A kétkerekű UFO: Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra

Az alkalmazás és a mérések

Csakúgy, mint például az Electric Scooter 4 Pro esetében, az Ultrához is ajánlott letölteni a Xiaomi Home alkalmazását. Bár a roller a szoftver nélkül is használható, többféle beállítás elvégzése csakis az alkalmazáson keresztül lehetséges. Miután letöltöttük az ingyenes programot, kapcsoljuk be a telefonon a Bluetooth modult, aminek közreműködésével majd összekapcsolhatjuk az okostelefont a rollerrel. Indítsuk el az alkalmazást, majd kövessük az utasításokat (pl. olvassuk be a telefon kamerájával a roller oldalán található QR kódot stb.). Ha összepárosítottuk a telefont a járművel, akkor jöhet a kötelezően megtekintendő videó a roller biztonságos használatáról.

Az alkalmazás következő funkciói már sokkal izgalmasabbak: a fő információs paneleken láthatjuk az elméletben megtehető távolságot, az akkumulátor töltöttségét, a kiválasztott közlekedési módot (én kizárólag S+ módban használtam a gépet), a napi kilométer-számlálót, az átlagsebességünket. Itt zárhatjuk le a rollert is, ami egyfajta riasztóként is szolgál: ha valaki megpróbálja elvinni a járművet, akkor az csipog és nehézkesen tolható a motorzár miatt. Nem egy életbiztosítás, de a semminél ez is jobb. Persze, bekapcsolhatjuk, hogy a hátsó lámpa mindig világítson (függetlenül attól, hogy a világítás be van-e kapcsolva), és kiválaszthatjuk a regeneratív fékezés hatásfokát, erejét (nagyjából ugyanakkora erővel fékeződik a roller mindhárom esetben).

A további beállítások alatt számtalan paramétert és információt találunk, ezeket az alábbi képről tudjuk leolvasni (például értékek kijelzése metrikus rendszerben, akkuinfó, rollerinfó, gumiellenőrzés intervalluma, firmware frissítés és még sorolhatnám, de nem teszem).

A Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra hasmagassága terhelés nélkül kb. 13,5 cm, ami egy átlagos „városi” rollerénél több, de a magasabb járdaszegélyekről inkább ugratva, vagy a járműről leszállva, azt tolva menjünk le. Bár a lábtér „doboza” fémből van, az alja műanyag, így sérülhet, ha odacsapjuk a gépet.

Természetesen végrehajtottam pár tesztet, ami jobb rálátást enged a Xiaomi Electric Scooter 4 Ultrára: a gyorsulás, a kapaszkodóképesség mellett a féktávot is lemértem, de a gyakorlati hatótávolságra is kíváncsi voltam. Gondolom, időközben már mindenki tisztában van a méreteimmel, de a pontosság kedvéért leírom még egyszer a releváns számokat: 105 kg testsúly, 175 cm testmagasság – laza szárú melegítőnadrág, hosszú ujjú póló volt rajtam minden esetben, amikor felszálltam a rollerre. És akkor lássuk, mit mértem én:

A féktáv méréséhez letettem egy 8 méteres mérőszalagot az aszfaltozott, minimálisan poros útra, majd felgyorsultam a jármű által elérhető maximális 25 km/órás sebességre. Már a fékezés előtt fékező testpozíciót vettem fel (testsúly hátra, minél lentebb), majd amint az első kerék elérte a mérőszalagot, teljes erővel meghúztam a fékkart. A szoftverben a legnagyobb regeneratív fékerő volt beállítva, de tucatnyi próbálkozás és állítgatás után is nagyjából ugyanaz a féktáv jött ki: kb. egy autóhossznyi a fékút, azaz 4,6-5 méter kellett a teljes megállásig. Ha a forgalomban egy vészhelyzetkor még hozzávesszük ehhez a reakcióidőt, akkor még legalább egy 7 méternyi távot tegyünk hozzá.

A gyorsulást teljesen feltöltött akkuval, S+ módban, jó lendülettel ellökve mértem. Mivel azt nem lehet beállítani, hogy ne kelljen elrugaszkodni a járművel ahhoz, hogy a motor is beinduljon, ezért ez az érték erősen egyénfüggő. Nem mindegy, mekkora a roller terhelése, mekkora a légellenállás, a hőmérséklet, az akku töltöttségi szintje, milyen erővel rugaszkodunk el álló helyzetből stb. Szóval, nálam 5,69-5,8 mp közti értékek jöttek ki „0”-25 km/ó gyorsulásra.

Érdekes kérdés a sebességmérő pontossága is. A Xiaomi Electric Scooter 4 Pro-nál nagyon pontos volt a kijelzett sebesség – már amennyire azt egy telefon GPS rendszerével le lehet mérni -, ám az Ultra jellemzően 2-3 km/ó-val többet mutatott a valósnál. Ez alapvetően nem baj, igazából sok jelentősége sincs, de van, akinek ez is egy fontosabb szempont lehet.

A gyártó szerint egy akkutöltettel akár 70 kilométeres táv is megtehető. Igen, tudom, hogy mindenki szeret egy picit sokat mondani, de a Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra esetében annyira nem mondtak nagyot: a XII. kerület Hegyvidéket járva, állandóan S+ módban, „csutka gázzal” sem tudtam lemeríteni a roller akkuját. Előbb fáradtam el én, mint az áramforrás! A legdurvább kínzás az volt, amikor mentem egy olyan János-hegyi kört, ahol nem csak aszfalton, hanem terepen is rendesen „megrángattam” a kis gépet. Ez a kör kb. 26 kilométernyi volt, de utána még mindig 35%-os töltöttséget és 25 km-es hatótávot jósolt az alkalmazás. A lenti térkép csak a feljutás útvonalát mutatja, az erdőben, a „poros” utakon megtett útvonalat, és a lefelé menetet nem.

Kattints!

Szóval, csak tippelni tudok, de szerintem itt, hegyen-völgyön, az én súlyommal a 35-40 km is reális, ha viszont városban, sík terepen, jó aszfalton kellene mennem, akkor az 55 km is reális távolság lenne. Ha pedig valaki nálam kisebb (széltében és magasságában egyaránt), könnyebb, akkor a 70 km sem tűnik elképzelhetetlennek. Rengeteg tényező befolyásolhatja a hatótávot, így ez is egyén- és esetfüggő.

Összefoglaló és értékelés

A Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra jelenleg a gyártó elektromos rollereinek csúcsa, ami látszik is a jármű minden porcikáján. Persze, semmi sem tökéletes (hiszen akkor nem lenne hová továbbfejlődni), de az Ultra azért közel jár hozzá. A negyedik emeleten lakom, nincs lift a házban, így minden esetben ölbe véve kell fel- és levinni a rollert, ami így, 50 fölött, már nem esik olyan jól, de ennek dacára is mindig mosollyal az arcomon, izgatottan várom, hogy végre feltöltődjön a roller akkuja, hogy egy újabb kalandra vihessem a gépállatot. Szerencsére a kaland itt nem pejoratív értelemben értendő, hiszen az erős motorja és a kellemes rugózása tényleg élménnyé teszi a túrázást. A nagy kapacitású áramforrás nagyon jó hatótávot tesz lehetővé, így hát nem kell sajnálkozva elbúcsúzni a haveroktól, akik elektromos bicajukkal még mennének 10-15 kilométert. A Hegyvidék sem fog ki rajta, hiszen a legtöbb emelkedőn még alattam is felmegy az Ultra (persze, biztosan akadnak szép számmal olyan lejtők is, mint amilyen a Kiscelli út, de ott még autóval is kemény dió felmászni). Ami viszont a lehetséges Xiaomi Electric Scooter Hipert illeti, jó lenne látni benne két ilyen motort (elől-hátul egy-egy), elől és hátul tárcsaféket (legalább Bowden-huzalosat), más kijelzőt, amin az információk akár erős napsütésben is jól láthatók, a Pro-féle mágneses töltés-csatlakozást, illetve kikapcsolható csipogást, ha 30-cal, vagy annál gyorsabban gurulunk. Jó lenne, ha az alkalmazásban ki lehetne kapcsolni a regeneratív féket, és a roller motorjai ellökés nélkül is indulnának. Nehéz eldönteni, hogy „Ajánlott”, vagy „Kedvenc” bilétát adjak neki, mert a fék itt-ott azért okozott kellemetlen pillanatokat. Bízva abban, hogy a Xiaomi tovább csiszolja ezt a gyémántot, megelőlegezem neki a „Kedvenc” plecsnit.

Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra

A Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra elektromos rollert a gyártó hazai képviseletétől kaptam kölcsön. A termék honlapja itt található.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...