Bevezető, külsőségek
Hogy egyből egy közhellyel kezdjek: a fényképezéshez fény kell, a fényt, a fény mennyiségét, intenzitását pedig mérni kell, hogy a megfelelő expozíciós értékekkel dolgozhassunk. Azonban egyesekben – jogosan – felmerülhet a kérdés, minek dedikált fénymérő, ha manapság már minden fotómasinában van beépített fénymérő modul, ami ráadásul többféle mérési módszer használatára is képes (középre súlyozott, mátrix, kiértékelő stb.). Nos, alapvetően kétféle mérési eljárás létezik: az egyik a visszavert fényt, míg a másik a beeső fényt méri. A fényképezőgépek a (témáról) visszavert fény mennyisége alapján állítják be az expozíciós értékeket (18%-os szürkét alapul véve), míg a fénymérők a (témára) beeső fénymennyiséget értékelik.
A visszavert fény mérésénél – mindegy, milyen módot választunk – fennáll a veszélye annak, hogy a fényképezőgép fénymérő modulját becsaphatják a tonalitásban, a színben, a kontrasztban való eltérések, a háttér világossága, a felületi textúrák, és a téma alakja(i). Szóval, a visszavert fényt mérő műszerek tudásuknak megfelelően teszik a dolgukat, ám nem veszik számításba (nem is képesek rá) a jelenet egyéb faktorait – gyakorlatilag mindent egybegyúrnak és közepes tónusként (18%-os szürkeként) vesznek számításba, a visszavert fény alapján történő mérés a témát semleges szürkeként fogja értelmezni. A szürkénél világosabb felületek, mint például egy fehér lap, többletfényt vernek vissza, ezért a fényképezőgép mérőegysége sötétebbként fogja értékelni, mint amilyen valójában. A szürkénél sötétebb területek viszont – mivel kevesebb fényt vernek vissza – túl lesznek „húzva”, azaz világosabbként jelennek meg, mint amilyenek valójában.
Akkor hát a fényképezőgépek fénymérői mind hibás elv szerint működnek? Nem, mivel egy jelenet általában vegyesen tartalmazza a világos és a sötét területeket, melyek összessége optimális esetben pont kiadja a semleges szürkét. Visszaverődő fényt mérve nem is lehet másképp megoldani a fénymérést – ezért is van adva az „expozíció korrekció” funkció, amit például ha egy adott, statikus fényű környezetben beállítunk, helyesen exponált képeket kapunk.
Ezzel szemben a beeső fényt mérő műszer a beérkező fény intenzitását méri, így pontos és következetes expozíciós értékeket kapunk attól függetlenül, hogy a téma környezetében mennyi a túl világos és a túl sötét részlet. A színek, a tónusok, az árnyékok mind megfelelően exponáltak lesznek. A dedikált fénymérővel mindig a csúcsfényekre kell mérni, hogy ne legyenek túlexponáltak a fotóink! Így például olyan portrénál, ahol természetes fényt használunk, a portréalany arcának azon a felén kell elvégezni a mérést, amire a fény esik.
Nos, most pedig térjünk a bemutató tárgyára, a Sekonic egyik legújabb fénymérőjére, a Litemaster Pro L-478D-re!
A Sekonic Litemaster Pro L-478D a gyártó saját állítása szerint a világ első, érintőképernyővel (rezisztív jellegű) szerelt fénymérő műszere, aminek előnye kézenfekvő: a kezelőfelület rendkívül egyszerű, könnyen áttekinthető és gyorsan használható. Az eszköznek összesen négy fizikai gombja van: az egyik a bekapcsolásra, a másik a fénymérésre, a harmadik a mért adatok elmentésére, míg a negyedik a menü megjelenítésére való.
A készülék szélein egy puha, csúszásmentesítő gumicsík fut körbe, aminek használat közben csupán egyetlen hátrányát fedeztem fel, és ez a lenti képen is jól látszik: a puha gumi nagyon szereti összeszedni a szöszt, amit utána nehéz, de egyben fölösleges is lepucolni, hiszen a takarítást követő első percben újra beporosodik.
A Litemaster Pro L-478D-vel vakuk által kibocsátott fény is mérhető, a mérőműszert vakuszinkron port segítségével lehet szinkronizálni világítórendszerünkkel (mérés indításakor, gombnyomásra elsüti a gép a vakukat). A mérőműszer képes arra is, hogy a természetes fényt és a rendszervaku fényét egyszerre mérje. Ekkor a kijelző alsó részén, a skálán kék (vaku) és narancssárga (természetes fény) sáv mutatja a fényforrások intenzitását.
Modern eszközről lévén szó, a Litemaster Pro L-478D-n USB aljzat is található, aminek segítségével számítógépünkkel is összeköthetjük. A mellékelt „Data Transfer Software” segítségével kalibrálható a fénymérő, és saját fényképezőgépünknek megfelelő profil is elkészíthető.
A Sekonic Litemaster Pro L-478D két AAA méretű elemmel/akkuval működik, ami hely- és súlytakarékos megoldás.
A fénymérő fejegysége jobbra 180 fokban, balra 90 fokban forgatható el. A kupolát süllyesztve vagy kitolva lehet használni. Süllyesztve sík témák fénymérésére lehet használni, mint például festményekhez, dokumentumokhoz, vagy több fényforrás egyszerre való használatakor szűrten is megmérhetjük az egyik és a másik intenzitását. Kitolt kupolával a térbeli témákra (pl. személyek, épületek stb.) eső fényt mérhetjük.
A Litemaster Pro L-478D 140 grammos tömegével (elemekkel együtt értendő), 57 x 140 x 26 milliméteres terjedelmével ingzsebben is kényelmesen elfér, így bárhová magunkkal vihetjük.