Pentax K-3 II bemutató

Bevezető, Külsőségek

Nincs könnyű dolga a Pentaxnak, hiszen a K-3 II-nek olyan közegben kell helytállnia, ahol a Canon 70D, a 7D Mark II, a Nikon D7100 és a D7200 uralkodnak. Azonban nem kell félteni a Pentax (jelenlegi) zászlóshajóját, mert bőségesen fel van fegyverkezve a megmérettetésekre! Első körben említendő strapabíró felépítése: a váz magjának alapanyaga – eltérően a megszokottól – rozsdamentes acél; magnéziumötvözetet itt csupán az alsó, a felső, és az oldalsó panelek tartalmaznak. Összesen 92 speciális tömítés akadályozza meg a por és a nedvesség bejutását a váz belsejébe, és akár esőben is használható marad a készülék (a megfelelően szigetelt objektívvel ellátva, persze).

Aztán ott van, ugye, a belbecs, ami olyan szolgáltatásokkal és funkciókkal látja el a fotóst, hogy máshol még csak hasonlókat sem találunk. Itt van például a szenzor, ami elé nem tettek aluláteresztő szűrőt a mérnökök. Igaz, AA filter nélküli képérzékelő már van más fényképezőgépben is, ám a Pentax K-3 II – hogy kiküszöbölhessük az esetlegesen fellépő moiré effektust (avagy a labirintus formában látható hamis színeket) – képes szimulálni az aluláteresztő szűrő hatását!

Egy másik érdekes tulajdonsága a gépnek az úgynevezett „Csillagkövetés”, amit a GPS szekcióban találunk. Ennek a szolgáltatásnak – amint már neve is árulkodik róla – csillagfotósok fognak örülni, hiszen hosszabb záridős felvételeken is elkerülhetjük vele a csillagsávok húzását, azaz pontszerű csillagképet kapunk.

A „Láthatárhoz igazítás” egy szinte csak úgy, mellékesen a menübe biggyesztett funkció, aminek köszönhetően soha többé nem kell ferde képek utólagos igazításával, szintezésével bajlódnia senkinek. Azonban kétségkívül a legfontosabb funkciója a Pentax K-3 II-nek a „Pixel Shift Resolution”, azaz a szenzor eltolásával elérhető extra felbontású kép:

Ezekről a funkciókról majd kicsit később részletesebben is beszámolok, most egyelőre térjünk vissza a K-3 II külsejéhez, ergonómiájához. Az első, ami feltűnik, hogy a Pentax váza kisebb, mint a konkurencia hasonló kategóriába sorolt tükörreflexes gépei. Két példa: a Canon EOS 7D Mark II 148,6 mm széles, 112,4 mm magas és 78,2 mm vastag, a Nikon D7200 pedig 135,5 mm széles, 106,5 mm magas és 76 mm vastag, míg a K-3 II csupán 131,5 mm széles, 102,5 mm magas és 77,5 mm vastag. Tehát szélességében és magasságában kisebb a felsorolt készülékeknél, ami előnyökkel (kisebb toploader jellegű táskában is elfér) és hátrányokkal egyaránt jár. Markolata kellően mély és vastag, ám a viszonylag keskeny felépítése miatt ujjainknak már csak kevés hely jut a felcsavart objektív és a markolat belső fala között. Közepes méretű a kezem, de a masina mellé kapott 16-50 mm F2.8 üveggel már néha egy kicsit kényelmetlen volt kézbe venni a szettet. Lehet, hogy szőrszálhasogatásnak tűnik ez az észrevétel, de úgy gondolom, hogy egy csúcskategóriás gépnek nagy objektívekkel is minden esetben kényelmesnek kellene lennie.

Elölnézetből a K-3 II rendkívül vonzó (egy technokratának ez is fontos szempont lehet gépvásárláskor..); ahol más gyártmányú dSLR vázakon egy funkciógomb, vagy a blendebeugrasztó található, ott a Pentax masináján az objektív reteszének kioldója van (a bajonettől balra lent) – és ha már említettem a blendebeugrasztást: ez a K-3 II-n a kioldó köré helyezett bekapcsolóra került (húzzuk túl a bekapcsolási pozíción, majd tartsuk úgy a kapcsolót és az optikai keresőben látni fogjuk az épp kiválasztott rekeszérték vizuális hatását). A markolaton látható az infravörös távkapcsoló érzékelőjének ablaka, illetve fent, a tükörakna és a kioldó között az AF segédfény.

A váztest bal oldalán (fentről lefelé haladva) a GPS-t aktiváló nyomógomb (a K-3-nál itt a beépített vaku nyitógombja volt – a K-3 II-nek nincs beépített villanója), a mini vakuszinkron aljzat, a RAW/FX (funkció-) gomb, az autofókusz módok közti váltó, illetve az AF/MF kapcsoló található, ami tulajdonképpen egy mechanikus váltókar: a vázból kinyúló, az objektívek AF motorját hajtó, csavarhúzófejre hasonlító tüske ki- és betolását hajtja végre.

Ugyanerre az oldalra helyezték a tervezőmérnökök a fotómasina csatlakozó aljzatait is. A hosszúkás gumifedél alatt az USB 3.0, a HDMI és a külső tápellátás konnektorai találhatóak, míg külön gumidugók védik a mikrofon és a fejhallgató aljzatokat (mindkettő 3,5 mm-es Jack).

A másik oldalon (tehát a markolatnál) a kettős memóriakártya foglalat, és a vezetékes távkioldó aljzata látható:

Hátul, a Pentax K-3 II hátoldalát a 3:2 oldalarányú, 3,2”-os átlóval bíró kijelző uralja. Ez a TFT LCD speciális tükröződésgátló bevonattal van ellátva, képe már alaphelyzetben is kellemes (éles, kontrasztos), de ha akarjuk, szinte teljesen egyénre szabható: nem csak a fényerejét, hanem a színtelítettségét és fehéregyensúlyát (kék-borostyán illetve zöld-bíbor) is igényeink szerint alakíthatjuk.

A pentaprizmás kereső 100%-os képfedést nyújt, nagyítása 0,95-szörös, a betekintési távolság 20,5 mm, a dioptriakorrekció -2,5 és +1,5 dioptria között állítható. További pluszpont jár a cserélhető mattüvegért, azonban ezt a szolgáltatást valószínűleg csak kevesen fogják kihasználni/értékelni. A hüvelykujjnak kényelmes, biztonságos támasz lett kialakítva; a hátsó vezérlőtárcsa az én ízlésemnek kissé messze került a hüvelykujjtól, kb. 3-4 milliméterrel jobbra eltolnám. A nyomógombok – noha érezhető rajtuk az időjárásálló kialakítás (tehát a szigetelés alattuk) – határozott nyomásponttal rendelkeznek, és zömük fogásváltás nélkül is elérhető. Érdekes, hogy az élőképet aktiváló gomb vörössel, míg a videofelvételt indító nyomógomb zölddel lett jelölve – a logika pont a fordítottját követelné, tehát némi ráhangolódásra lesz szükségünk a használat során.

A váztest alján az optikai középvonal alá helyezett, fém állványmenet, a portrémarkolat csatlakozói, és az akkumulátor foglalatának ajtaja látható. Ez utóbbi kihajtható/elforgatható biztonsági retesszel lett ellátva.

Végül, a fotómasina tetőlemezén a módválasztó tárcsát (a véletlen elforgást megakadályozó, reteszelhető retesszel ellátva), a vakusarut, a státusz LCD-t, az expozíció korrekció, az ISO gombokat, valamint a kioldót és az azt körbeölelő bekapcsolót/blendebeugrasztót találjuk.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • Végh Zoltán

    Üdv! Egy kis korrekció. Videó indításra jól láthatóan egy kar van, a zöld gombnak bizonyára marad a régi jól bevált funkciója.

    • mlzphoto

      igen, ha élőképes módban átkapcsolod videóra, akkor megfordul a funkció. köszi!

  • Szalatnyai István

    Ez is csak egy teszt ez is csak egy vélemény amit illik tiszteletben tartani. Ugyanakkor nem mennék el szó nélkül amellett, hogy egy MFT rajongó blogger miért kritizál egy olyan vázat aminek a fogása, ergonómiája fényévekkel jobb bármelyik!! MFT gépnél.
    Aki nem hisz nekem vegyen kézbe egy Pentax DSLR-t majd egy MFT-t. Fogást, ergonómiát nem lehet egy napon említeni annyival jobb a Pentax.

    • mlzphoto

      Nem vagyok m4/3 rajongó, csupán az felel meg a leginkább a háttérmunkára, amit végzek. Számomra, az én kézméretemnek és fizikai adottságaimnak például a GH3/GH4 formája, markolata, mérete ideális, eddig nem fogtam olyan vázat, amit jobban a kezembe öntöttnek éreztem volna. Kinek a papné, kinek a lánya..