Bemutató: Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm F3.5 Macro

Az Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm F3.5 Macro a japán gyártó második, natívan m4/3 foglalattal rendelkező makró objektívje. Az Olympus M.Zuiko Digital ED 60 mm F2.8 Macro alá érkezett lencserendszer elsősorban azokat a fotósokat célozza meg, akik szeretnek nagyon közel kerülni a témához. Az ekvivalens 60 mm-es gyújtótávolságnak és az 1,25-szörös nagyításnak (azaz kisfilmes formátumra átszámítva 2,5x) köszönhetően a legkisebb tárgytáv a frontlencsétől számítva csupán 14 mm! De még mielőtt belemennénk az objektív tudásába, nézzük meg kívülről, mit kapunk a bruttó 99 990 forintos vételárért cserébe:

artsy

Az Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm F3.5 Macro jó minőségű, műanyagból készült tubussal rendelkezik, összesen 7 lencsetag került bele 6 csoportba rendezve. Ezek között van 1 db aszférikus, 1 db DSA, 1 db aszférikus ED lencse, melyek a színszórást és a belső szellemképeket hivatottak csökkenteni. Az élességállítás belsőleg történik, tehát az objektív fókuszálás közben nem változtatja a méretét, a zárólencsék nem forognak, nem mozognak.

back

Ellenben a nagyobbik testvérével, az M.Zuiko Digital ED 60 mm F2.8 Macro-val, a 30-as nem időjárásálló; a blende 7 darab lekerekített formájú lamellából áll, amit F3.5-22 közti értékekre lehet szűkíteni. Az átlós látószög kereken 40°, míg a legkisebb tárgytáv a szenzor síkjától számítva 9,5 cm. A 128 grammos, 57 x 60 mm-es optika 46 mm-es szűrőmenet átmérővel rendelkezik. Az Olympus – természetesen – fém bajonettel látta el ezt a terméket.

blende

Érdekes módon, ha az objektívet levesszük a vázról (vagy ha ujjunkat levesszük a kioldóról), a rekesz közepes állásba áll be, ami a fenti fotón is látható.

front

Az elülső lencsetag átmérője egészen kicsi, így kevésbé sérülékeny – ez nem egy elhanyagolandó tény, hiszen az optika használata során nagyon gyakran kerülünk igen közel a témához.

main

Az élességállítás elektromechanikus módon történik, azaz a fókuszgyűrű nincs közvetlen, mechanikus összeköttetésben a lencsecsoportokkal, azokat csak akkor mozgathatja, ha a rendszer áram alatt van, azaz fényképezőgépre csavartuk. Az élességállító gyűrű kényelmesen széles, mozgása megfelelően csillapított, így a finom fókuszálás is pontosan kivitelezhető.

onbody

Méretét tekintve elsősorban a PEN-F és a más, távmérős jellegű vázakkal harmonizál, de az Olympus OM-D E-M10 Mark II-nek is jól áll.

comp1 comp2

Az Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm F3.5 Macro valamivel kisebb a Panasonic szintén 30 mm-es, ám F2.8-ról induló objektívjénél, a Lumix G Macro 30 mm F2.8-nál, ami hosszában és átmérőjében egyaránt valamivel vaskosabb.

lookthrough

Az Olympus mérnökei a speciális lencsetagokon kívül a ZERO lencsebevonattal is megáldották ezt a kis gyöngyszemet. A ZERO bevonat célja a tükröződések és a szellemképek eliminálása.

endimage

A gyártó állítása szerint az Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm F3.5 Macro gyors és halk fókuszmotort kapott. Nos, ez igaz is, a motor hangját még az objektív tubusához közel hajolva sem nagyon lehet hallani működés közben. Alaphelyzetben az AF sebessége valóban gyors (főleg makró objektívekéhez képest), ám ha közel megyünk egy olyan témához, ami nem eléggé kontrasztos, akkor az élességállítási sebesség erősen lecsökken – mindegy, hogy Panasonic DMC-GX7 vagy Olympus OM-D E-M10 Mark II vázon használjuk a csöppséget.

ongx7

Képminőség

Lássuk, milyen a képminősége az Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm F3.5 Macro-nak! Elsőként a geometriai torzítást vettem nagyító alá. Ehhez a fényképezőgép saját JPEG-jét, az Adobe Camera RAW általi konverziót, és a Raw Therapee által mentett JPEG-et vizsgáltam. Azt muszáj megemlítenem, hogy ez az összehasonlítás csupán szőrszálhasogatás, a m4/3 rendszerben nincs értelme külön vizsgálni a natív és a hívott képet.

distortion

Az Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm F3.5 Macro semmiféle geometriai torzítástól nem szenved, képe szinte tökéletesen „egyenes”. Vajon mi a helyzet a peremsötétedéssel, azaz a vignettálással? Lássuk:

vignette

A vignettálás mértéke elfogadható, F5.6-on már teljesen megszűnik, „szabad szemmel” nem látható.

focusbreathing

Az objektív fókuszlégzése is kisebb mértékű volt, mint amire számítottam. Ez nagyon jó hír, hiszen gyakran fogunk ezzel a lencserendszerrel fókuszrétegezést készíteni, ahol sokat segít a feldolgozó szoftvernek, ha csekély mértékű a látómező változása.

Ami majd a képmintákon is látszani fog: az Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm F3.5 Macro képe „faltól falig”, azaz saroktól sarokig éles, F4-4.5 környékétől pedig borotvaélesen rajzol. Színhibákat nem sikerült előcsalogatnom, még radikális esetekben sem volt látható lilás él-elszíneződés.

Értékelés

Az Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm F3.5 Macro egyszerű, mint a faék: tökéletes társa lehet azoknak, aki szeretnek nagyon közel kerülni egy-egy érdekes témához. A kis tárgytávolság miatt azonban a szégyenlősebb rovarok kiesnek a pixisből; nem árt odafigyelni a megfelelő megvilágításra sem, ugyanis a frontlencsétől számított nem egész másfél centis munkatávnál könnyen beárnyékolhatjuk akár az egész témát! A kis Olympus makró optikának nagyon jó az ára, így tőlem jár neki az aranyérem, igazi „Kedvenc” lett! A képminták errefelé találhatóak.

kedvenc

Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm F3.5 Macro

Az Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm F3.5 Macro objektívet és az Olympus OM-D E-M10 Mark II fényképezőgépet az Olympus itthoni képviseletétől kaptam tesztre, a Panasonic DMC-GX7 saját gép. Az objektívet az Olympus Mintaboltban 3 év garanciával lehet megvásárolni.

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...

  • Nemzeti Együttműködő

    »Ehhez a fényképezőgép saját JPEG-jét, az Adobe Camera RAW általi konverziót, és a Raw Therapee által mentett JPEG-et vizsgáltam. Azt muszáj megemlítenem, hogy ez az összehasonlítás csupán szőrszálhasogatás, a m4/3 rendszerben nincs értelme külön vizsgálni a natív és a hívott képet.« – MIÉRT?

    • mlzphoto

      mert a m4/3 rendszerben a teljes képalkotás _szerves_ része a szoftveres korrekció, ami már eleve a RAW fájlokba is belekerül, tehát nem szükséges külső profilt betölteni (nem is lehet) ahhoz, hogy “tökéletes” legyen a kép.

      • Nemzeti Együttműködő

        Köszönöm a választ és a tesztjeidet.