A Canon RF 28-70 mm F2L USM bemutatója – egy vödörnyi érv az EOS R rendszer mellett

Képminőség, értékelés

A képminőség vizsgálatához a fényképezőgép menüjében kikapcsoltam az összes képkorrekciós funkciót (vignettálás, CA, diffrakció, geometriai torzítások stb.), majd a fotómasinát RAW + JPEG mentésre állítottam (mindkét formátumnál a lehető legjobb minőséget választottam). A JPEG-re azért volt szükség, hogy a későbbiekben össze tudjam hasonlítani a korrigálatlan és a korrigált eredményeket, ugyanis a képkorrekció csak a fényképezőgép képalkotó motorja által létrehozott JPEG fájlokra van hatással.

Kezdjük a geometriai torzítások mértékével, amit a gyújtótávolsági tartomány két végén és a közepén vizsgáltam:

Amint az várható volt, a gyútáv nagylátó végén hordótorzítás lépett fel. Az 50 mm-es állásban nem volt látható torzítás, míg 70 mm-en némi párnatorzítás figyelhető meg. És akkor nézzük, hogyan hat a gép saját korrekciós profilja a képalkotásra:

A korrigált képhez az összes képjavító funkciót bekapcsoltam, s mint látható, nem csak a vignettálás tűnt el az F2 blendeértéken készített tesztképekről, hanem megszűnt a torzítás is. Aki RAW állományokból dolgozik, annak majd a képhívó szoftverben kell bekapcsolnia az objektív korrekciós profilját. Az Adobe Camera RAW 11.0.0.61 még nem ismerte fel a Canon RF 28-70 mm F2L USM lencserendszert.

Az optika parfokalitásának vizsgálata nem hozott 100%-osan egyértelmű eredményt: bár az F2 rekeszértéken lőtt képek a tubuson jelzett 28, 35, 50 és 70 mm-es állásokban élesek voltak, azért kinagyítva akadt némi eltérés. Szóval, aki borotvaéles fényképeket szeretne, az minden zoomolás után inkább még egyszer ellenőrizze a kép élességét!

A színhibák feltérképezésekor ért a következő kellemes meglepetés, ugyanis a Canon RF 28-70 mm F2L USM szinte teljesen mentes az él-elszíneződésektől. 28 mm-en már teljesen nyitott rekesz mellett sem látható színezés a kontrasztélek mentén.

45 milliméteren F2 mellett is csak nagyon halványan jelentkezett a színezés.

A legerősebb mértékű színhiba az objektív tele végén vált láthatóvá a laborban készített tesztképeken, de érdekes módon a valóvilágban lőtt fotókon nem láttam semmiféle színezést.

Mint minden zoomobjektív középpontja, úgy a Canon RF 28-70 mm F2L USM-é is elmozdul némileg zoomoláskor. A fenti ábrán látszik, hogy a nehéz frontlencse kissé lefelé húzza el a középpontot. Ehhez a teszthez – mint mindig – a rendkívül stabil Manfrotto 055-ös alumínium állványt használtam a régi, hatalmas 490-es gömbfejükkel. A szett teherbíró képessége a többszöröse a Canon EOS R váz és az RF 28-70 mm F2L USM alkotta párosnak, ráadásul az expozíciókat is 2 mp-es időzítővel készítettem el.

Az RF 28-70 mm F2L USM fókuszlégzése igen erős, ezért filmkészítők, operatőrök készüljenek fel rá, hogy fókuszváltáskor módosul majd a látószög!

Érthető módon a peremsötétedés a zoomtartomány nagylátó végén a legerősebb, ám ott is teljesen eltűnik, ha F5.6-ra szűkítjük a rekeszt. 46-50 mm körül már F2.8-on is alig látszik valami a vignettálásból, de a jelenség itt is F5.6-on tűnik csak el teljesen. 70 mm-es állásban F3.5-4 környéke mondható „tisztának”, de itt is az F5.6-os blendeérték hozza el a vignettálás megszűnését. Ha bekapcsoljuk a fényképezőgép korrekcióit, akkor már eleve hibátlan JPEG állományokat kapunk. Aki viszont RAW-ban dolgozik, annak is elég egy csúszkát arrébb húznia, és szintén megszabadul ettől a hatástól.

 

Kattints!

Utolsó pontnak hagytam a képélességet, ami a Canon RF 28-70 mm F2L USM-nél „nagyon ott volt a szeren”! A fenti két ábra a 28 mm-es gyújtótávolságon tapasztalható képminőséget mutatja a kép közepén, illetve a kép bal felső sarkában. Már F2 értéken is szinte tökéletes az élesség és a kontraszt a fotó közepén, de F2.8-ra szűkített blende mellett már végképp nem lehet semmi kifogásolnivalót találni. F11 után már jelentkezik a diffrakció, a rajzolat elkezd lágyulni. A képek sarka F2.8-4 mellett válik tökéletessé 28 mm-en.

Kattints!

50 milliméteres gyújtótávolságon már egy leheletnyivel nagyobb a különbség F2 és F2.8 közt, de még itt sem tudnék igazán belekötni a teljesen nyitott blendével készült fotóba. A kép sarkaiban F4-5.6 hozza el a tökéletes minőséget.

Kattints!

Végül 70 mm-es állásban még egy lépéssel nagyobb lesz a különbség F2 és F2.8 közt, de az F2.8 itt is ugyanúgy tökéletes minőségű, mint a rövidebb gyútávokon. A fotók sarkaiban viszont 70 mm-en már egyértelműen az F5.6-os rekeszérték adja a legjobb képminőséget. Aki portrézni szeretne ezzel az optikával, az külön örülhet is neki, hogy itt egy picit belágyul a rajz; bár ezt a „gyengébb” teljesítményt ne olyan mértékűnek képzeljük, ami mellett már nem lenne szükség a bőrhibák korrigálására..

A képminták errefelé találhatók (folyamatosan bővül majd a képek száma).

Értékelés

Az RF 28-70 mm F2L USM egy majdnem tökéletes alapzoom, ami méltó módon tükrözi a gyártó szándékait az EOS R rendszerrel. Látszik, hogy a Canon immár véresen komolyan veszi a full frame szenzoros MILC-ek kategóriáját! Persze, már a másik két L-es RF üvegen is érződött, hogy a mérnökök nagyon odatették magukat, és mellettük végre a marketingosztály is belátta, hogy a tükörnélküliség a jövő. Minden kezdet nehéz, de a Canon szakemberei rendesen megalapozták az EOS R rendszert: a jó objektívek tucatnyi vázat kiszolgálhatnak, és egyben garantálják, hogy jó helyre teszi a fotós a pénzét, hiszen biztos befektetést kötött. A Canon RF 28-70 mm F2L USM képminősége már „nyersen”, azaz korrekciós profilok nélkül is szinte tökéletes. Ráadásul pont ott remekel igazán, ahol a Canon korábban kissé gyengélkedett: a nagylátószögű része ennek az optikának egyszerűen csúcs! A nagy kezdő F-értéket, a komoly üvegeket azonban meg kell fizetni: jelenleg ez a termék 1 100 000 Ft környékén vásárolható meg, ami nem kis pénz. Jól jött volna még egy beépített képstabilizátor, de valószínűleg akkor már tényleg túl nagy, nehéz és drága lenne az RF 28-70 mm F2L USM. Az esküvő- és rendezvényfotósok álma már így is teljesült! Tőlem jár neki a „Kedvenc” biléta!

Canon RF 28-70 mm F2L USM

A Canon RF 28-70 mm F2L USM objektívet a Canon Hungária Kft.-től kaptam bemutatóra. A lencserendszer műszaki paramétereit itt találod.

Hirdetések:
Weboldal készítés Komel Kft. Matéria Kft.

.

Ezek is érdekelhetnek...