Négy megszívlelendő tanács, ha nagyon hidegben akarsz fotózni

Akárhogy is nézzük (ha van hó, ha nincs) dübörög a tél (befagyott a szélvédőmosó folyadékom..), és bár hó még nincsen itt, Budapesten, de azért röpködnek a mínuszok, főleg éjjel. Aki ilyenkor sem riad vissza a zord időjárástól, és elindul egy éjszakai fotós túrára – mondjuk a Mátrába -, az jobb, ha felkészülten teszi mindezt. A hegyekben, ha tiszta az idő, még nálunk, Magyarországon sem ritka a -15°C, ami azért már nem túl egészséges a gépre nézve sem. Arról ne is beszéljünk, hogy mi van ilyenkor például az osztrák Alpokban, vagy a skandináv országokban.. A legszebb dolgok akkor történnek velünk, ha képesek vagyunk átlépni saját árnyékunkat, és elhagyjuk komfortzónánkat. Amint arra viszont már utaltam, ne ész nélkül rohanjunk ki a tundrába, hanem készüljünk fel rendesen. És az sem árt, ha a fotós felszerelésünk tűrőképességével tisztába kerülünk.

1. Öltözz fel!
Evidens dolog, hogy a hideg ellen védjük testünket, de a -15°C alatti hőmérséklet – főleg ha még a szél is fúj – nem gyerekjáték. Nem megfelelő öltözék választása esetén garantált a jó alapos megfázás, de a csupaszon kikandikáló bőrfelület akár durván meg is sérülhet; a fagy már fél óra alatt az égési sérüléshez hasonló sebet ejthet rajtunk. „Éjjel vaskos bakancsot, sínadrágot, vastag kabátot arcmaszkot, sí-szemüveget, sapkát, és két pár kesztyűt [sic!] viseltem. A kesztyűkbe kézmelegítőt is bedugtam, ami nagyon hasznosnak bizonyult a hideg ellen. Igen, ez tényleg sok ruha, de egy óráig simán kibírtam így a hidegben.” – írja Evan Pak, az eredeti cikk szerzője.

2. Amit lehet, még a melegben állíts be!
A kint töltött időből a legtöbbet akarjuk kihozni, ezért ott már ne kelljen fölöslegesen objektíveket cserélgetni, ne a dupla kesztyűben álljunk neki felcsavarni a cseretalpat a váz aljára, mert ez mind időpocsékolás! Még a melegben végezzük el ezeket az apró, de fontos teendőket; ha ügyesek vagyunk, és ismerjük a fényviszonyokat, akár már az expozíciós értékeket is előre beállíthatjuk.

3. Tartsd észben, hogy a nagy hidegben az akkuk teljesítménye jóval kisebb lesz!
Ha lehet, használj portrémarkolatot, így kétszerannyi áramot vihetsz magaddal. Ha tartalék akkukat is kiviszel, akkor azokat a bevetésükig mindenképp tartsd meleg helyen (pl. testközelben, vagy vegyi kézmelegítő közelében)!

4. Az objektív frontlencséje közelében eszedbe ne jusson (ki)lélegezni!
Ha ugyanis kilélegzel az optika mellett, a leheleted (egy része) biztos le fog csapódni az üvegfelületen, ami azonnal szépen rá is fagy, így búcsút inthetsz a fotózásnak! A frontlencsére fagyott párát kint a terepen elég nehézkes nyom nélkül eltávolítani, szóval érdemes vigyázni. Használj vezetékes távkioldót!

+1 tipp: nincs tökéletesen időjárásálló fényképezőgép, objektív!
Ha a hidegből visszamész a melegbe, a gépre fagyott pára megolvad, és a lehető legsunyibb módon be fog folyni a készülékek belsejébe. A hidegből melegbe váltás előtt tehát vegyük ki a memóriakártyát, helyezzük a fotómasinát és az objektívet egy légmentesen zárható nejlonzacskóba, és így vigyük be a lakásba. Várjunk legalább 12-24 órát, hogy a fotós felszerelés teljesen átvegye a szoba hőmérsékletét, így legalább a többletpára okozta víz nem fog kárt tenni az elektronikában.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • Én

    3. ról jut eszembe, az elektromos autók előretörése. Aha, majd ha fagy. 🙂

    • Rufi

      Mire gondolsz? Norvégiában van a legtöbb egy főre jutó elektromos autó és 2025-től nem is lehet majd kapni “hagyományos” autót náluk. Ott pedig elég gyakran fagy.

      • Én

        Mindezt úgy képzelik elérni h eladják a szénhidrogén kincsüket külföldre, aminek az árán fosszilis energiával előállított import termékeket vesznek maguknak, az így megteremtett jólétre alapozva elektromos autóval szeretnének furikázni, ami másfelől inkább egy divathullámot képvisel mint sem a racionalitásból származó következményt. Ehhez a tervhez a vízenergiából helyben nyert elektromos áram ad nekik lökést, ami elég sajátos egyedi adottság. A jövő közlekedésére csekély hatással lesz a norvég példa. Nekem van már itt jóslási referenciám: lsd. GoPro és tsa-i hanyatlása. Már csak azt kellene elérjék, h a kamionok, repülők és hajók legyenek elektromosak. De gondolom már bent hevernek a fiókban a tervek. Szóval nem elég ha a befőtt a plázából hazajut. Vagy talán mégis: ha ott terem. Gondolom már ezzel is kísérleteznek…

        • Elektromos, áramszedős kamionokkal már kísérletezik a Scania.
          Hogy egyedi adottság a vízenergia? És? nem szabad kihasználni?

        • Rufi

          Ez már nagyon nem tartozik ehhez a témához, én csak azért hoztam fel a norvég példát, mert azt hittem, arra gondolsz, hogy a hidegben az akksik miatt nem használhatóak az elektromos autók.

  • Dalnoki István

    “Öltözz fel” opcióhoz: alulról felfelé rétegezzünk… Nem nem elég a -15 °C-nál a vastag nadrág, nyugodtan vegyél fel alá aláöltözéket, harisnyát! Az ember alulról felfelé fázik (lábfejtől felfelé értendő), ergo a lábaidat derékig fel kell öltöztetni. 🙂
    Ha nem is veszel fel bakancsot, ajánlott a vastag bakancs-munkászokni, vagy a sima bakancszokni… lábszárakra harisnya, neoprém aláöltözék, és erre a nadrág. 🙂

    “helyezzük a fotómasinát és az objektívet egy légmentesen zárható nejlonzacskóba, és így vigyük be a lakásba.”

    S a masina mellé a zacsiba rakjunk silicone golyókat tartalmazó tasakot… 🙂 (Nálam a fényképezőgép táskák alaptartozéka. 🙂

    • Én két zokni, két nadrágban szoktam menni megfagyni 😀 Néha kevés.

  • Ajtay Zoltan

    “a nagy hidegben az akkuk teljesítménye jóval kisebb lesz”; valoban a mai Li-Ion akkuk a nagy hidegben eleg hamar kimerultnek tunnek, de szerencsere a bennuk levo energia (toltes) nem vesz el, csak hidegen nem adja le az akku. Felmelegitve ismet kiveheto. Elofordult, hogy kb. -12C-ban allvanyrol madarasztam, s eleg hamar jelzett gep, hogy nincs szufla (persze ehhez a stabilizatoros objektiv hasznalata is besegitett). A nadragzsebben volt a ket csereakku, igy nem volt nagy drama, es oda tettem a ket fagyott akkut. Mikor hazaertem, visszateve az addigra mar felmelegedett akkukat, ismet maximumot mutatott a vazon a kijelzo…. Azota neoprenbol varrattam egy burkolatot az also markolatra, az eleg jol vedi a hidegtol, javaslom barkinek akarmilyen vedobugyi hasznalatat.
    A fagyban kilegzessel pedig nemcsak a frontlencset erdemes elkerulni, hanem az optikai keresot is, bar ez a kepminoseget nem befolyasolja, csak epp a rafagyott paratol nem latunk semmit…. A Canonnak ugyan letezik “Anti-fog Eyepice” neven erre valo szemkagyloja, de inkabb egy megnovelt gumival rendelkezo darabot valasztottam, ez jobban ved a hoviharban, de ennel is erdemes kerulni a beleszuszogast….

  • Wagner úr, a kékszakáll

    Ha nem öltözöl fel eléggé, akkor nem csak hogy fagyoskodsz, hanem a reakcióidőd is jelentősen megnő. És minap ültem a lesben pár órát és sokszor lemaradtam a madár lecsapásáról, holott egy hónapja a +6 fokban gond nélkül megfogtam azt a pillanatot. A -5 fokban kb. egy tized másodperccel nőtt a reakcióidőm ami egy madaras akciófotónál nagyon nem mindegy, én speciel lemaradtam az ideális pillanatról. Dupla kesztyű, az ujjad begyén egy apró kivágással, ahol a mutatóujjadat kit tudod dugni és azzal exponálni.

    • Ajtay Zoltan

      Ha a kompozicio fix, es minden be van allitva, azaz nem kell a geppel matatni, akkor megoldas lehet az ujjak lefagyasa ellen a vezetekes (vagy radios) tavkioldoval “zsebbol loni”. Persze a reakcioido ettol meg nem lesz jobb…