Videofelvétel
Lehet, hogy egy kis szubjektivitás is van a véleményemben, de filmkészítésre a Nikon fényképezőgépei közül eddig szerintem a Z6 a legjobb, legalkalmasabb! De miért látom én ezt így? Nos, egyrészt ott van a képvágás nélküli 4K felbontás (3840 x 2160 @ 30, 24, vagy 24 kép/mp), másrészt akár 120 kép/mp-es képfrissítéssel is vehetünk fel Full HD (1920 x 1080) méretű videókat! Utóbbit ráadásul lehet normál, vagy lassított sebességű kimeneti frekvenciával is választani.
A felvett anyag lehet MOV vagy MP4 formátumú – előbbit akkor érdemes választani, ha a későbbiek során szerkeszteni szeretnénk majd a filmet, míg az utóbbi már egy kvázi „készformátum”, amit feltölthetünk a netre, nem kell tovább tömöríteni.
A videók minősége lehet normál, vagy magas (4K-ban, Full HD @100/120 fps és lassított felvételeknél nem választhatunk, eleve a „high” érték van beélesítve), bekapcsolható az automatikus ISO, ahol több paraméter is megadható:
Természetesen használhatjuk a Picture Controlt, bekapcsolható az Aktív D-Lighting, a zajcsökkentés, a vignettálás csökkentése, a diffrakciókompenzáció, az automatikus torzításvezérlés, a vibrációcsökkentés, de persze bekapcsolhatjuk a képstabilizációt is, aminek egyrészt ott a szenzormozgatásos változata, másrészt választható az elektronikus is, ami viszont képvágással jár.
Az fókuszmódok közül is szabadon lehet válogatni: mi döntjük el, hogy AF-S, AF-C, AF-F, vagy kézi legyen az élességállítás.
Természetesen a beépített mikrofon érzékenységét is a környezeti tényezőkhöz igazíthatjuk (kézi), de rábízható a rendszer az automatikára is, vagy akár ki is kapcsolhatjuk a hangfelvételt, ha nem kívánjuk a hangot.
Azt mondanom sem kell, hogy van timecode is, ami szintén széleskörűen paraméterezhető:
De ezek mind csak morzsák! A Nikon Z6 „lapos” képprofilt, és N-logot is kínál (ez csak HDMI-n keresztül érhető el külső rögzítőre), ami az utólagos feldolgozást segíti nagymértékben (színegyensúly, bebukott, kiégett részek korrigálása). A HDMI aljzaton keresztül külső felvevőre 10-bites színmélységben megy az adatfolyam (memóriakártyára csak 8-biten mehet a cucc); RAW videó továbbra sincs, bár az XQD formátum sebessége ezt lehetővé tenné.
A „gördülő zár”, avagy rolling shutter hatása látható, de amint a fenti animáció mutatja, nem vészes a mértéke. Nyilván nem olyan látványos Full HD felbontásban, mint 4K alatt, sőt, ha tovább emeljük a képfrissítési frekvenciát, akkor azzal arányosan csökken a „dülöngélés” (ez sajnos nem opció 4K alatt, mivel ott a 30 fps a csúcsérték).