A Sigma 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Art bemutatója

Nem sokkal a hivatalos bejelentés után már kézbe is vehettem a Sigma legújabb lencserendszerét, a 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Artot. Anno a bejelentő hírben is írtam, „Ilyen halszemobjektívet még nem látott a világ: F1.4-ről indul a Sigma újdonsága!”, s valóban, ilyen optikai csodát még tényleg nem látott a világ – de nem csak az F1.4-ről induló blendenyílás miatt különleges az új Sigma! Még mielőtt elkezdeném az objektívvel szerzett tapasztalataim megosztását, lássuk a „szárazabb” tényeket, mint például a műszaki specifikációkat, íme:

Az optikai formula 15 csoportba rendezve összesen 21 lencsetagot tartalmaz, ahol 4 db FLD, 3 db SLD, 2 db pedig aszférikus kialakítású. Az élességállítás tubuson belül történik, azaz nincs forgó frontlencse és az objektív hossza sem változik fókuszáláskor. A blende íriszét tizenegy lekerekített alakú lamellából építették fel, ami különösképp a csillagok leképezését teszi esztétikussá, de a kellemes bokeh-t is garantálja (lásd majd később). A legkisebb tárgytáv 38,5 cm, a legnagyobb nagyítási arány 1:16-hoz. A 104 x 157,9 mm terjedelemhez pedig 1360 grammos tömeg társul. Mivel a frontlencse elé nem helyezhetünk szűrőt, a hátsó lencsetag előtt található egy gél-filtereknek kialakított keret. Fun-fact: a kis lapkaszűrőknek az objektív védőkupakjában alakítottak ki tároló rekeszeket, így akár két filtert is magunkkal vihetünk a sapiban.

Kattints!

A gyors és néma élességállításért egy lineáris HLA (High-response Linear Actuator) motor felel. Csakúgy, mint az összes többi újabb Sigma lencserendszer, így a 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Art is támogatja az összes létező Sony fókuszfunkciót, és kompatibilis a váz menüjében bekapcsolható képkorrekciókkal (JPEG állományokra van kihatása). A frontlencse olaj- és víztaszító bevonattal is el lett látva, ami nem csak megnehezíti a szennyeződés megtapadását az üvegfelületen, hanem meg is könnyíti annak tisztítását. Az üvegfelületek Super Multi-Layer Coating bevonattal való felgőzölése jó hatással van a képminőségre, hiszen ez a speciális bevonat növeli a kontrasztot és eliminálja a becsillanásokat, a szellemképeket. És ez utóbbi nem csupán marketingszöveg, hanem a valóságban is megtapasztalható, ugyanis egyetlen egy „normális” kompozícióban sem tudtam becsillanásokat produkálni. Egy ilyen ultra nagylátószögű optikánál nyilván nem kerülhetőek el teljes mértékben az erős fényforrások okozta becsillanások, de ezek minimális mértékűek maradtak a képelés során.

A Sigma 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | A kezelőfelülete többféle vezérlővel van ellátva: fókuszgyűrű, rekeszgyűrű („A” automatikus állással, ahol a vázról vezérelhető a blendenyílás, illetve manuális tartománnyal, ahol a gyűrűvel adhatjuk meg az F-értéket. A rekeszgyűrű működése lehet fokozatmentes, ahol nincs kattanó hang, vagy 1/3 FÉ-értékekben), blendegyűrű-tartományt reteszelő kapcsoló, MFL (Manual Focus Lock – kézi élességállítás rögzítése) kapcsoló, AFL gomb, melegítőgyűrűt („harmatsapka”) rögzítő perem, fókuszmód váltó, ARCA-SWISS kompatibilis állványcsonk (ez utóbbi lehúzható a tubusról, de a termék tömege miatt a használat során érdemes fent hagyni és a szettet ennél fogva rögzíteni az állványhoz). A Sigma 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Art – ahogyan a gyártó többi „Art” sorozatba tartozó lencserendszere is – természetesen por- és cseppálló szigeteléssel is el van látva.

Még mielőtt tovább mennénk, érdemes tisztázni, mit is jelent az a diagonális halszem. Nos, ezt a halszemoptikát „full frame” halszemnek is szokták nevezni, mivel a képköre kirajzolja a 36 x 24 milliméteres érzékelő teljes felületét, míg a cirkuláris halszem a képérzékelő felületén belül vágja le kör alakban a fotót, azaz nem használja ki a teljes képalkotó felületet. A Sigma kifejezetten a full frame lapkás, tükörnélküli fényképezőgépekhez fejlesztette ki az optikai formulát, ami többek között azt is jelenti, hogy olyan felbontóképességet kapunk, ami „[…] megváltoztatja a halszem objektívekről alkotott általános vélekedést – A legújabb optikai felépítésnek hála az objektív minden típusú képhibát gondosan kijavít. A diagonális halszem objektív egyszerre rendelkezik a halszem objektívek egyedi látásmódjával, valamint a nyitott blendenyílás mellett elérhető magas felbontással.” (forrás: sigma-foto.hu).


A hátsó lencsetag előtt látható a lapkaszűrőknek kialakított keret

És hogy kellő képet kapjunk a 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | A méreteiről, mellé tettem 14-24 mm F2.8 DG DN | Art ultra nagylátómat, illetve felcsavartam a tesztelés során használt Sony A7 III vázamra, íme:

Bár a Sigma 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Art nem nevezhető csöppségnek, a Sony A7 III méretű vázakkal is jól harmonizál. Sík felületre helyezve a páros pont egyensúlyban megáll az objektív állványtalpán.


Tekintélyt parancsoló a frontlencse

Nos, akkor lássuk, milyen a Sigma halszemének képminősége! Ennek tesztelése során eltekintettem a szokásos tesztábrás képek elkészítésétől, mivel egy halszemobjektívnél nem sok értelme lenne például a geometriai torzítást vizsgálni. A képélesség felderítését is inkább a valóvilágban készített fotók alapján végeztem – a 180 fokos látószög miatt a tesztábrámhoz amúgy sem tudtam volna elég közel menni, hogy az kitöltse a teljes látóteret. A fényképezés során a már említett Sony A7 III vázamat használtam, amivel kizárólag RAW-ban fotóztam. Míg a váz által készített JPEG állományokra alkalmazhatóak a különféle képjavítások (színhiba, torzítás, peremsötétedés stb.), addig a nyersképeken ezek hatása nem érvényesül. A nyersképeket az ipari szabványnak tekinthető Adobe Camera RAW (ACR) jelenlegi, 16.2.0.1763-as verziójával alakítottam át 10-es minőségű JPEG képekké. A konverzió során kizárólag az expozíciókorrekciót végeztem el, ahol az szükséges volt. Az említett ACR még nem ismeri a Sigma 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Artot, így nem állítható be képkorrekciós profil.

A Sigma 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Art minimális peremsötétedése pár FÉ rekeszeléssel teljesen eltüntethető, de F1.4-en sem zavaró – még csillagfotózáskor sem, ahogyan azt majd lentebb látni fogjátok.


Kattints!

A gyártó honlapján olvasható, hogy az objektív mindenféle színhibától mentes képet ad, ami a valóságban is beigazolódott: nem tudtam olyan kontrasztos témát választani, ahol akár csak minimális (pár pixelnyi) lilás él-elszíneződés keletkezett volna. Hihetetlen, hogy milyen képminőségre képesek már a mai modern technológiák!


Kattints!

A Sigma illetékesei előszeretettel ajánlják a 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Artot asztrofotózáshoz. És nem ok nélkül, hiszen a lencserendszer több paramétere miatt tökéletes a csillagfotózáshoz: nagy fényerő (F1.4), kóma-mentes kép (lásd fenti képrészlet), hatalmas látószög, rögzíthető manuális fókusz (a gondosan előre beállított élességet reteszelt, azaz deaktivált fókuszgyűrűvel nem állíthatjuk el még készakarva sem), tökéletes rajz még az extrém széleken is!

Arra is kíváncsi voltam, hogy a 15 milliméteres full frame halszem vajon mekkora látóteret kínál az imádott 14-24 mm F2.8 zoomomhoz képest. A fenti animáció azt mutatja, hogy a Sigma halszeme a 15 mm-es gyújtótávolságra állított zoomhoz képest mennyivel „lát” többet a témából. Csak tippelni tudok, de rektilineáris optikai értékre „konvertálva”, kb. 12-13 mm-nek felelhet meg ez a halszem. A geometriai korrekció nélküli optika pedig garantálja a tökéletes képminőséget az extrém sarkokban is: bár a kép „görbe”, a részletek nincsenek elnyújtva, a csillagok például teljesen pontszerűen jelennek meg. Nézd meg te is a képmintákat és ámulj el azon, milyen a rajza a Sigma 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Artnak!

Kattints!

Értékelés

Bevallom, imádom az ultra nagylátószögű objektíveket, de a halszemoptikák „görbe” képvilága és szerény képminősége miatt sosem tudtam mit kezdeni velük. És akkor jött a Sigma újdonsága, és letettem a hajamat. Persze, tudom, „nem illik” ilyet írni egy tesztben, termékbemutatóban, de ez a valóság: a 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Arttal a japán gyártó (újfent) egyedülállót alkotott.

A Sigma 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Art úgy tökéletes, ahogy van – egyszerűen nem lehet belekötni sem a képminőségébe, sem pedig kialakításának magas színvonalába. Aki pedig az objektív tömegén szeretne elkezdeni rugózni, az nincs tisztában a fizika adta korlátokkal. Ha egy olyan optikát akarunk tervezni, ami nem szoftveres korrekcióra épít, akkor abba sok üveg, komoly, speciális kialakítású lencsetagok kellenek, ezeket pedig nem lehet pehelysúlyúra tervezni (vagy ha lehet, akkor a mostani ár sokszorosát kellene érte fizetni). Gyors élességállítás, jól kialakított kezelőfelület, hasznos funkciók (pl. kézi élességállítás rögzítése), CA-mentes rajz, minimális becsillanások, óriási felbontóképesség, minimális peremsötétedés a legfontosabb jellemzői a Sigma 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Artnak.

A Sigma 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Art egy igazi műszaki és optikai remekmű, ára ennek megfelelően bruttó 819 990,- forint, ami a mai világban már egyáltalán nem mondható arcpirítónak. Nyilván ez egy speciális termék, nem az átlagfotóst szólítja meg. A tapasztaltak alapján tőlem egyértelműen a „Kedvenc” bilétát kapja!

Sigma 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Art

A Sigma 15 mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye | Art objektívet a márka hazai képviseletétől kaptam kölcsön. A termék honlapja itt található.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...