Működés, újdonságok, kiemelt funkciók és szolgáltatások
Nos, kezdjük a Panasonic S5IIx jellemzését azzal, hogy a masina kb. kétszer olyan gyors jelfeldolgozó motor köré épül, mint ami az elődmodellben tevékenykedett. Nem csoda hát, hogy akár 30 kép/mp-es sorozatfelvételi sebességet tudunk elérni az elektronikus zár használatával (a mechanikus zárral 9 kép/mp a csúcssebesség AFS használatával). Ehhez társul, hogy az átmeneti tároló (a puffer) kb. 200 RAW (vagy 300 JPEG) kép tárolására elegendő helyet biztosít, így mire ezt megtöltjük, a fényképezőgép már a korábban lőtt képeket rég kiírta SD kártyára.
Viszont kétségkívül a legnagyobb újítások közé tartozik a fázisérzékelős autófókusz: az S5IIx AF rendszere összesen 779 érzékelővel rendelkezik, ráadásul ezek a képalkotó terület túlnyomó részét lefedik 41 x 19 sor/oszlop leosztásban. A teljesen megújult automatikus élességállító rendszer továbbá új, „tűpont” méretű fókuszterületet is biztosít a fotós részére – az élességállítás során ráadásul a fókuszmező alatti rész kinagyított képét látjuk, így biztosak lehetünk benne, hogy a megfelelő helyen áll tökéletesen élesre a rendszer.
Az új fókuszrendszer zoomolás közben is élesen tartja a témát, ha AFC (folyamatos élességállítás) módot használunk, így nincs életlen kép sorozatfelvételkor. Amennyiben szükségünk lenne a fókusz mikro-beállítására, a rendszer erre is ad lehetőséget, azaz akár 40 objektív regisztrálható a fényképezőgép menüjében finomhangolásra (és ezek adatait el is tárolhatjuk).
Kattints!
A gyártó új gépeiben mutatta be az Active I.S. technológiát, ami a korábbiaknál jóval hatékonyabb képstabilizációt ígér. Saját próbáim szerint, ha nem is radikális mértékben, de elég hatékonynak tűnt a stabilizáció. A fenti képen látható, hogy 60 milliméteres gyújtótávolság esetében még a 1/2 másodperces záridőt is könnyűszerrel stabilizálta a rendszer. A mérnökök az új IS-t elsősorban a filmkészítők munkájának megkönnyítésére, a vloggerek igényeire szabva fejlesztették ki. Például a „sétálós kamerába beszélős” felvételek így jóval élvezetesebbek, stabilabbak lehetnek.
A Panasonic S5IIx-ben bemutatkozik az úgynevezett Live View Composite (élő előnézeti kompozit kép) képalkotási mód, ahol hosszú expozíció során a képfeldolgozó egység csupán a fényes részleteket frissíti és menti, a sötét részeket meghagyja sötétnek, így például csillagsávok felvétele igazi élvezetté válik.
Egy apró változás, de sok bosszúságtól menti meg a fotóst: az elektronikus keresőt aktiváló szenzor a kereső aljáról annak tetejére költözött, így a véletlen, nem akart képernyő kikapcsolásnak búcsút inthetünk. Aki fotózott már csípő magasságban a kijelzőt használva, az tudja, mennyire idegesítő, amikor a gép kijelzője egyszer csak elsötétül, mert túl közel tartottuk azt hasunkhoz, így átváltott az EVF képére. Másik újítás, hogy a kis botkormány immár nyolc irányban mozgatható, valamint nagyobb a felülete, ami az ujjbegyünkhöz simul, így kényelmesebb, biztosabb a használata. A mérnökök még a nyakpántot fogadó füleket is áttervezték, az új kialakításnak köszönhetően már nem hallatszik bele semmiféle zörgés a filmfelvétel hangjába.
Az S5IIx aktív hűtése az elektronikus kereső házában, a vakusaru előtt található. A ventillátor elölről szívja be a friss levegőt, majd azt a vázban két oldalra elosztva fújja le. Működés közben nem igazán hallani a többféle móddal rendelkező egységet: AUTO1 esetében a rendszer automatikusan vált lassú és normál sebesség (hatékonyság) között; AUTO2-nél a rendszer maga dönti el, hogy lassú, normál, vagy kikapcsolt állapotba helyezi a hűtést. A két automatikus mód mellett választható továbbá manuálisan a gyors, a normál, a lassú, vagy a „kikapcsolva”. 4K és afölötti felbontások mellett – főleg meleg környezetben, és hosszabb snittek rögzítésekor – mindenképp érdemes valamelyik automatikus módot használni, hogy elkerüljük az esetleges túlmelegedést és az azt követő pár perces kényszerpihenőt.
A Panasonic S5IIx magnéziumötvözetből készült váza olyan szigeteléssel van ellátva, ami por- és cseppálló, ezért „zordabb” időjárásban sem kell egyből menedéket keresni. Ez, persze, nem jelenti azt, hogy a masina vízálló, esőben – csakúgy, mint más elektronikai eszközzel – inkább maradjunk védett helyen.
A cikkben már többször említettem a két memóriakártya foglalatot. Ezek használati módja a fotógép menüjében konfigurálható: választhatjuk a tükrözést, ahol minden, amit felveszünk párhuzamosan íródik mindkét kártyára, így kvázi egy biztonsági másolatot is kapunk azonnal, de választható a szeparált felvételi mód is, ahol a videó az egyik kártyára, az állókép a másikra kerül. Mivel a memóriakártyákat használat közben is cserélhetjük, ezért a folytonos felvétel is megvalósítható: ha betelik az egyik kártya, a gép elkezd a másikra írni, közben már cserélhetjük is a megtelt adattárolót egy üresre.
Bővíthetőségének hála a Panasonic S5IIx egy teljes, mobil „filmstúdióvá” építhető ki. A DMW-BGS5 portrémarkolattal több energiához jutunk (plusz akku), a DMW-SHGR1 mini háromláb-markolat öszvérrel kényelmesen készíthetjük vlogjainkat, ami nem utolsósorban az eszközön elhelyezett vezérlőknek is köszönhető. Az XLR mikrofon adapterrel pedig 4-csatornás hangot vehetünk fel filmjeinkhez. És akkor még nem is említettem a Panasonic puskamikrofonját, a rendszervakukat, a LED fényt és még sorolhatnám.