Tökéletes városi és kiránduló e-bike: az Engwe Engine Pro elektromos bicikli bemutatója

A Bixie Bike Kft.-nek köszönhetően végre eljutott hozzám is egy e-bike érdekesség, amit aztán jól le is tesztelhettem. Pechemre a biciklivel együtt az esős idő is megérkezett, így aztán nem tudtam vele annyit örömködni, mint szerettem volna. Sebaj, az Engwe Engine Pro így is kimutatta foga fehérjéjét – leírom hát, miket tapasztaltam a cangával.

Aki követi az elektromos kisjárművekkel folytatott kalandjaimat, az tudja, hogy korábban egy középmotoros, nyomatékszenzoros Cube, kerékpárral űztem az ipart. Bár nem áll szándékomban összehasonlítani a két állatfajt, azért fejben többször is azon kaptam magam, hogy pont ezt teszem: melyik drótszamár miben volt jobb? A legfontosabb különbségeket majd persze leírom, mert szerintem jó tudni ezekről, így senkinek sem lesznek majd irreális elvárásai az egyik, vagy a másik bicikli kapcsán.


A kép kissé csalóka – majd később látni fogod, miért

Szóval, lássuk, miféle canga ez az Engwe Engine Pro? Jöjjenek hát a száraz műszaki paraméterek (a legfontosabbak): az Engine Pro egy összecsukható vázszerkezetű, 20”-os, vaskos (4” széles – „FatBike”) abroncsokon futó elektromos bicikli, amit egy a hátsó kerékbe szerelt, 750 Watt teljesítményű „agymotor” hajt. A motor csúcsteljesítményét 1000 Wattban adja meg a gyártó, de a próbák során a kijelző szerint az 1370 Wattot is többször elértem, az 1200 Watt pedig „hétköznapi” értékként szerepelt az egérmonitoron. A motor pedálszenzoros, tehát teljesítményét nem a pedálokra kifejtett nyomaték hatására fokozatosan adja le, hanem érzékeli a forgást és „egyszer csak bekapcsol” alapon zúdítja az aszfaltra. Előnye ennek a rendszernek például, hogy nem terheli a lánckereket és a láncot, hiszen magát a kereket hajtja a hajtáslánc közbeiktatása nélkül, hátránya viszont a késleltetett, hirtelen és fokozatmentes teljesítmény-leadás. Ehhez a ponthoz még később visszatérek, most nézzük a további adatokat.

Az akkumulátor 768 Wh, 16 Ah, 48 V teljesítményű, a kerékpárban, vagy abból kivéve tölthető a mellékelt 3 Ah-s töltővel. A motor 55 Nm nyomaték leadására képes, a maximális mászóképessége a biciklinek az adatlap szerint 10°. A canga saját tömege kb. 32 kg, ami szépen tükrözi masszív kialakítását. A váltó a Shimanotól származik: egy 8-sebességes Altus-t építettek be a mérnökök. Eddig ahány biciklim volt, annyiféle problémám akadt a váltóval (mindegy, ki gyártotta és milyen minőségkategóriába tartozott), de az Engwe Engine Pro belépő kategóriás váltója vajpuhán, akadozások nélkül tette a dolgát. Egyedül a kuplungot hiányoltam belőle, így rossz úton haladva a lánc csapkodott, mert a váltókanál függőleges mozgása nem volt rögzíthető.

Az adatlapon szereplő számok szerint tisztán akkus hajtással (tehát pedálozás nélkül) legfeljebb 60 km-t, míg pedálozással akár 120 km-t is megtehetünk egy töltéssel. Nos, ezek az értékek valószínűleg nem teljesen irreálisak, ugyanis a 105 kilógrammos testtömegem alatt, a XII. kerületi Hegyvidék durva emelkedőin a „Sport” fokozat legmagasabb rásegítésével haladva is bő 40 kilométert tudtam megtenni egy feltöltéssel. Azt mondanom sem kell, hogy legtöbbször „lusta módban” használtam a biciklit, tehát a „gázkarral” adtam neki a delejt, nem pedig pedállal. Az Engwe Engine Pro egyébként az európai és magyar szabályoknak megfelelően érkezik, így a gázkar nincs aktiválva, a maximális hajtás-rásegítés pedig 25 km/ó sebességig tart. Magánúton persze kipróbáltam, hogy mire képes a „nyitott” állapotában, ott alattam 34-36 km/ó volt a csúcssebesség. Itt megjegyezném, hogy míg a sebességkorlátozást értem és valahol egyet is értek vele, a gázkar tiltásával semmiképp sem tudok azonosulni. De ez magánvélemény, a törvényalkotót nyilván nem érdekli.

Az Engwe Engine Pro elől-hátul hidraulikus tárcsafék-rendszerrel van felszerelve; a tárcsák átmérője 160/160 mm, ami a városi használat során tökéletesen elegendő fékhatást nyújt, de a budai hegyekben, bizony, itt-ott már kevésnek és alulméretezettnek bizonyult. Aki tehát nem csak városban szeretné majd hajtani ezt a biciklit, az vagy nagyobb tárcsákkal, vagy több fékdugattyúval rendelkező fékrendszert szereltessen fel – legalább előre.


Hátulra még akár elég is lenne

A fékek gyártójára nem derült fény, de jól adagolható mind az első, mind a hátsó rendszer, a fékkarok kellően hosszúak, és jól beléjük lehet kapaszkodni ereszkedéskor.

A kerékpár gyárilag fém sárhányókkal érkezik, melyek nagyon jó minőségűek, de kavicsos, sóderes úton haladva „zenélni” fognak a felvert kövek hatására. Kapunk egy masszív, vaskeretes csomagtartót is a hátsó kerék fölé. A „max. 25 kg” felirat elmosolyogtató, mert a szerkezet engem is simán elbírt. Nyilván nem a valós teherbírást vésték fel a csomagtartóra; a maximum 25 kg teher csupán egy ajánlott érték, ami a bicikli menetstabilitását még nem befolyásolja olyan mértékben, hogy a közlekedés veszélyessé váljon.

Az Engwe mérnökei nem csak elől, hanem hátul is rugóstagokat építettek be a rendszerbe, így a közlekedés földúton, vagy rosszabb minőségű aszfalton sem válik kényelmetlenné. Bár a rugóút sem elől, sem hátul nem óriási (ne feledjük a bicikli alkalmazási célterületét!), sosem éreztem magam ennyire jól egy gyári, módosítások nélküli futóművel. És az ülés is kényelmes, pedig a fenekem igen érzékeny a nyeregkialakításra!


A villa mozgása lezárható, így emelkedőn felfelé tekerve több nyomatékot tudunk átadni a hajtásláncnak


A villa előfeszítése is állítható, bár szerintem ezen a rendszeren ennek a tekerőnek csak dizájnfunkciója van


Könnyebb lovasoknak kemény lehet, a 105 kilóm alatt viszont ideális gyári beállítású a hátsó rugóstag

Ahogyan említettem, az akkumulátor vázon belül is tölthető. Ehhez a kerékpár bal oldalán található gumidugót húzzuk ki. Egy egyszerű lyukat alakítottak ki a vázon, ugyanis a töltőcsonk magán az akkun található.

Az Engwe Engine Pro elől és hátul is LED-es fényforrásokkal lett ellátva. Míg a fényszóró esti városi kirándulásokhoz is elegendő fényt vet az úttestre, a hátsó lámpa fénye kissé halovány. Némi kárpótlás, hogy féklámpánk is van, ami mind a két fékkar behúzására reagál.


Nappali fénynél kissé halványan világít a hátsó lámpa


Tekintélyt parancsoló pofája van az Engwe Engine Pro-nak

A kormányszarv kissé keskeny, de erre a döntésre a helytakarékosság miatt volt szükség, így még kisebb helyet foglal a bicaj összecsukva. Egyébként meg városban, adott esetben járdán közlekedve is előnyösebb a keskeny kormány – nem csak az autók, hanem a járókelők közt is könnyebben elférünk vele.

A drótszamár vezérlőegységei a kormány bal oldalára kerültek: itt található a gázkar, alatta a kűrt (aranyos, nem vérfagyasztó a hangja, s bár jól hallható, nem ordító a hangereje), illetve a kombinált vezérlőegység, ahol be és ki kapcsolható a rendszer, állítható a rásegítés mértéke, illetve a menüben lépkedhetünk a további paraméterek állítgatása végett.

A kijelző képe jól látható polárszűrős napszemüvegben, erős napsütésben is, de amint bekapcsoljuk a világítást, a fényereje olyan szintre esik, ahol már csak napszemüveg nélkül olvasható le a kijelzett adathalmaz. Az értékek haladva is könnyen leolvashatók, hiszen a számok elhelyezése logikus, és csak a legfontosabb adatok szerepelnek a kijelzőn. Jobbra fent az akkumulátor töltöttsége látható százalékos és sávos kijelzéssel, középen a haladási sebesség km/ó-ban (menüben átállítható mérföldre), alatta nagy, vaskos sáv mutatja a motor rásegítésének mértékét, balra alul a kiválasztott fokozat és a rásegítés mértéke számértékben látható. Minden kikapcsolás után a rásegítés mértéke nullára áll vissza. Ez azért jó, mert ha aktiválva van a gázkar, akkor nem ugrik ki alólunk a bicikli. Végül jobbra alul a leadott teljesítmény, a napi megtett km stb. olvasható le beállítástól függően.

A kombinált kezelőszerv öt gombbal rendelkezik: a bal oldalival a rendszert kapcsolhatjuk be/ki, a jobb oldalival a világítást kapcsolhatjuk be/ki, míg a +/- feliratúakkal a teljesítményt adhatjuk meg (rásegítés mértéke, fokozat). A középső „i” gomb többféle funkcióval bír, ha például hosszabban tartjuk lenyomva, a módok közt lépkedhetünk „ECO, normál, Sport”. Fentebb említettem az agymotor egyik előnyét – nos, egy másik előnye, hogy energia visszatöltésére is befogható. Az Engine Pro például Eco mód 0 és 1 fokozatában elérhető a regeneratív visszatöltés, ami elektronikus fékrásegítésként is üzemel. Ennek mértékét nem találtam sehol a weben, de a hazai forgalmazó elmondása szerint, ha legurulunk a Kékestetőről, akkor kb. a teljes akkutöltet 10%-át visszakapjuk. Kár, hogy csak Eco módban érhető el. A +/- gombok együttes, pár másodpercig tartó lenyomásával beléphetünk a bicikli „lelkébe”, ahol többféle beállítást végezhetünk el, mint például, de nem kizárólag a mértékegységet, a sebességtartó automatikát, a maximális végsebességet, az egyes rásegítő fokozatok teljesítményét és a módokkal elérhető maximális sebességet stb.

Az Engwe Engine Pro egyik, ha nem a legfontosabb szolgáltatása a kerékpár összecsukhatósága. Egyrészt a vázat „felezhetjük meg”, másrészt a kormánynyakat is lehajthatjuk, de még a pedálokat is behajthatjuk. Természetesen a váz és a kormánynyak retesze biztonsági zárral akadályozza meg az akaratlan nyitást, így a balesetek kizárhatók.

És akkor nézzük, hogyan teljesített az Engwe Engine Pro a tesztidőszakban! Olvasóim közül valószínűleg arra kíváncsiak elsősorban, hogy milyen a bicikli teljesítménye, fel tudunk-e menni vele a hegyekbe. Nos, igen is és nem is. Az egyik legkeményebb és legkíméletlenebb emelkedő a tesztútjaimon a XII. kerületben az Edvi Illés útról felfelé nyíló Magas út, ami felvisz egészen a Konkoly-Thege Miklós útig. Itt a középmotoros, 85 Nm nyomatékú Cube biciklivel legnagyobb rásegítést használva és jól megizzadva fel lehet tekerni átlagosan 8-10 km/ó sebességgel, de a majdnem tíz kilóval nehezebb, 30 Nm-rel gyengébb Engine Pro-val az útnak csak a harmadáig jutottam fel úgy, hogy közben a lelkemet is kitekertem. Szóval, vissza kellett fordulnom, és másik útvonalon tudtam csak feljutni a Normafához.

A pedálszenzor egyik hátránya a pedálozásra csak késlekedve rákapcsoló motor, ami főleg emelkedőn haladva okozhat kellemetlen meglepetéseket. Ezt kiküszöbölhetjük a gázkar használatával, ami azonnal reagál, így nincs sebesség-kiesés, könnyebben feljuthatunk egy nagyobb emelkedőn, mint a tekerésre reagáló pedálozással. Persze, a gázkaros hajtásra is rásegíthetünk pedállal ugyanúgy. A pedálszenzor másik hátránya, hogy bármennyire tekerünk, a rendszer mindig a beállított rásegítést fogja „kimaxolni”, tehát bináris módon „vagy haladunk, vagy nem” lesz az eredmény, a haladás sebességét nem tudjuk finoman adagolni. Itt is a gázkar jelent megoldást, ugyanis azzal a kívánt mértékben tudjuk beállítani a haladási sebességet – az első bukkanóig, hiszen a gázkar annyira érzékeny, hogy túlzás nélkül tizedmilliméterek döntik el, mennyivel megyünk.

A kijelző viszonylag pontosan mutatja a haladási sebességet. Nem csak motoros hajtással, hanem „üresjáratban” gurulva is kb. 2-3 km/ó eltérés van a kijelzett és a GPS alapján mért értékek között.

A haladás kényelméről nem csak az első és hátsó rugózás gondoskodik, hanem a 20/4”-os gumik is, melyek 1,5 báros nyomással hihetetlenül sima és egyenletes haladást tesznek lehetővé. A 29”-os, szintén nem pengevékony abroncsokon guruló Cube cangám ehhez képest egy kényelmetlen deszka volt!

Értékelés

Már nagyon vártam az Engwe Engine Pro-t, és bosszúságomra az esős időjárás, meg egy kiadós influenza rövidítette le a tesztidőszakot. Az akadályok ellenére azért megpróbáltam valós képet kapni a bicikli előnyeiről és hátrányairól, és azt kell mondjam, aki egy kényelmes városi, vagy kiránduló biciklit keres magának, az nem tud mellényúlni az Engine Pro-val. Az összecsukhatósága sokat dob a bevethetőségén, hiszen bárhová magunkkal vihetjük az autó csomagtartójában (azért egy kisautó csomagtartójába már nem biztos, hogy befér). Bruttó 679 000 forintos ára magasnak tűnhet, de ne felejtsük, hogy három év garanciát, hazai alkatrészellátást, szervizhátteret is kapunk a canga mellé! És az alapfelszereltség sem nevezhető szerénynek: hidraulikus tárcsafék elől/hátul, első és hátsó rugózás, masszív csomagtartó, minőségi, hatékony sárvédők, kényelmes nyereg, jó hatótáv, 3 Ah-s töltő jár a kerékpárral. Negatívumként a hátsó lámpa gyenge fényét, illetve a pedálszenzor késlekedős működését említeném – ha pedig végre lefogynék 20 kilót, a Hegyvidéken sem lenne gond az emelkedőkkel.. Merem ajánlani bárkinek, aki nem a negyedikre akarja naponta felcipelni a lépcsőn!

Engwe Engine Pro

Az Engwe Engine Pro elektromos biciklit a Bixie Bike Kft.-től kaptam bemutatóra.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...