Videofelvétel, értékelés
Akinek már volt a kezében Panasonic fényképezőgép, az tisztában van vele, hogy mozgóképfelvételek készítésére ennyi pénzért gyakorlatilag nincs jobb megoldás, mint amit ez a japán gyártó nyújt. Az LX15 sem gyengélkedik e téren, noha azért ne számítsunk a GH sorozattal azonos teljesítményre. A gépen nincs se mikrofon be-, se fejhallgató kimenet, de ez nem is várható el egy ekkorka fényképezőgéptől. Mint az állóképeknél, úgy itt is választhatunk kedvünkre a fotóstílusok, illetve a digitális szűrők közül. Természetesen a remek képstabilizátor is bekapcsolható videóink alá.

A DMC-LX15 AVCHD és MP4 formátumokra képes, nyilván az utóbbit érdemes használnia annak, aki a későbbiek során majd szerkeszteni szeretné képanyagait. MP4 formátumban alábbi felbontás, képfrissítési frekvencia, illetve adatsűrűség áll rendelkezésünkre:

Aki szeretné, az Full HD-ban lassított felvételt is választhat (120 kép/mp), amit aztán 25 kép/mp-es frekvencián ment a gép. Ez esetben viszont nem lesz hangja a videónak (érthető), nem használhatjuk a képstabilizátort (bosszantó), és nincs AF felvétel közben (érthetetlen).
Sem 4K-ban, sem Full HD-ban nem a teljes szenzor dolgozik, így mindkét esetben, de eltérő mértékben képkivágással kell szembesülnünk. 1920 x 1080 formátumban ez azt jelenti, hogy az ekv. gyútáv tartomány 30-90 mm-re, míg 4K formátumban ekv. 36-108 mm-re módosul, azaz elveszítjük az igazán nagylátószögű értékeket.
A mozgóképeket P, A, S, M módban vehetjük fel, bekapcsolhatjuk a zebracsíkokat, amivel jól kiemelhetjük a túlexponált részeket. Háromféle zebraminta közül választhatunk: az egyik 80%-os, a másik 100%-os kiégés esetén jelenik míg, míg a harmadikat magunk paraméterezhetjük. Van élkiemelés, amivel a kézi élességállítást könnyíthetjük meg. Cine profilokat ne is keressünk, ez nem egy videózásra kiélezett készülék.

Az automatikus élességállítás összes módja mozgóképfelvételkor is él; az AF gyors és halk, akár az érintőképernyővel is megmutathatjuk a gépnek, hová fókuszáljon. Azonban gyakran előfordul, hogy az AF a kontrasztérzékeléses rendszerekre jellemző mozgást végez, ami bezavar a videóba. Nem hiába nincs jobb a kézi élességállításnál.

A beépített mikrofon tűrhető hangminőséget produkál; a szélzajcsökkentés standard, erős, vagy kikapcsolt állapotú lehet. Az LX15 mozgókép-minősége közepes/jó, de vannak olyan konkurens fotómasinák, amik azért egy fokkal jobban dolgoznak, és a teljes szenzort bevetik felvételkor.

Értékelés
A Panasonic DMC-LX15 hozza a legendás LX sorozattól megszokott minőséget, funkcionalitást. Noha ergonómiailag nem tökéletes, azt hiszem, ebben a kategóriában nem is lehet olyat elvárni/találni. A készülék erős oldala a gyors, pontos AF rendszer, a jó képminőség, az alacsony zajszint (ISO 1600-ig mindenképp), a nagyobb testvérektől származó funkciók és szolgáltatások, a praktikus érintőkijelző, a hasznos videós funkciók, a fényerős optika, vagy a hatékony képstabilizátor. Hátrányai a hiányzó elektronikus kereső, a hiányzó ND szűrő (videózáskor igen fontos lenne), és az összezavaró rekeszgyűrű (változó kezdő F-értékű zoomobjektívek esetében nem túl praktikus megoldás). Ezek ellenére tőlem jár neki a bronzérem, azaz „Jóféle” kis gép lett ez!

Panasonic DMC-LX15
A Panasonic DMC-LX15 fényképezőgépet a Panasonic Magyarországi képviseletétől kaptam bemutatóra. Az LX15 bruttó 217 000,- Ft környékén vásárolható meg a márka forgalmazóinál. A DMC-LX15 műszaki paramétereit itt találjátok.





Meggyőztek a mintaképek. Nekem bejön. Kell ennél jobb? Kár h számomra már megkésve fejlesztgetik az 1″ érzékelők köré a kompakt vázakat. Kompat-tükrös-milc bejárt úttal vissza kompakt? Áh ez már elszaladt…
Jó meg szép, de még mindig nem értem hogy miért kell 20-21 Mp rápakolni egy 1″ érzékelőre. Sony elkezdte az RX100-al vagy 4 éve és mindenki őket követi. ( vagy tőlük veszi a szenzort és mind szinte ua )
A mobiloknál is rájöttek hál istennek hogy a kevesebb több és 12 Mp környéken kezd beállni a dolog.
Ha megnézzük APS-C meg FF is 24 Mp környék van, és még ott is érezni a zajt bizonyos ISO felett. ( sony a7s is visszalépett 12 MP-re )
Kíváncsi lennék hogy lesz- e ( és hogy melyik gyártó ) aki visszalép 10-14 Mp környékére, mert ezekkel a minőségi fényerős optikákkal nem rossz kis zsebgépek lennének. ( mielőtt még jön megszólnátok, volt RX100 és RX100 m4 is, de nem tetszett a zaj már ISO 400 felett, videóra viszont tökéletes kis all-in-one cuccok )