..akkor ez a tíz kérdés segíthet dönteni. Nem csak kezdők, de gyakran a „profik” sem vágják rá egyből az adott témára, hogy milyen záridő lenne az ideális. A photofocus.com oldalon olvastam most egy cikket, ahol a szerző azt taglalja, hogy csupán tíz kérdés megválaszolásával eldönthetjük, hogy mennyi az annyi. Lássuk, valóban el lehet-e az alábbiak alapján dönteni, hogy mi lenne az ideális zársebesség:
Igen, bemozdult – a téma is. Szándékos volt mindkettő, hiszen így lehetett dramatizálni a rally-autó mozgását
1. Statikus, vagy mozgó témát kapnál lencsevégre?
Ugye, nagyon nem mindegy, hogy egy mozdulatlan, egy lassan mozgó, vagy egy sebes témát szeretnél megörökíteni. Minél gyorsabban mozog valami, annál rövidebb záridőt kellene használni, hacsak nincs más szándékod a témával – lásd tovább.
2. Ki akarod merevíteni a mozgást, vagy meg akarod örökíteni azt?
Ahogy fentebb írtam, minél gyorsabb a téma, annál rövidebb záridőt kell választanod kivéve, ha meg akarod örökíteni a mozgást.
3. Mennyi fény áll rendelkezésre?
A FÉNYképezéshez fény kell. Ha nincs sok, akkor rövidebb záridővel több fényt engedhetsz a képérzékelőre. Ha rövidebb záridő kell, akkor fényt kell hozzáadnod a jelenethez: vaku, lámpa a barátod!
4. Állványról, vagy szabadkézből képelsz?
Ha van állvány, akkor távkioldóval, vagy időzítővel elkattintva akár több perces záridőt is használhatsz a téma függvényében. Ha viszont kézből lövöd meg a célt, akkor számolnod kell a bemozdulásokkal: ha nincs képstabilizátor, vagy már nem tudod/akarod magasabbra emelni az ISO értékét, akkor kompromisszumos lesz a felvétel.
Mindig legyen nálad egy kis utazóállvány!
5. Gyújtótávolság
A záridő többek közt függ a gyújtótávolságtól is: minél „hosszabb” az objektív, annál rövidebbnek kell lennie a záridőnek ahhoz, hogy ne mozduljon be a kép. Egy ökölszabály kapcsán a gyújtótávolság reciprokjával számolhatsz alapesetben. Tehát egy 200 mm-es optikánál 1/200 mp, egy 500 mm-es lencserendszernél 1/500, míg egy 14 milliméteresnél 1/15 mp másodperc még nem fog bemozdulni (látványosan).
Ez egy 500 mm-es szupertele – ehhez kell a rövid záridő
6. Mi a témád? Tájkép? Csendélet (művészi)? Akció?
Eleve már az is eldöntheti a választandó záridő tartományt, hogy milyen témát szeretnél lefényképezni, milyen stílust választasz. A táj nem szalad el, akár hosszabb záridővel is dolgozhatsz, míg az akció (pl. egy versenyfutás, vagy autóverseny) kívánja a rövid záridőt.
7. Ki akarod emelni, vagy minimalizálni akarod a háttér részleteit?
Átvitt értelemben a záridő a témán kívüli részleteket is befolyásolja, hiszen a rövid záridő mindent kimerevít, míg a hosszú a jelenetben mozgásban lévő elemeket „elkeni”.
8. Bent vagy kint fotózol?
Míg bent műfény, addig kint a természetes fényforrásunk, a Nap gondoskodik a kellő megvilágításról. Jellemzően bent hosszabb záridővel kell számolni, hiszen a műfény ritkán veszi fel a versenyt a Nappal. Most ne egy bevilágított tárgyasztalra gondolj, hanem például egy csarnokban egy rendezvényre, ahol a mennyezeti neoncsövek jelentik a fényt.
Barlangban nem úszod meg a magas ISO-t, a tág blendét és hosszú záridőt – vagy viszel magaddal zseb-Napot
9. Használsz fényforrásokat?
Ha vakuzol, vagy lámpát használsz, akkor a fény mennyiségével a záridő mértékét szinte szabadon meghatározhatod. Bár a rendszervakuk általában lekorlátozzák a záridőt 1/200-1/320 mp körüli értékekre (ha szinkronizálod a fotógéppel, persze), nagy stúdiólámpákkal és stúdióvakukkal elkerülheted ezt a kötöttséget.
Egy stúdióvaku – akár akkus – megoldást jelenthet a problémára
10. A finom részleteket is meg akarod örökíteni?
Minél rövidebb a záridő, annál kisebb az esélye a bemozdulásnak és a téma elmozgásának. Tehát a részletgazdag képért használj rövid(ebb) záridőt.
Szerintem meg minél többet fotózol, minél több témával találkozol a valóvilágban, annál jobban el tudod majd dönteni, hogy körülbelül milyen gyorsnak kell lenned ahhoz, hogy a kívánt hatást elérve örökítsd meg a témát. A mai modern fényképezőgépek ráadásul igen alacsony zajszintűek, így akár az ISO 6400 (vagy magasabb) érzékenység is szinte tökéletes képminőséget nyújt. Szóval, már nincs meg az a bezártság-érzés, mint 20 évvel ezelőtt, ahol ISO 1600 még egy full frame lapkás gépnél is necces volt. Ennek fényében: jó kattintgatást!