Karácsonyra új drónt hozott a Jézuska – most hogyan tovább?

A Jézuska hozta” sorozatom második és – ígérem – egyben befejező része a drónokkal foglalkozik. „Na, add ide, fiam, majd apa megmutatja, hogyan kell ezt a propelleres izét vezetni!” – mondta a fater, majd két másodperc alatt lenullázta a nappalit. Saját példámból is tudom (mert a fiam a nagymami Jézuskájától egy kis, szobai kvadrokoptert kapott), hogy nem könnyű elvezetni még a giroszkóppal stabilizált repülő izéket sem, s főleg akkor lehet tele a naci, ha a megajándékozott mondjuk tisztában van azzal, hogy ajándékának értéke felér egy használt autóéval. Aki még soha nem röptetett drónt, vagy modellrepülőt, vagy helikoptert, az nem árt, ha először alaposan el- és kiolvassa a használati utasítást, megbarátkozik a távvezérlő különféle kezelőszerveivel, azok funkcióival még mielőtt bekapcsolná a gépet. De ha már bekapcsoltuk a masinát, tudjuk,

P3_4K

DJI Phantom 3 4K

1. ..hogyan kell azt a lehető leggyorsabban kikapcsolni, hogy ne okozzon kárt, vagy az okozott kár minél kisebb legyen. Amikor vezetni tanulunk (mármint a kvadrokoptert), esetenként beüthet a krach, megesik, hogy lányos zavarunkban nem arra nyomjuk az egyik kart, amerre kellett volna. Ekkor legjobb, ha leszállunk a géppel, és kikapcsoljuk, míg le nem higgadunk. Nem árt, ha még a földön begyakoroljuk a gyors be- és kikapcsolást.

2. Keressünk egy nagy, nyílt terepet, ahol az első repülést (illetve próbát) kivitelezhetjük. Lehetőleg ne legyen a közelben se ember, se állat, se fa, se villanypózna, se vezeték (főleg ne magasfeszültségű), se bármiféle épület, vagy jármű, illetve más olyan vagyontárgy, amiben kárt okozhatunk. Budapest közelében például a Budaörsi reptér szélén, végében szoktak modellgépekkel gyakorolni, érdemes megkérdezni az illetékeseket, hogy szabad-e, és ha igen, mikor a repülés. A lényeg: míg össze nem barátkoztunk a drónnal, addig kerüljük a repülést olyan helyeken, ahol kárt tehetünk emberben/állatban, vagy vagyontárgyakban.

3. Kapcsold be a drónod GPS rendszerét! Ha gyárilag nincs benne GPS, akkor nincs teendőd, de ha van, mindenképp ellenőrizd repülés előtt, hogy az működik-e rendesen. A drágább (komolyabb) drónokban szinte kivétel nélkül van GPS, ami megkönnyíti a repülést: ha pár méterre felemeljük a gépet a talaj fölé, és elengedjük az irányítást, az egy helyben lebeg. Ha valamelyik irányba elkezdene sodródni a kopter, akkor nincs jól kalibrálva a rendszer.

4. Gyakorold a fel- és a leszállást. Emeld fel fejmagasságba a gépet, majd szállj le vele. Igyekezz minél lassabban, folyamatosan repülni – ezt főleg a felszerelt kamera fogja meghálálni.

5. Az első órákban maradj a géppel fejmagasságban, így láthatod repülés közben, és sokkal könnyebben irányban tarthatod. És ha bármi probléma adódna, sokkal kisebb kárt okozol a gépben, ha mondjuk kétméteres magasságból pottyan egyet a gyepre, minta 50-60 méterről esne le. Sőt, ha ügyes vagy, a futóművét is megmarkolhatod probléma esetén (bár ezt annyira nem javaslom, mert ha mellényúlsz, a rotorok csúnyán elvághatják a kezed!). Egy biztos: ha közel van a drón, sokkal biztosabban fogsz vele bánni.

6. Gyakorold a billentést. Az oldalirányú elfordítás (billentés, avagy a repülő függőleges tengely körüli mozgása) az egyik legnehezebben megtanulható mozdulat repüléskor. Ha például elveszted a fonalat, s már azt sem tudod, hol a gép eleje és hátulja, akkor lassíts le, engedd egyhelyben lebegni a gépet, majd enyhén reptesd előre, hogy lásd, merre indul el.

7. Töltsd le a gépedhez való alkalmazás legfrissebb változatát. Ha drónod kamerával van felszerelve, és gyárilag adnak hozzá egy olyan alkalmazást, aminek a segítségével okoseszközhöz kapcsolható, töltsd le a legújabb kiadását a programnak, és indítsd el, mielőtt bekapcsolnád a koptert.

8. Ne nyúlj a rotorok irányába! Annak ellenére, hogy műanyagból van a rotorok többsége (vagy valamilyen szénszálas kompozit anyagból), nagyon súlyos sérüléseket tudnak okozni, ha véletlenül túl közel merészkedsz hozzájuk (ezt egyszer Enrique Iglesias maga is megtapasztalhatta)! Ha van rá lehetőség, szerezz be rotorvédőt a drónodhoz – ezzel nem csak a propellereket, hanem magadat, a környezetet is véded.

9. Ne légy hiú, szereld fel az ütközőket a kopteredre! Egyrészt a fentebb említett rotrovédőkkel, másrészt különféle műanyag/gumi távtartókkal teheted biztosabbá a repülést, vagy csökkentheted a keletkezett kárt egy zuhanásnál (a kamerát is lehet védeni ilyen elemekkel).

10. Amint már fentebb írtam, olvasd el alaposan a használati utasítást, és szentelj külön időt a távirányítóval való összeismerkedésre. Éles bevetés előtt állíts be mindent, kalibráld a GPS-t, és ellenőrizd le a gépet, hogy minden rendeltetésszerűen működik-e. Beltéri repülések után azt is érdemes megnézni, nem csavarodtak-e szőr- vagy hajszálak a motorok tengelyeire, mert azok erősen csökkenthetik a teljesítményt. Minden felszállás előtt legyenek feltöltve az akkuk – a drónban és a távirányítóban egyaránt!

Bónusz tanács: ha már megtanultad a repülés alapjait, próbáld ki tudásodat egy „akadálypályán”: kartondobozokból építs „alagutakat”, akadályokat, amiket ki kell kerülnöd stb. Használd a fantáziádat, megéri! (Forrás: photofocus.com)

Hirdetések:
Weboldal készítés

.

Ezek is érdekelhetnek...