Panasonic DC-GH5S – csak profi filmkészítőknek?

Videofelvétel

A DC-GH5S videofelvétel téren mindazt tudja, amire már a DC-GH5 is képes volt. Azonban akadnak olyan újdonságok, amik akár komoly különbséget jelentenek a két fényképezőgép között. A pár oldallal korábban bemutatott táblázatban láthatók a GH5S paraméterei, amelyekből kiderül többek között az is, hogy az újonc immár nincs lekorlátozva a 4K-nál némileg szélesebb C4K módban (avagy DCI 4K – Digital Cinema Initiatives, 4096 x 2160 pixeles képméret): a 23,98 és 24 fps fölött választható a 25, a 29,97, az 50 és az 59,94 fps képfrissítés is attól függően, hogy milyen rendszerfrekvencián (PAL, NTSC, Cinema) használjuk a fotómasinát.

A Panasonic DC-GH5S képes arra, hogy egyszerre küldje az adatokat belső és külső tárolóra (SD kártyára, illetve külső felvevőre). A normál méretű HDMI aljzaton keresztül 23,97, 24, 25, illetve 29,97 fps frekvenciájú, 4:2:2 10-bit színfelbontású videojel mehet ki, miközben a memóriakártyára is íródik az adatfolyam. 50 és 59,94 fps mellett viszont csak vagy/vagy alapon mehet a rögzítés, tehát egyszerre nem lehet két helyre írni. Az 50 és az 59,94 fps frekvenciájú jelet 4:2:0 8-bit módban memóriakártyára, 4:2:2 10-bit módban külső felvevőre lehet küldeni. Ha esetleg nem lenne érthető, hogy mit is jelentenek ezek a számok, kérlek, olvasd el rövid összefoglalómat, amit ide kattintva találsz.

Hangosan felkacagtam viszont az egyes video-formátumok választásakor felugró figyelmeztetésen, ami teljesen fölösleges, és csak hátráltatja a munkafolyamatot. Mindenki tisztában van azzal, hogy egyes felvételi formátumok „nagyobb fajsúlyúak”, és erősebb számítógép kell majd a szerkesztésükhöz. A Panasonic szakijai helyében én ezt a felugró, zavaró figyelmeztetést egy firmware frissítés során eltüntetném.

Szintén említettem már korábban, hogy a GH5S eleve úgy érkezik, hogy a lapos V-LogL profil már eleve telepítve van, tehát azt nem kell külön megvásárolni a géphez. Ennek a profilnak az előnye, hogy a lehető legnagyobb dinamikát nyújtja, ami kihajtható a 4:2:2 10-bites módból. A GH5S-nek van egy V-LogL előnézeti funkciója is, így ha aktiváljuk ezt a segédfunkciót, akkor a kijelzőn úgy fogjuk látni a képet, ahogy az rögzítésre kerül. Ha azonban a felvételt már nem akarjuk utómunkázni (színezni, színkorrekciózni), használhatjuk a beépített profilokat is, mint például a Like709-et, ami remek választás „általános jellegű” jelenetekhez. Persze, egy a szabadidejében filmkészítéssel foglalkozó felhasználónak nem minden esetben van szüksége ezekre a profilokra, hiszen nem kell minden áron „színhelyesnek” lennie, nem kell a felvételt más kamerák képéhez igazítania.

A GH5S-ben megtalálhatók ugyanazok a segédeszközök, amikkel az igazán profi kamerákban és videoszerkesztő szoftverekben egyaránt találkozhatunk: a Waveform kijelzés, illetve a Vectorscope funkció. A Waveform kijelzéssel nem csak azt tudhatjuk meg, hogy hány világos pixel van a képen, hanem azt is, hogy ezek hol helyezkednek el – tekintsünk rá úgy, mint egy kibővített hisztogramra. A Vectorscope segítségével a színhelyességet és színtelítettséget ellenőrizhetjük. Mindkét diagram mérete fix, de a kijelzőn tetszés szerint mozgathatjuk ezeket.

A GH5S immár nem csak maga generálhat időkódot, hanem azt külső jelforrásból is fogadhatja. Ennek önmagában nincs sok haszna, de ha több kamerát használunk egy közös produkcióban, akkor óriási segítséget jelent a szerkesztőnek/vágónak, hogy nem kell „szinkronjeleket” keresgélnie az anyagban, hanem minden gép „egy húron pendül”. Amint fentebb már ezt is említettem, a GH5S vakuszinkron aljzata lett módosítva, hogy a készülék a timecode jelet ne csak küldeni, hanem kintről fogadni is tudja.

Természetesen a GH5S-sel is készíthetünk gyorsított/lassított videókat is. Ráadásul már egészen 240 kép/mp-es képfrekvenciát is választhatunk Full HD felbontás mellett, igaz, ekkor kissé vág a gép a képméretből. Viszont egészen pontosan 200 fps-ig (inkluzíve) vágás nélkül is megúszhatjuk. Íme, a képméret 200 és 240 fps mellett:

A gyorsított, vagy lassított felvételek kimeneti frekvenciáját is beállíthatjuk, így nem csak a szokásos 24, 25, vagy 29,97 fps áll rendelkezésünkre, hanem 50, 59,94 fps is.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...