Már akkor tudtam, sőt, egészen biztos voltam benne, hogy a Sigma 500 mm F5.6 DG DN OS | Sports egy szuper objektív lesz, amikor még csak pletykálkodtak írtak róla a különböző szakfórumokon. Annak idején a tükörreflexes vázakhoz készített Sigma 500 mm F4 DG OS HSM | Sports is valami fenomenális üveg lett, azóta pedig csak még több tapasztalatot szívott magába a japán gyártó a szupertelékkel kapcsolatban. Ráadásul az elmúlt évek során kiadott újdonságok mind igen meggyőzőek voltak úgy képminőségre, mint felépítésre egyaránt, szóval, a „nagy” gyártók felköthetik a gatyájukat! No, de hogy ne térjek le a témáról, lássuk, mit kapunk a Sigma 500 mm F5.6 DG DN OS | Sports alakjában!
A napellenzőt fordítva fel lehet szerelni a tubusra, így hely spórolható meg a fotóstáskában
Ahogyan az eddig is volt, a Sigma 500 mm F5.6 DG DN OS | Sports is Leica L- és Sony E-bajonettel készül, ám a Sony döntésének hála, csak az L-verzióhoz kapható gyári telekonverter és dokkoló (ennek ellenére az E-verzió is úgy van kialakítva, hogy bajonettcsere után arra is felcsavarhassuk a fókusznyújtókat). Szóval, a Sigma 500 mm F5.6 DG DN OS | S optikai formulája 14 csoportba rendezve összesen 20 lencsetagot tartalmaz, amelyek közül 3 db FLD, 2 db pedig SLD kialakítású. Az élességállításért egy HLA (High-response Linear Actuator) lineáris motor felel, ami kellő nyomatékának köszönhetően rendkívül gyors és halk élességállítást tesz lehetővé (főleg témakövetéskor érezhető ennek jótékony hatása). A fókuszálás tubuson belül történik, így az objektív hossza nem változik fókuszáláskor. Az objektív kompatibilis a Sony DMF, illetve AF+MF fókuszmódjaival, továbbá kompatibilis az AF-segédfunkciókkal.
Az állványcsonk teljesen körbeforgatható a tubuson, ráadásul a jelöléseknél „kattan” egyet (kattints!)
Az időjárásálló szigeteléssel ellátott tubus frontlencséje olaj- és víztaszító bevonattal van ellátva, ami nagymértékben megkönnyíti a méretes üvegfelület tisztítását. A Super Multi-Layer Coating bevonatok hatására az optika érzéketlen az ellenfény kártékony hatására (kontrasztcsökkenés, becsillanások, szellemképek).
A blende íriszét tizenegy darab lekerekített lamellából alakították ki, ami kellemes háttérelmosást és esztétikus csúcsfényeket ígér. A lencserendszer tubusán megtalálható a fókuszgyűrű, a rekeszgyűrű (F5.6-tól F32-ig skálázva, illetve „A” automatikus állással ellátva, választható, hogy fokozatmentesen, vagy fokozatosan, azaz „kattanósan” forogjon), rekeszrögzítő kapcsoló, 3 db AFL felprogramozható gomb, fókuszkorlátozó kapcsoló, fókuszmód váltó, OS (stabilizátor) mód váltó, Custom Mode kapcsoló, illetve a lecsavarozható állványcsonk, ami ARCA-SWISS kompatibilis.
Az objektív természetesen kirajzolja a teljes Leica kisfilmes szenzorméretet (36 x 24 mm); a legkisebb tárgytávja 320 cm, a legnagyobb nagyítási aránya 1:6, a szűrőmenet átmérője 95 mm, az objektív terjedelme 107,6 x 234,6 mm, tömege pedig csupán 1370 gramm, így akár egy többórás fotóséta során sem kapunk izomgörcsöt. A remek képminőséghez (lásd később) többféle funkció és szolgáltatás is csatlakozik, mint például a beépített képstabilizátor, ami a gyártó „OS2” algoritmusával akár 5 FÉ előnyt nyújthat a fotósnak képalkotáskor. A beépített képstabi nem csak állóképeink, hanem mozgóképeink stabilitásáról is gondoskodik, s teszi ezt igen meggyőző alapossággal, íme:
Kattints!
A Sigma újdonságát a már jól ismert és lassan patinás Sony A7 III vázamra csavarva teszteltem, így a fenti eredményt ez a páros alkotta (plusz az ember a kamera mögött, aki átlagos stabilitásúnak mondható). Szerintem lenyűgöző eredmény, hogy egy 500 milliméteres optika némi odafigyeléssel akár az 1/5, de az 1/10 másodpercnyi záridővel készített felvételeket bemozdulásoktól mentesen tudja tartani!
Sajnos, a TC előnyeit a Sony miatt csak a Leica L-bajonettes verziónál élvezhetjük
A tesztelés során kizárólag RAW-ban fényképeztem, a nyersfájlok hívásakor az Adobe Camera RAW 16.2.0.1763-as verzióját használtam, ami még nem tartalmazta a Sigma 500 mm F5.6 DG DN OS | Sports profilját. Minden kép tehát ennek fényében vizsgálandó! Hozzá kell tennem, hogy nincs is nagyon mit korrigálni a Sigma 500-as képén – talán a peremsötétedést lehetne picit csökkenteni:
A geometriai torzítást ugyanis nem ismeri a Sigma 500 mm F5.6 DG DN OS | S, a rajza tökéletes, minden függőleges és vízszintes valóban az, se párna-, se hordótorzítás nem volt tapasztalható:
Külön tesztképet nem készítettem a laborban sem a képélességről, sem pedig a színezésről. Ennek az volt az egyszerű oka, hogy nem tudtam elég távol vinni a tesztábrákat a felszereléstől, mindig vagy a falba, vagy más „tereptárgyba” ütköztem. Egyébként meg a képmintákon majd látni is lehet, hogy rekeszelni gyakorlatilag fölösleges, a lencserendszer a kép közepétől a kép leg-kintebb eső sarkaiig tökéletesen karcol! Csupán a mélységélesség növelése és a peremsötétedés csökkentése noszogathatja a fotóst, hogy csavarjon egyet a rekeszen. Színhibával sem találkoztam, pedig próbálkoztam igen kontrasztos témák lekapásával is: már teljesen nyitott blendével is nyugodtan belefotózhatunk egy fa ágkoronájába.
Filmkészítőknek nagyon jól jöhet majd a fokozatmentes blendevezérlés, hiszen a rekeszt leheletfinoman lehet majd tetszőleges – akár nem 1/3 FÉ lépésenként is – állítgatni úgy, hogy a háttér és az előtér szépen elolvadjon a téma körül. Csináltam is egy kézből tartott kisfilmet, ami bemutatja a hatást:
Egyébként a Sigma 500 mm F5.6 DG DN OS | S meglepően kicsi, a Sony A7 III vázammal tökéletes harmóniában volt: ha monopod nélkül szeretnénk használni (és miért is ne, hiszen nem túl nehéz a szett, ráadásul a képstabilizáció is fenomenális), tegyük bal kezünk tenyerébe az állványcsonkot, akkor tökéletesen kiegyensúlyozott lesz az objektív-váz páros.
A képmintákat feltöltöttem a szerverre; a természetfotók közt akad pár „steril” jellegű is, ahol például a színezést, illetve annak hiányát lehet megvizsgálni. Erre tessék.
Kattints!
Értékelés
A Sigma 500 mm F5.6 DG DN OS | Sports egy fantasztikus szuper telefotó objektív, amit bátran merek ajánlani minden sport- és természetfotósnak! Bár fotóriporterek inkább a gumiobjektíveket kedvelik, mégse vessék el ezt a Sigmát, mert nagyszerű fotókat és videókat lehet vele készíteni például egy felvonuláson, vagy egy beszéden, ahol a főszereplő(ke)t szépen ki lehet vele emelni a tömegből.
A lencserendszer különféle képkorrekciós profilok nélkül is szinte tökéletes rajzot kínál, talán a peremsötétedés lehet egyeseknek zavaró. Bár a 24 MP-es Sony A7 III nem jelent kihívást ennek az optikának, a látottak alapján biztosra veszem, hogy akár a 60+ megapixeles szenzorokat is szépen kirajzolja. Mentes a geometriai torzításoktól, nem látható színhiba, és a kontraszt is „betonkemény”. A tervezőknek valahol meg kellett húzniuk a határt és kénytelenek voltak némi kompromisszumra, így ez az objektív „csak” F5.6-ról indul. Cserébe az ára is barátságosabb, mint egy F4-ről, esetleg F2.8-ról induló „szörnyetegnek”: bruttó 1 249 000 forintért már vihető is, azaz csak lenne vihető, mert annyira népszerű világszerte, hogy a Sigma nem tud eleget gyártani belőle! Bolond lennék, ha nem a „Kedvenc” bilétát adnám oda neki!
Sigma 500 mm F5.6 DG DN OS | Sports
A Sigma 500 mm F5.6 DG DN OS | Sports objektívet a márka hazai képviseletétől kaptam kölcsön a tesztre. A termék honlapja itt található.