiaomi Home alkalmazásban a járműről számos információt kaphatunk, de elérhetővé válnak olyan funkciók is, amelyek a kisjármű kezelőfelületén keresztül nem paraméterezhetők. Hasznos funkciók: motorzár, hogy ne lehessen ellopni a rollert (lásd később), Állandóan bekapcsolt hátsó lámpa (hasznos, nem is tudom, ez miért opcionális), sebességtartó automatika, illetve akkuinfó. Az akkuinfó számomra igen hasznosnak bizonyult közlekedés közben, mert a kijelzőn látható töltéskijelző állandóan azzal ijesztgetett, hogy már nincs elég szufla az áramforrásban.

Ahogyan korábban már írtam, a tesztelés során kizárólag S-módban használtam a rollert, így a teljes sebességtartományt kiélvezhettem (gyalogos módban 6 km/ó, D-módban 20 km/ó a csúcssebesség). A telefonom GPS moduljának közreműködésével első lépésként a töltés után le is mértem, mennyire pontos a roller sebességmérése. Bár a lenti kép csupán egy értéket rögzített, azt kell mondjam, a Xiaomi Electric Scooter 4 Pro saját kijelzője meglehetősen pontos, +/-1 km/ó eltéréssel jelezte az értéket.

Hogy el tudjunk indulni a rollerrel, el kell rugaszkodnunk vele, azaz legalább 4-5 km/órás sebességgel kell gurulni ahhoz, hogy a gázkar mozgatására önerőből is gyorsuljon a kisjármű. Erről megoszlanak a vélemények: van, aki szerint ez egy biztonságos, dicsérendő megoldás, hiszen álló helyzetben nem ugrik ki a roller, ha véletlenül lenyomjuk a gázkart, de van, aki utálja, mert nem tud egyből kigyorsítani, így vészhelyzetekből nem lehet kimenekülni. Nekem még nem sikerült eldöntenem, mi legyen róla a véleményem.

Amint azt korábban jeleztem, a Xiaomi Home szoftverben „lezárhatjuk” a rollert. Ilyenkor a jármű első kereke, amiben a motor található, nem forgatható rendesen, „akadozva”, nehézkesebben forog, illetve csipog a műszerfal, ha valaki megpróbálja eltolni a gépet. A csipogás nem túl hangos, a jármű kereke pedig elég könnyen elforog ahhoz, hogy valaki lassan elrollerezzen vele. Azt pedig végképp nem akadályozza meg semmi, hogy egy kocsiba, furgonba be ne hajítsa a tolvaj a rollert, szóval ez nem egy biztos lezárási mód, erre az alkalmazás is figyelmeztet.

A Xiaomi Home szoftverben az elektronikus, regeneratív fékezés erejét, így a visszatöltés mértékét is beállíthatjuk. Bár kikapcsolni nem lehet a funkciót, gyenge, közepes, illetve erős hatásfok közül választhatunk. Én a gyenge mellett döntöttem annak ellenére, hogy túlnyomórészt a Hegyvidéken használtam a járművet. Sosem jó ötlet egy erőteljesen fékező első kerék, mert kanyarodáskor, vagy poros, murvás útfelületen azért tud meglepetéseket okozni egy meg-megcsúszó kormányzott kerék..

Főleg hosszabb, monotonnak ígérkező rollerezésnél lehet praktikus szolgáltatás a Cruise Control, azaz automatikus sebességtartás. Ezt is engedélyezni tudjuk az alkalmazásban, ami egyből el is magyarázza annak használatát: „Ha be van kapcsolva a sebességtartás, és a gázkart öt másodpercnél hosszabb ideig egy adott pozícióban tartjuk, akkor egy hosszú síphang jelzi a sebességtartás bekapcsolását. Ezután elengedhetjük a gázkart, a jármű automatikusan tartani fogja a sebességet egészen addig, míg a fékkart meg nem húzzuk, vagy hozzá nem nyúlunk a gázkarhoz. […]”. Városi közlekedésnél inkább hagyjuk kikapcsolva.

Ok, térjünk vissza a fékrendszerhez! Természetesen ennek a hatékonyságára is kíváncsi voltam, így lemértem, mekkora távolságot teszünk meg még a rollerrel, ha 25 km/órás sebességről vészfékezünk:

A próbák alapján minden esetben öt (5) méteren belül megállt a roller, de általában ennél kevesebb, kb. 4,6-4,8 méter is elégnek bizonyult a teljes megálláshoz. Emlékeztetőül: 105 kg-ot nyomok. És a valóságban ez így néz ki (gyakorlatilag egy felső középkategóriás autó hossza alatt megállhatunk a megfelelő technikával):

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...