Nagylátószög, én így szeretlek: a Panasonic-Leica DG Summilux 12 mm F1.4 Asph. tesztje

Az elmúlt évek során mondhatni számtalan, többek között nagylátószögű objektív is megfordult nálam, s egy idő után az ember már sejti, sőt, néha tudja is, hogy mire számítson, ha egy újdonsággal környékezi meg a hazai forgalmazó. A Panasonic-Leica DG Summilux 12 mm F1.4 Asph. objektívről például már előre tudtam, hogy felépítése hasonló lesz a korábban bemutatott Panasonic-Leica DG Nocticron 42.5 mm F1.2 Asph. Power O.I.S. lencserendszeréhez, hogy van rajta blendeállító gyűrű, hogy „nagyon össze van rakva”, és hogy nem lesz olcsó.

artsy

Aztán mikor végre kézbe kaptam ezt a szépséget – sejtés ide vagy oda – mégis meglepett, hogy milyen nagy: a DG Summilux 12 mm F1.4 Asph. körülbelül akkora, mint a Panasonic 12-35 mm F2.8 zoomja, és a tömege is valahol ugyanabban a tartományban mozog (335 gramm a 12 mm-es optika, míg a 12-35 zoom 305 gramm). Nem csoda, hiszen a nagy kezdő F-értéknek és a sok szép üveglencsének kell a hely. Apropó lencse: összesen 15 lencsetagot találunk 12 csoportba rendezve a fémtubuson belül; ezek között található 1 db ED, 2 db UED és 2 db aszférikus is.

front

A szűrőmenet átmérője 62 mm, a blende írisze 9 lekerekített lamellából áll, hogy szép, „krémes” legyen a bokeh. A blendét egyébként F1.4 és F16 között mozgathatjuk a fényképezőgépről vezérelve (ekkor a blendegyűrűt az „A”, azaz automatikus pozícióba kell mozgatni), de használhatjuk akár az „oldschool” megoldást, magát a rekeszgyűrűt erre a feladatra. A gyűrű egyébként csak látszatra mechanikus, az összeköttetés közte és az írisz között elektronikus. Ez azt jelenti, hogy bármilyen értékre tekerjük, a rekeszt a gyűrű forgatása nem változtatja, még félig lenyomott kioldóval sem látszik szűkítés/tágítás. Csupán kioldáskor kapjuk a beállított értéket.

aperturering

Ugyanígy működik a fókuszgyűrű, ami szintén elektronikus összeköttetésben áll a lencsetagokkal. A Panasonic-Leica DG Summilux 12 mm F1.4 Asph. egyébként belső élességállítású, azaz nem változik élességállításkor az objektív hossza, a záró lencsetagok nem mozognak, nem forognak.

ongx7

A tubuson csak az AF/MF kapcsolóját találjuk – mást hiába keresünk az időjárásálló felépítésű terméken. 70 x 70 mm a mérete, 20 cm a legkisebb tárgytáv a szenzorsíkjától mérve, így akár „makrózni” is lehet a Panasonic-Leica DG Summilux 12 mm F1.4 Asph.-val. Gyárilag kapunk hozzá fém napellenzőt, amire erős fényforrások mellett szükségünk is lehet, noha a becsillanások mértéke nem nevezhető kritikusnak ebben a kategóriában.

main

A Panasonic-Leica DG Summilux 12 mm F1.4 Asph. objektívet egy Panasonic DMC-GX7, és esetenként egy Panasonic DMC-GH3 vázon használtam, de inkább a GX7-et preferáltam az 1/8000 mp-re képes mechanikus zár miatt (F1.4 mellett erre szükségem is volt). Még mielőtt kitérnék az optika teljesítményére, mutatnék két összehasonlító képet, ahol a Panasonic-Leica DG Summilux 12 mm F1.4 Asph. egy Olympus M.Zuiko 17 mm F1.8 mellett tetszeleg:

comp1 comp2

Nem lehet eltusolni, a 12 mm-es Summilux nem egy csöppség, de kifejezetten jól áll a GX7 méretű és stílusú gépeknek:

views

Bevallom, ez már szinte megüti a pornográfia szintjét, de hátulról is szép látványt nyújt a mesterien összerakott objektív (gumigyűrű található a bajonett körül):

back

No, ha már részegre néztük magunkat a Summilux-szal, akkor lássuk végre, mi rejtőzik a csinos külső mögött. Vajon az optikai képességei egy szinten állnak a külcsínnel? Próbáim során a már említett GX7-et RAW-ban használtam, a képeken kizárólag az expozíciós értékeket módosítottam igény szerint, sem az élességhez, sem a kontraszthoz, vagy a „részletességhez” nem nyúltam. Első körben a képélességre voltam kíváncsi, ehhez a már jól bevált tesztábrámat használtam, íme:

center_sm corner_sm

A bal oldali képen a tesztábra közepe látható, míg jobbra a kép bal alsó sarka lett lefotózva. Amit én tapasztaltam: a Summilux már teljesen nyitott rekesz mellett is bitang éles képet ad, de ha a maximumot szeretnénk kihozni belőle, szűkítsük F1.8-F2 környékére, és akkor már valóban borotvál – középen. A diffrakció hatását F8 körül már látni lehet, de ha szükséges, még az F11-es érték is jó képminőséget nyújt. A sarkokban picit más a helyzet, ott ugyanis F2.8-F3.5-ig kell rekeszelni, hogy tökéletes legyen az összkép.

distortion

A geometriai torzítás minimális, csak akkor válik láthatóvá, ha kifejezetten négyzetrácsos témát fotózunk. Érdekességképp a Raw Therapee által konvertált képet is beletettem a fenti animációba, ami az objektív „nyers” torzítását is megmutatja (m4/3 rendszernél értelmetlen ennek a feszegetése).

focusbreathing

A Panasonic-Leica DG Summilux 12 mm F1.4 Asph. „fókuszlégzése”, azaz látómezejének változása a fókusztartomány két vége között csekély. Sokkal érdekesebb témakör a peremsötétedés, ami szerencsére szintén igen jól kézben van tartva ennél az optikánál.

vignette

F2.8-F3.5 között már szemmel nem látható a vignettálás, ami F1.4-en azért még viszonylag erős. Ez a jelenség egyébként a képélességet bemutató tesztábrás képeken is látható volt.

ca

Végül a színhibák mértékére szerettem volna fényt deríteni, ugyanis a való világban készített fényképeken csupán minimális élszínezés volt látható, és az is csak teljesen nyitott rekesz mellett. Ha F2-F2.5-re lerekeszeljük a Panasonic-Leica DG Summilux 12 mm F1.4 Asph.-t, akkor már semmi nem látszik a CA-ból.

A becsillanásoktól sem kell túlzottan félni. Noha a nagylátószögű optikáknál soha nem lehet teljes mértékben megszabadulni ettől a jelenségtől, ha erős fényforrást helyezünk a jelentbe, a Summilux szépen rajzolja a fénynyalábokat, és akár művészien be is építhetjük a kompozícióba. Képmintákat itt találtok!

endimage

A Panasonic-Leica DG Summilux 12 mm F1.4 Asph. egy kimagaslóan jó objektív. Nem csak esztétikumával, felépítési minőségével, hanem képminőségével is azonnal belopja magát a fotós szívébe. Aki a m4/3 rendszert használja fő rendszerként, annak csak ajánlani tudom ezt a terméket. Hivatalosan még nem kaptam információt az árát illetően, de félő, hogy közel 400 000 forintba fog kerülni. Magas ár ide, magas ár oda, a Panasonic-Leica DG Summilux 12 mm F1.4 Asph. tőlem egy aranyérmet kap, azaz „Kedvencem” lett!

kedvenc

Panasonic-Leica DG Summilux 12 mm F1.4 Asph.

A Panasonic-Leica DG Summilux 12 mm F1.4 Asph. objektívet a Panasonic hazai képviseletétől kaptam bemutatóra. Egyelőre még nem tudni, hogy hivatalosan mikortól lesz itthon kapható, és mennyi lesz az ára.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • János Balog

    Sok helyen néztem ezt az objektívet és mindenhol jókat írtak róla. Nekem viszont az jutott az eszembe, hogy ez a Fujifilm 16mm f1.4-nél nem kisebb és még drágább is lesz. :O

    • mlzphoto

      ha m4/3 rendszered van, ezt veszed. ha fujid, akkor azt – ez ilyen egyszerű 🙂

  • lozsar

    „kezdő f-érték” egy fix lencsénél? WTF?
    Aki a bokehballokra helyezi a hangsúlyt, az tuti nem csuk blendét. Ergo nyitva kurvára nemszámít milyenek a lamellák. Egy nagylátónál sokkal fontosabb milyen csillagot rajzol a fényforrások köré zárt blendénél.