Ezek a leggyakoribb hibák, amit portréfotózáskor elkövethetsz

Tanácsokból, tippekből és trükkökből sosem olvashatunk eleget, s a jó pap amúgy is holtig tanul – pár alapvető hibát bárki, bármikor elkövethet, elég egy átbulizott éjszaka, vagy egy erősebb megfázás, és máris (elrontott) automatizmusba fulladhat egy portréfotózás. A dphotographer.co.uk oldal szerzője összegyűjtötte a leggyakoribb hibákat, amiket ilyenkor elkövethetünk. A felsorolásban azonban nem csak maga a hiba, hanem annak megoldása, elkerülése is olvasható, így elsősorban a témával ismerkedők még akár tanulhatunk is belőle valamit. Íme:

Torz arc

A szerző itt most speciel nem a grimaszolásra gondolt („ne hasmenéses roham közepette akard lekapni modelledet a stúdióban”), hanem a portréfotózásra kevésbé alkalmas gyújtótávolságú objektívek használatára. A nagylátószögű optikák egyik legjobb területe a tájképezés, így lehetőleg ne az 50 mm alatti tartománnyal akarjunk egyéneket lekapni. Ezek az objektívek eltorzítják az alany fejalakját és arcát, ha közelebbről akarjuk megörökíteni őt. Általánosan a 85-135 mm közti objektívek a legalkalmasabbak a portrézáshoz; azonban itt is azon van a hangsúly, hogy mit szeretnénk belevenni a kompozícióba: a vállakat és a fejet, vagy csak a fejet?

Életlen (és élettelen) szemek

„A szem a lélek tükre”, s mint ilyen, a portré legfontosabb eleme, hogy a kamerához közelebb eső szemen legyen az élesség. Ideális esetben persze mindkét szem éles, így olyan rekeszértéket válasszunk, ami ezt lehetővé teszi (megfelelő mélységélesség).

Zavaró háttér

Portréalanyunkat ha nem szeretnénk túl steril környezetben lefotózni, akkor hagyjuk meg környezetében, azonban ügyeljünk arra, hogy a háttérben ne legyenek zavaró tényezők (pl. jól kivehető emberek, erős fények, erős kontrasztok stb.), amik a figyelmet elvonhatják központi témánkról, a személyről. Kérjük meg portréalanyunkat, hogy kicsit álljon arrébb, így takarásba kerülhet, vagy akár teljesen kompozíción kívülre is eshet a zavaró tényező.

Unalmas, „lapos” látószögek

Nem mindegy, milyen perspektívát alkalmazunk portréfotózáskor: az alulról fotózott alany nagyságot, méltóságot, fontosságot sugall, míg a fentről lefelé lencsevégre kapott embert kicsinek, lényegtelennek láthatjuk. Érdemes a semleges, az alannyal azonos (szem)magasságból fotózni.

Rossz megvilágítás

Legyen kontrasztos a portréfotónk, de kerüljük a kemény árnyékokat, melyek eltorzíthatják alanyunk arcát, és elfedhetnek fontos részleteket. Próbáljunk az ablakon beszűrődő természetes fénnyel fotózni: ültessük alanyunkat az ablak mellé, másik oldalára pedig helyezzünk egy nagy derítőlapot, ami az árnyékokat megszünteti.

Rossz fehéregyensúly

A bőrtónusokat nagyon hamar tönkreteheti, ha nem megfelelő fehéregyensúlyt választunk. Többek között ezért is érdemes RAW-ban fényképezni, így az utómunka során sokkal könnyebb dolgunk lesz az esetleges hibákat kijavítani. Egy szürkelap sem árthat a megfelelő színvilág eltalálásához.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...