Négy új, E-bajonettes objektívet és két előtétlencsét tett le elénk az asztalra a Sony, ezzel végre úgy tűnik, kezdi komolyan venni saját rendszerét a gyártó. Eddig remek vázak érkeztek a japánoktól, ám szinte csak idegen gyártók lencserendszerivel lehetett rendesen kihasználni a masinák tudását; remélhetőleg ez a maréknyi újdonság most majd elindít egy kisebb lavinát, és folytatódik az új optikák tervezése, fejlesztése, bejelentése. Lássuk, mikre költhetjük pénzünket!

Szerencsére nem csak méregdrága, Zeiss tervezte objektívekről hullott le a lepel, hanem olyanról is, mint például a FE 28 mm F2, amely a maga 450 dolláros listaárával jó rajtpozícióról indul. Őt követi a FE 24-240 mm F3.5-6.3 utazózoom, amely 1000 dolláros árcédulájával még mindig jó vétel lehet, majd jön egy stabilizált makró, a FE 90 mm F2.8 Macro G OSS, amiért 1100 dollárt kér a Sony, s végül egy igazi nagyágyú, a Zeiss emblémáját viselő, prémiumkategóriás Distagon T* FE 35 mm F1.4 ZA, amely 1600 dollárba kerül.

Az objektívek mellett két előtétlencsét is kapunk, amiket az új FE 28 mm F2 objektívre csavarhatunk rá. Az egyik egy halszemoptika, míg a másik egy ultra nagylátószögű konverter. Előbbivel a gyújtótávolság 16 mm-re csökken (180°-os látószög mellett), míg a másikkal 21 milliméteres fókusztávot kapunk. A halszemmel F3.5-re, a nagylátó konverterrel F2.8-ra csökken a FE 28 mm F2 kezdő fényereje.

A fontosabb műszaki adatok, és a boltokba kerülés dátumai az alábbi táblázatban találhatóak:
| FE 28 mm F2 | FE 24-240 mm F3.5-6.3 | FE 90 mm F2.8 Macro G OSS | Distagon T* FE 35 mm F1.4 ZA | |
| Bajonett | Sony E | Sony E | Sony E | Sony E |
| Formátum | full frame | full frame | full frame | full frame |
| Ár | 450 USD | 1000 USD | 1100 USD | 1600 USD |
| Rekesztartomány | F2-22 | F3.5 (F6.3)-F22 (F40) | F2.8-22 | F1.4-16 |
| Rekeszgyűrű | nincs | nincs | van | van |
| Íriszlamellák száma | 9 | 7 | 9 | 9 |
| Optikai felépítés | 9 lencsetag 8 csoportba rendezve (3 aszférikus, 2 ED) | 17 lencsetag 12 csoportba rendezve (5 aszférikus, 1 ED lencsetag) | 15 lencsetag 11 csoportba rendezve (n.a.) | 12 lencsetag (3 aszférikus, Zeiss T* bevonat) |
| Legkisebb tárgytáv | 29 cm | 50 cm | 28 cm | 30 cm |
| Legnagyobb nagyítás | 0,13x | 0,27x | 0,92x | 0,18x |
| Élességállítás | belső | be-ki mozgó frontlencse | belső | belső |
| Tömege | 200 g | 780 g | 602 g | 630 g |
| Mérete | 64 x 60 mm | 81 x 119 mm | 79 x 131 mm | 79 x 112 mm |
| Időjárásálló | nem | nem | igen | igen |
| Szűrőmenet átmérője | 49 mm | 72 mm | 62 mm | 72 mm |
| Forgalomba kerülési dátum | május | március | július | április |





Azt azért ne felejtsük el, hogy az FE rendszer mindössze másfél éves. Ezidő alatt nem lehet letenni 2 tucat objektívet az asztalra. A Sony-nak azonban úgy gondolom, más területen kellene igazán fejlődnie. El kellene döntenie, hogy mely területekre milyen energiákat összpontosít. Az-az mi lesz az A-bajonettel és milyen szerepet szán az E és FE bajonettnek. Jelenleg sajnos kissé összevisszaság és kapacitáshiány tapasztalható.
Minden fejlesztés az FE bajonettre és ezáltal a FF re összpontosul pedig az APS-C E vonalon is lenne bepótolni való. Emellett a fő kérdés számomra, hogy az FE bajonett képes lesz e kielégíteni a profik igényeit a kisméretű bajonett átmérővel. Az-az mikor lesz képes a Sony f2.8 zoom-kat szállítani és a közkedvelt fix-ket illetően az igen fényerős darabokat, vagy a rendszer megmarad a hobby/igényes amatőrök, FF rendszerének a f4 zoomokkal és f1.8 fixekkel (méretelőny megtartásával)? Főleg amiatt mert hiába impozáns képességűek az A bajonettes vázaik, évek óta hanyagolják őket. Az is igaz, hogy DSLR/DSLT szinten minden gyártónak nagyon nehéz a dolga a Canon/Nikon párossal szemben, amit az eladási számok igazolnak a legjobban.
Ennek ellenére ez az 4db objektív nagyon jó, hogy érkezett és remélhetőleg kiaknázza a rendszer lehetőségeit.
Egyetértek. A Sony túl sok irányba osztja meg a R&D erőforrásokat és amióta itt az FE vonal, azóta minden más le van tojva (de egyébként az APS-C E bajonett megjelenése óta az A-bajonett is le van ejtve). Valahogy nem sikerül meglátnom ebben a következetességet, csak a csapodárságot.
Én azt látom, hogy a nagy japán elektronikai óriási cégek komoly problémával küzdenek a megváltozott piaci igények miatt. A korábbi sikertermékek TV, Video, Kamera, HiFi már a múltté és nem tudtak alkamaszkodni a változásokhoz.
Persze egy-két lyukat sikerült betömni (pl a fotótechnikával), de a kiesett forgalmakat nem tudják pótolni és kapkodnak. A Sony esetében ez igen egyértelmű az üzletágak folyamatos átalakításával, értékesítésével.
A FF Milc is tipikus példa. Elsőként a piacon megcsinálták (szerintem elsiették), de azon az áron, hogy lemondtak az A bajonettről és félbehagyták az APS-C E bajonettet.
Persze könnyű a távolból okosnak lenni és találgatni.
Én továbbra sem látom azokat a (fényerős) objektíveket, amelyek ki tudnák használni a Full Frame előnyeit. Ha a Mikronégyharmad nem is, de a Fuji X rendszere eddig simán tekinthető a Sony FE méltó ellenfelének csaknem minden szempontból, ennyiért igazán kár volt dobbantani a 35 mm-es formátummal.
A válasz igen 1x. Ha csak a hobby/igényes amatőr réteget is célozzák meg (nemzetközileg ez be is jött) a FF lapka mint vonzerő nagyobb mint az APS-C, 1x jobban marketingezhető. Főleg annak tükrében, hogy a szenzorpiacot a Sony uralja.
A gond ott kezdődik, hogy valójában nem lehet tudni kinek szánják az FE bajonettet. Egyszerűen eltünik a méretelőny a 35f14 és 90f28 macro esetén és valószinüleg a többi gyújtótáv esetén is hasonlóan meghíznának az obik. Az-az a profi felhasználóknak nem biztos, hogy megéri és akkor nem beszéltünk a kis bajonettátmérőből adodó sarok problémáról.
Én el se igazodom a sony objektív csatlakozásain. Nekem kívülállónak nagyon kusza és zavaros. Tényleg nem sok koncepciót látni náluk, ellenben a Fujival. Vonzóak a vázak, tetszenek amit olvasok róluk, de azért elvinném őket terepre és kipróbálnám szívesen egy hetes fotós túrán hogy teljesítenek. A sok steril tesztekkel már a tököm tele van, öreg anyám is ezeket megcsinálná, viszont nincs a neten se sehol valós éles körülmények között készült teszt. Nem láttam Sony A7R-ről hogy elviszik Izlandra és hogy muzsikál, vagy fel a hegyekbe, esetleg távol keleten párás körülmények között.