Portréágyúk negyedik rész: a Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED bemutatója

Külső

Hol is kezdjem? Azt hiszem, a legjobb, ha a száraz adatokkal, azaz a Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED műszaki paramétereivel kezdem a bemutatót. Ez az objektív – annak ellenére, hogy fix gyújtótávolságú, és nincs benne optikai stabilizációs lencsecsoport – igen bonyolult felépítésű, hiszen 9 csoportba összesen 14 lencsetagot (3 db ED, azaz különösen alacsony szórású) zsúfoltak a mérnökök. Kapunk nanokristály- és fluorbevonatot, melyek egyrészt csökkentik a tükröződéseket, másrészt ellenállóbbá teszik a lencsék felületeit piszoklerakódás és karcolások ellen. A Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED blendéjének írisze 9 lekerekített alakú lamellából áll. Ezeket a lamellákat elektromágnes segítségével mozgathatják a dSLR vázak, aminek elsősorban az az előnye, hogy gyors sorozatfelvételkor is konstans (pontos) marad a rekeszmozgatás, nem lesznek hajszálnyi eltérések a nyílás méretében. A rekeszt F1.4 és F16 közti értékekre (1/3 FÉ lépésekben) lehet állítani; a legkisebb tárgytáv kereken 1 méter, a szűrőmenet átmérője 82 mm. A Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED nem kicsi: 94,5 x 106 milliméteres méreteihez 985 grammos tömeg társul.

artsy

A gyártó ezt az üveget elsősorban portréfotózáshoz ajánlja, továbbá „vadonatúj optikai felépítés kivételes képélességet, kontrasztot és felbontást biztosít a kép teljes területén” ígéretet tesz rá. A fókuszgyűrűt körülbelül 160°-ban lehet elforgatni két végpontja közt, ami arra utal, hogy ezt az optikát az automatikus élességállításra hegyezték ki. Az objektív tubusa egyébként jó minőségű műanyagból készül, aminek a kisebb súly mellett az is az előnyei közt említhető, hogy egy esetleges leejtéskor nem robban majd szét az egész optika, mivel nem „acélmerev” a rendszer.

main

Túl sok látnivaló nem akad a tubuson, ugyanis a kényelmesen széles, jól tapadó gumírozással ellátott fókuszgyűrűn, és az AF/MF kapcsolón kívül semmit sem találunk az objektív külsején.

onbody

A Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED mérete és tömege miatt elsősorban a nagyobb fényképezőgépekkel harmonizál: a D810-től fölfelé már nem tapasztalható orrnehézség. Ez az objektív nem időjárásálló, tehát esőbe, porviharba lehetőség szerint ne vigyük – bár nagy valószínűséggel az, aki ilyen lencserendszert vásárol, amúgy is főként stúdióban fogja használni.

back

A bajonett oldalán a szokásos, gumiból készült szigetelő gyűrű található. A hátsó lencsetag az élességállítás során nem mozog (csakúgy, mint az elülső sem), a fókuszálás belsőleg történik, így nincs „pumpáló hatás”, ami bevonzaná a port a rendszerbe.

front

Lenyűgöző látványt nyújt a Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED frontlencséjének mérete – ennek, sajnos, szűrővásárláskor fogjuk látni kárát, hiszen olcsónak épp nem nevezném a 82 mm-es filtereket.

Képminőség

A Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED objektívet a gyártó szuperlatívuszokkal jellemzi, így hát jogos, ha különösen nagy elvárásokat támaszt iránta a fotós. A tesztelés során nem csak a geometriai torzítás mértékére, a színhibákra, a fókuszlégzés jelenlétére, vagy a vignettálásra voltam kíváncsi, hanem arra is, milyen a termék képének jellegzetessége, színvilága, van-e „lelke”. Ez utóbbi, persze, erősen szubjektív tényező, így hát mindenki maga döntse el a képminták alapján, hogy kielégíti-e a Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED az igényeit e téren. A képélességet tesztábrákkal nem mértem, mert az amúgy sem adná vissza életszerűen azt, amire ez a Nikkor képes.

distortion

Az objektív tesztelése előtt a Nikon D810 menüjében kikapcsoltam az összes képjavító funkciót (peremsötétedés, geometriai torzítás korrekció stb.). A geometriai torzulásokat a D810 saját JPEG-je, illetve a RAW fájl hívásának több módja által vizsgáltam: az Adobe Camera RAW 9.7.0.668-as, illetve a Raw Therapee 4.2.1005-ös változatával nyitottam meg a NEF fájlokat, és mentettem el azokat legjobb minőségű JPEG állományként. Az ACR-ben egyszer betöltöttem az objektív profilját, egyszer pedig nem. A Raw Therapee gyári értékeivel dolgoztam bármiféle korrekció alkalmazása nélkül. Látható, hogy a Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED némi párnatorzítást mutat, ám ez a „hiba” könnyűszerrel javítható, ráadásul többféleképpen. Vagy eleve már a fényképezőgép menüjében engedélyezzük a korrekciót, vagy utólag, a RAW hívás során manuális, vagy a profil betöltésével egyengetjük ki a képet. Az egész egy pillanat műve csupán.

ca

Radikális helyzetben látszik némi színezés, ám ez némi rekeszeléssel, olyan F1.8-2 környékén szinte teljesen megszűnik. Valós használat során is csak teljesen nyitott rekesznél, extrém kontrasztos témánál láthatóak a lilás kontrasztélek:

ca1 ca2

A peremsötétedés (vignettálás) F2.8 környékére már majdnem teljesen eltűnik, de F4 nevezhető csak teljesen „tisztának”. Azonban ez a sötétedés kifejezetten jól áll a Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED-nek; portrézni meg amúgy sem teljesen nyitott blendével fogunk, mert akkor a portréalany szemén kívül semmi más nem lesz éles.

vignette

A lencserendszer fókuszlégzése elég erőteljes. A mérést a tesztábrától mérve kb. 1,1 méteres távolságból néztem:

focusbreathing

Látható az animáción, hogy elég nagy mértékben megváltozik az objektív látótere a fókuszgyűrű végtelen és legközelebbi végállása között. Élesben viszont ez nem nagyon zavaró, ha nem vagyunk helyszűkében – némi lábzoomal hamar korrigálhatunk.

sharp1

A képélessége már F1.4-es rekesznyílás mellett is döbbenetes. Nem csak a legrövidebb tárgytávon, hanem a gyakorlatilag végtelenben is éles lesz az, amit élesre állítunk – és nem csak középen!

sharp2

A fenti fotó is 100%-os képkivágás; a virágoktól körülbelül 30 méterre álltam a kioldó megnyomásakor. Mint a többi, úgy ez a kép is elérhető teljes egészében a képmintáknál.

sharp3_sm

Kattints!

Olyan emberábrázolásnál, ahol a vállak és a fej van a fotón, használjunk körülbelül F2.8-4 körüli rekeszértéket, különben tényleg csak a portréalany szeme lesz éles – F4-en már brutálisan borotvál a Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED.

bokeh

Az objektív nagyon szép, lágy háttérelmosást végez. Közeli és közepes tárgytávolságok mellett szinte „elolvad” a háttér, az alany kiemelkedik a környezetéből. A képminták itt találhatóak.

Másodvélemény

Hogy ne legyen túl száraz a bemutató, megkérdeztem Orosz Sándor fotográfust, hogy benne milyen vélemény alakult ki a Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED-vel kapcsolatban, hiszen ő már hosszabb ideje, körülbelül egy hónapja munkára, azaz „élesben” is használja ezt a gyöngyszemet. Íme, amit gyorsan összefoglalt számunkra:

„Mindkét D750 vázamon az első pillanattól fogva, fókuszkorrigálás nélkül, tökéletes pontossággal működik a Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED. Bár templomi esküvőn még nem tudtam bevetni az objektívet, de hasonlóan fényszegény helyzetekben kiválóan dolgozott [színházi fotózás során – a szerk.]. A képe kontrasztos, a vignettálást nem teszteltem, de nem is vettem észre; ebben a műfajban szerintem egyáltalán nem gond, ha mégis sötétedne a széle. Sőt!

orosz1

S hogy milyen a képélesség? A legjobb szó: elképesztő! A 85 1.4-es Nikon meg sem közelíti (nekem az AF-D verzió van, de a G-s sem volt jobb – próbáltam). Hozza azt a vonalélességet, mint a Sigma Art 50 mm. Kicsit fura, hogy régen a gyári objektívekhez mértük az ’idegen gyártó termékét’, de az 50 mm-es Art óta nálam az volt az etalon. Röviden szólva: brutálisan karcol a 105-ös Nikkor.

orosz2

Portréban a kis mélységélesség nagyon hatásos. Sokan a megszokott portréoptikákat azért is szeretik, mert egy kicsit lágyak. És ez jót tesz bizonyos esetekben a bőrnek, mert az apró bőrhibák, a pórusok kevésbé tűnnek szembe. Ilyen például a Nikkor 85 mm F1.4 és a Nikkor 135 mm F2 DC is teljesen nyitott rekesszel. A 105-ös viszont egyáltalán nem lágy, mégis ahogy egy picit is elhagyjuk a keskeny éles sávot, máris ott a lágyság – ez persze egyértelmű, de nekem ez a fajta képi hatás tetszetősebb, mint az egészen jelen lévő lágyság.

A kis mélységélesség miatt azonban fontos, hogy a képeket 1:1-es nagyítással is leellenőrizzük az élesség miatt. Ha nyitott blende használata közben egy kicsit is elmozdulunk fókuszálás után, akkor bizony azonnal életlen lesz a fotó. Ez persze nem az optika hibája; ilyen papírvékony DoF-nál ugyanis az sem mindegy, hogy a keresőbe éppen egy picit fentebbről, vagy lentebbről nézünk bele.

orosz3

Pár észrevétel, amit munka közben tapasztaltam a Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED kapcsán:

– Színházi fotózásnál eddig a fényképezőgép ISO teljesítménye volt kiemelten fontos, hiszen olykor nagyon kevés fény mellett kellett éles képet készíteni. Pl. egy 70-200-as optika F2.8 fényerővel már kifejezetten fényerős, viszont bőven akad olyan helyzet, amikor az F2.8 is kevés. Az F1.4 két teljes fényértéknyi előnye rettentő sokat számít: a kedvezőtlen fényviszonyok ellenére is gyakran akár 1/500 mp-es záridőt is használhattam.

– Gyorsaság: ez a paraméter a váz fókuszrendszerétől is erősen függ, de a D750 esetében kellemesen gyors a Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED élességállítása. A Nikon F2.8-as ’riporter zoomjai’ (24-70, 70-200) nagyon gyorsak, de a 105-ös nekem bizonyos helyzetekben használhatóbb volt. Esküvőknél szerintem a lakodalom, azon belül is a tánc izzasztja meg a legjobban a fotóst és technikáját. A párok a fényképező síkjával párhuzamosan is mozdulnak és közben általában forognak is. Amíg valaki viszonylag szűkebb rekesszel fotózik ilyen szituációkat (pl. F5.6-tal), addig a helyzet nem olyan vészes, ott bele fognak férni a táncolók az éles tartományba. De amint szűkül a mélységélesség, úgy válik ez egyre nehezebb feladattá. Ebben a helyzetben a 105-ös nálam mindent visz. Néha lerekeszeltem F1.6-ra vagy F1.8-ra tánc közben, de csak azért, mert nem akartam kockáztatni.”

Értékelés

A Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED egy igazi portréágyú. Portrézáshoz általában a (kisfilmes) 85-135 mm-es tartományt szokták preferálni a fotósok, így hát a 105 mm szinte tökéletes arany közepet jelent. Az objektív felépítése a gyártó prémium termékeinek megfelelő minőségű. Optikailag kissé összetett lett (egyesek kifogásolják a sok lencsetagot, hiszen minden plusz lencsetag, ami a fény útjába kerül, csakis ronthatja a képminőséget – hmm..), de szerintem megérte „telepakolni” a tubust, mert a lencserendszer felbontóképessége nagyon jó, színezése alacsony mértékű. A peremsötétedése jelen van, de pont csak annyira, hogy az egyrészt ne zavarjon, másrészt kellemes keretet adjon portréinknak. Itthon már 730 000 Ft-től megvásárolható a Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED, ami ugyan nem kis kiadás, de időtálló, hamar megtérülő befektetés azoknak, akik dolgoztatják. Ha épp én állnék a döntés előtt, hogy a 85 mm F1.4-et vagy ezt vigyem haza, egyértelműen (az árkülönbség ellenére) erre a 105-ösre esne a választásom. Így hát jár neki az aranyérem, igazi „Kedvenc” lett!

kedvenc

Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED

A Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED objektívet és a Nikon D810 dSLR vázat a Nikon Kft.-től kaptam a teszthez. A Nikon AF-S Nikkor 105 mm F1.4E ED műszaki adatlapja itt található. Külön köszönöm Orosz Sándor fotográfus véleményét, amivel színesebbé tette bemutatómat!

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...